خبر های جدید

اروپا کابوس داعش می بیند

اروپا کابوس داعش می بیند

آ کشورهای اروپایی فرانسه و ایتالیا و اسپانیا و یونان خود را آماده صدور قوانین تازه ای می کنند که بر اساس آن تصمیم های جدیدی را برای برخورد با مهاجرت های غیرقانونی از کشورهای آفریقایی و عربی اتخاذ خواهند کرد. برخورد با جوانانی که هر روز جان خود را به خطر می اندازند تا از طریق قاچاق خود را به اروپا برسانند اما در میانه راه در دریای مدیترانه غرق می شوند. در این رابطه آلمان تحت پیگرد قرار دادن کشتی هایی که این دسته از افراد مهاجر را با خود حمل می کنند، در دستور کار خود قرار داده است.

غرب از این نمی ترسد که از طریق این مهاجران بیماری یا جنایت یا سرقت یا آدم ربایی به اروپا منتقل شود یا این که وجود آنها را تهدیدی برای امنیت ملی خود بداند. نگرانی آن چیز دیگری است. اکنون مساله تروریسم در راس فهرست نگرانی های این کشورها قرار گرفته است.

آن چه در عراق می گذرد و به سوریه انتقال یافته و می رود که به لیبی و یمن نیز انتقال یابد نگرانی های بسیاری را نزد کشورهای اروپایی به وجود آورده است. نگرانی آنها نه تنها از بابت مسائل امنیتی و ثبات در کشورهایشان است بلکه خود را در برابر درگیری فکری جدیدی که با اندیشه مدرنیسم مخالف است، می بینند.

افکار شبهه ناکی نزد اذهان جوانان وجود دارد که تلاش می کند تمدن معاصر اروپایی را از بین ببرد برای این که آن را مخالف عقاید و ادیان می داند.

بی شک جنایت هایی که داعش در جهان عرب مرتکب می شود مخاطرات بسیاری را به وجود آورده است که دیگر مساله فقط محدود به کشورهای عربی نیست، بلکه به کشورهای آفریقایی نظیر نیجریه و مالی و کشورهای غرب آفریقا نیز سرایت کرده است. کشورهایی که اکثریت جمعیت آنها را مسلمانان تشکیل می دهند.

بالاخره غرب درک کرده که قضیه تروریسم قضیه ای جهانی است و شبحی که بسیاری از آنها خود را دور از آن می دیدند اکنون بیش از هر زمانی به آنها نزدیک شده است. دایره درگیری با گروه های تندرویی مثل القاعده که در جایی محدود شده بود اکنون به شدت گسترش یافته و به سرزمین های جدیدی رسیده است که می رود خطری جدی برای امنیت و ثبات جهانی به وجود آورد.

شاید کشورهای اروپایی اکنون درک کرده اند که با همکاری شان با حکومت های خودکامه سرکوبگر چه اشتباهی مرتکب شده اند. حکومت هایی که ثروت ملت هایشان را به تاراج بردند و تنها فقر و عقب ماندگی و تروریسم را برای مملکتشان بر جای گذاشتند.

اکنون تروریسم تبدیل به مقوله ای شده که همه دنیا درگیر آن شده است، الآن همه باید در مواجهه امنیتی و فکری و اجتماعی با این پدیده شوم مشارکت کنند. در این رابطه مبارزه با فقر باید در اولویت امور قرار بگیرد چرا که فقر پدر مشروع تروریسم و سرکوب و استبداد است و خاکی است که افراط در آن رشد می کند. حل این مقوله تا اندازه بسیاری بر عدالت و آزادی و حقوق بشر تاثیر می گذارد.

ارتش های غربی در حال حاضر با تروریسم در عراق و سوریه و لیبی و مالی و نیجریه می جنگند اما جنگ حقیقی می تواند به فراتر از مرزهای این کشورها برسد، و این فاجعه ای است که کشورهای غربی از رویارویی با آن هراسانند.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا