خبر های جدید

ارتش “دابق” چیست ؟!

ارتش “دابق” چیست ؟!

هر روز که می گذرد، اسرار جدیدی از گروه تروریستی “داعش” کشف می‌شود. با وجود اقدامات داعش در انتشار اخبار، عکس و فیلم‌های تبلیغاتی جهت جذب عناصر و یا ارعاب مردم، این گروه تروریستی همواره تلاش کرده است که موضوع گروه “نیروهای ویژه” خود را که “ارتش خلافت” یا “ارتش دابق” نامیده می شود مخفی نگه دارد.

اما ارتش دابق چیست، و چرا داعش سعی دارد آن را از رسانه‌ها دور نگه دارد؟
سایت “رقه در سکوت سربریده می شود” اعلام کرد، پس از سیطره داعش بر مناطقی از حومه شرقی حلب و عقب نشینی آن از حومه شمالی این شهر، “عمر الشیشانی” سرکرده نظامی این گروه در آن زمان به همراه “ابومحمد الامریکی” (در سوریه به هلاکت رسید) و “ابو ایمن العراقی” از سران بارز داعش تصمیم گرفتند که گروهی را به نام “جیش الخلافه” یا “جیش دابق” تشکیل دهند.
بر اساس این گزارش، این سه تن از سرکردگان بارز داعش برای تشکیل این گروه، نیروهایی را از چچن، ازبکستان و به ویژه کشورهای آفریقایی جذب کنند و آنان را در فرودگاه “الجراح” (فرودگاه کشیش در حومه شرقی حلب) آموزش دهند. با افزایش تعداد جنگجویان، تعداد اردوگاه‌های آموزشی نیز افزایش یافت. ارتش دابق اکنون تقریبا ۴ هزار نیرو دارد که در هیچ نبردی شرکت نکرده‌اند و مأموریت آنان فقط آموزش بوده است.
اما نبرد در شهر عین العرب سوریه، رؤیای الشیشانی را برای تحت کنترل درآوردن حلب و آزمودن ارتش دابق را ناکام گذاشت، و داعش مقرهای این گروه را خالی کرد و عناصر آن بین مردم به ویژه در شهر “منبج” مستقر شدند. اکنون شمار بسیاری از این عناصر یعنی حدود ۱۵۰۰ نفر در منبج هستند و شماری نیز در حومه شرقی رقه و سد تشرین و مرزهای عراق استقرار یافته اند، ولی برای زمان ضرورت آماده هستند.
فرماندهی ارتش دابق را ۵ نفر برعهده دارند که ۳ نفر از آنان ازبکستانی و دو نفر چچنی هستند که در حومه حلب استقرار یافته اند. این افراد شبکه ارتباطی ویژه و دستگاه‌های تماس بی‌سیم دارند که با وسایل و تجهیزات ارتباطی دیگر عناصر داعش ارتباطی ندارد.عناصر این گروه به دقت انتخاب می شوند. سوری ها اجازه عضویت در ارتش دابق را ندارند و در مقابل ۵۰ درصد از قفقازی‌ها این گروه را تشکیل می دهند.
به نظر می آید که داعش در انتظار زمان مناسبی برای مشارکت دادن ارتش دابق در نبردهای بزرگ است، به ویژه آنکه عناصر این گروه آموزشهای ویژه‌ای برای جنگ دیده‌اند.

منبع: السفیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا