خبر های جدید

یمن محور همکاری‌های سه جانبه ایران، ترکیه و عربستان

یمن محور همکاری‌های سه جانبه ایران، ترکیه و عربستان

معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور ایران، از شکل‌گرفتن همکاری‌های سه جانبه ایرانی ترکی عربی خبر دادمعاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور ایران با اشاره به سفر روز گذشته رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به تهران از شکل‌گرفتن همکاری‌های سه جانبه ایرانی ترکی عربی خبر داد و آن را تامین‌کننده منافع مسلمانان منطقه بویژه امنیت و ثبات یمن اعلام کرد.

حمید ابوطالبی در صحفه شخصی خود در توئیتر نوشت: به دنبال سفر روزگذشته ولیعهد عربستان به ترکیه و مذاکرات به عمل آمده در دیدار روسای جمهور ایران و ترکیه امنیت منطقه و موضوع یمن شکل ویژه‌یی داشت.وی در ادامه تأکید می‌کند: به نظرمی رسد از این گفت وگوها، همکاری‌های سه جانبه ایرانی- ترکی- عربی شکل گرفته وتامین کننده منافع مسلمانان منطقه به ویژه امنیت و ثبات یمن باشد.معاون سیاسی دفتر روحانی تصریح کرد: در این دیدار طرفین بر آتش‌بس و توقف سریع حملات و جنگ، مذاکرات یمنی-یمنی، و آغاز گفتگوها در کشور ثالث بیطرف توافق کردند.

حسن روحانی رییس جمهور ایران ‌در دیدار روز گذشته خود با رجب طیب اردوغان با تأکید بر اینکه ایجاد ثبات و مقابله با ناامنی در منطقه نیازمند همکاری همه کشورهای منطقه است، گفت: ایران و ترکیه باید تلاش‌های خود را در جهت استقرار صلح و امنیت در منطقه مضاعف کنند.
وی در دومین جلسه شورای راهبردی همکاری‌های تهران – آنکارا با اشاره به مذاکرات خود با رجب طیب اردوغان رییس‌ جمهوری ترکیه و اشتراک نظر دو کشور در خصوص بسیاری از مسایل منطقه‌یی گفت: تهران و آنکارا معتقدند باید جنگ و حملات نظامی در یمن متوقف شود و زمینه برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم یمن فراهم گردد.
رییس جمهور ایران تصریح کرد: راه‌ حل صلح‌آمیز برای مسأله یمن مذاکره یمنی _ یمنی است و باید همه گروه‌های حاضر در این کشور در پای میز مذاکره در کشوری بی‌طرف گردهم آیند تا دولتی فراگیر متشکل از همه احزاب و طوایف ایجاد شود.
اردوغان نیز با اشاره به مسایل منطقه خاورمیانه از جمله یمن اظهار داشت: کشورهای منطقه باید خود مشکلات منطقه را حل کنند. وی همچنین بر آتش بس همزمان برای ارایه کمک به مردم یمن تأکید کرد و خواستار تشکیل اجلاسی با حضور همه یمنی‌ها برای حل معضل این کشور شد تا دولتی ملی و فراگیر تشکیل شود.

منبع: تی آر تی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا