خبر های جدید

ملا عمر: جهاد و مذاکرات سیاسی به منظور پایان اشغال افغانستان انجام می‌گیرد

 در پیام عید فطر
ملا عمر: جهاد و مذاکرات سیاسی به منظور پایان اشغال افغانستان انجام می‌گیرد

 رهبر طالبان افغانستان با انتشار پیامی به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر مواضع این گروه پیرامون مسائل جاری افغانستان را اعلام کرده است.

متن کامل این بیانیه را در زیر مطالعه می‌کنید:

السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.

همراه با آرزوهای نیک، فرارسیدن عید سعید فطر و حصول فتوحات عظیم در میدان جهاد را به همه تبریک می‌گویم. خداوند متعال رمضان المبارک و همه عبادات، صدقات و اعمال حسنه این ماه را قبول نماید. آمین یارب العالمین.

این فتوحات، نخست در نتیجه نصرت الله جل جلاله و بعد از آن ثمـره قربانی‌ها، تلاش‌ها و همکاری بی‌دریغ ملت مجاهد افغان است. از الله تعالی برای همه خواهان اجر هستم.

جای بسی شکر و افتخار است، که امروز به مناسبت یک چنین روزهای مقدس و با برکت دین مبین اسلام با شما هم‌صحبت هستم، این ایامی است که در آن مسلمانان به یکدیگر تبریک می‌گویند، برای یکدیگر دعای خیر وعافیت می‌کنند و در کنار یکدیگر در فضای اخوت دینی اظهار اخلاص، برادری و همدردی می‌کنند.

با استفاده از فرصت می‌خواهم در مورد مبارزه و جهاد جاری دیروز و امروز امارت اسلامی افغانستان بعضی از مسائل را با شما در میان بگذارم:

۱ – تجاوز از جانب ائتلاف اشغالگران به رهبری آمریکا بر افغانستان، تجاوزی صریح و ظالمانه  بر خلاف تمام ارزش‌های انسانی بر بخشی از امت اسلامی بود، که در مقابل آن جهاد مقدس شرعاً بر ما فرض عین گردید، الله جل جلاله می فرماید:﴿ وَقَاتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ… ﴾ [البقره:۱۹۰].

ترجمه : و در راه خدا، با کسانی که با شما می‌جنگند، جنگ کنید!…

با توجه به این رهنمود، بیش از یک و نیم هزار نفر از علماء کرام کشور در مورد تجاوز آمریکا به امارت اسلامی فتوای جهاد دادند و علماء برحق تمام جهان تأیید کردند که بر اساس آن فتواء، همانگونه که ما در ابتدای تجاوز فریضه جهادی را بجا می‌آوردیم، امروز نیز به همان شکل جهاد فرض عین است، زیرا کشور اسلامی ما افغانستان اشغال است و اشغالگران بر زمین و فضای آن مسلط و حاکم هستند، نسبت به گذشته فقط تفاوت ایجاد شده این است که اشغالگران بعد از متحمل شدن تلفات جانی و مالی سنگین، تعدادشان را کاسته و خودشان را به مراکز محفوظ و بزرگتر انتقال دادند و در عوض تعدادی بی‌بند و بار جامعه و قاتلان اجرتی آموزش دیده سازمان اطلاعاتی و جوانان نادان بنام نیروهای امنیتی افغان را به میدان جنگ گسیل داشتند که تأمین مالی، تجهیز و در مواقع فشار از جانب اشغالگران حمایت مستقیم می‌شوند، بنابراین ما هنوز هم همانند گذشته برای آزادی کشور و حاکمیت نظام اسلامی مکلف به جهاد مقدس هستیم.

درست است که اکنون بیشترین نقاط کشور را مجاهدین فتح کرده‌اند اما این مبارزه جهادی تا زمانی ادامه خواهد داشت که کشور از خبث اشغال کفری بطور کامل پاک گردیده و نظام اسلامی در آن حاکم شود.

۲ – در کنار جهاد مسلحانه، رسیدن به هدف مقدس خویش از راه‌های صلح‌آمیز و فعالیت سیاسی یک امر مشروع و بخش اهم سیاست نبوی است، پیشوای مبارک ما حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و سلم همانطور که در میادین بدر و خیبر با کفار مشغول جنگ بود، در کنار آن به نفع مسلمانان در بستن عهد، مشورت با نمایندگان کفار، فرستادن پیام‌ها و سُـفـرا و حتی در مواقع مختلف با کفار محارب سیاست گفتگوی مستقیم را نیز عملی می‌نمود، اگر ما رهنمودهای شرعی را با دقت بررسی کنیم، مشاهده می‌کنیم که دید و بازدید و یا در بعضی مواقع  تعامل صلح آمیز با دشمن مانعی ندارد، بلکه مانع این است که از موقف عالی اسلام تنزل صورت گیرد و اوامر شرعی زیر پا گردد، پس بنابراین ما فعالیت‌های سیاسی و تماس‌ها و ملاقات‌ها با افغان‌های خود و کشورهای مختلف را به این خاطر انجام می‌دهیم که اشغال کشور پایان پذیرد، و یک نظام مستقل و اسلامی در کشور حاکم گردد. این حق شرعی ماست که از تمام راه‌های مشروع استفاده کنیم، زیرا ما به عنوان یک اداره مسئول و منظم، ملت عظیمی در حمایت از خود پشت سر داریم، در جامعه بشری زندگی می‌کنیم و به یکدیگر احتیاج داریم، باید تمام مجاهدین و ملت مطمئن باشند که در این سلسله از موضع شرعی خود در همه میادین دفاع می‌کنیم و برای فعالیت‌های سیاسی دفتر سیاسی ایجاد کرده‌ایم، که مسئولیت هر نوع امور سیاسی را به عهده دارد.

۳ – ما از این رو بر وحدت صف جهادی در افغانستان اصرار داریم که اولاً امر الهی است و ثانیاً اینکه در وجود تعدد گروه‌ها، نتیجهء جهاد حاصل شدهء گذشته در مقابل تجاوز شوروی از دست رفت.

الله تعالى دربارهء وحدت صف جهادی چنین می‌فرماید:

( إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفّاً کَأَنَّهُم بُنیَانٌ مَّرْصُوصٌ (۴) الصف.

ترجمه: بدون شک خداوند کسانی را دوست می‌دارد که در راه او همانند بنائی آهنین (منظم و متحد) می‌جنگند.

و در جایی دیگر با نص صریح قرآن کریم مسلمانان را از تنازع، تفرقه و اختلافات درونی منع می‌کند و به آنان چنین می‌فرماید: ( وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ (۴۶)  الانفال .

ترجمه:امر الله جل جلاله و پیامبرش صلی الله علیه و سلم را اطاعت کنید! و در بین خود نزاع و کشمکش نکنید، و گرنه سست خواهید شد، قدرت و توان شما از بین خواهد رفت! صبر و استقامت کنید، بدون شک الله جل جلاله با صابران است.

و ارشاد رسول الله صلی الله علیه و سلم است که می فرماید:{لاَ یُلْدَغُ الْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ وَاحِدٍ مَرَّتَیْنِ}  رواه البخاری.

ترجمه: مومن از یک غار دوبار گزیده نمی‌شود.

بنابراین در کشور ما متحد نگه داشتن صف جهادی یک فریضهء شرعی است، از این رو به تمام مجاهدین خود امر کرده‌ایم که وحدت بین خود را حفظ کنند و کسی که باعث اختلاف می‌شود، این صف جهادی را تخریب می‌نماید و در تلاش تقسیم مجاهدین است، باید جلو آن با جدیت گرفته شود.

۴ – رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده است : ( الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لَا یَظْلِمُهُ وَلَا یَخْذُلُهُ وَلَا یَحْقِرُهُ التَّقْوَى هَاهُنَا” وَیُشِیرُ إِلَى صَدْرِهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، “بِحَسْبِ امْرِئٍ مِن الشَّرِّ أَنْ یَحْقِرَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ کُلُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ حَرَامٌ دَمُهُ وَمَالُهُ وَعِرْضُهُ ) رواه مسلم و احمد .

ترجمه: مسلمان برادر مسلمان است نه بر او ظلم می‌کند و نه هم از حمایت‌ش خود را عقب می‌کشد و نه هم به او به دیده تحقیر می‌نگرد. تقوا در اینجاست- پیامبر اکرم سه بار به سینه خود اشاره می‌کند- برای مسلمان همین گناه بس است که به برادر مسلمان خود به دیده سبک می‌نگرد. خون، مال و عزت هر مسلمان بر مسلمان دیگر حرام است.

با توجه به ارشاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم ما به عنوان اعضای جامعه اسلامی به هرمسلمان به دیده برادر خود می‌نگریم و علاوه بر اقلیت، حقوق مشروع تمام افغان‌ها را به عنوان یک مسئولیت دینی به رسمیت می‌شناسیم، امارت اسلامی که شخصیت‌های صالح و دانا از میان تمام مناطق و همه اقوام در تشکیلات خود دارد، از تجارب ۳۶ سال گذشته و مسئولیت پذیریهای بیست سال اخیر تجربه‌های فراوانی را حاصل نموده است بنابراین کسی نباید نگران این باشد که اگر امارت اسلامی حاکم گردد چه خواهد شد، من به همه شما اطمینان می‌دهم که تحول جاری به شکل سرنگونی دوران رژیم کمونیستی که همه چیز معکوس گردید، نخواهد بود. اکنون همانند آن زمان  در میان صف جهادی اختلافات وجود ندارد. اینبار در هر گوشه و کنار کشور پیشرفت‌های انجام شده مشروع حفظ خواهد شد، دارائی‌های ملی و دستاوردها و پیشرفت‌های بخش خصوصی محفوظ خواهد بود، به حیثیت اقوام و شخصیت‌های کشور احترام گذاشته خواهد شد و طبق ضروریات و مایحتاج دینی و دنیوی افغان‌ها  یک اداره جوابگو، شفاف، تخصصی و افغان شمول ایجاد می‌گردد، ما تلاش می‌کنیم که با تمام کشورهای همسایه و جهان در روشنائی اصول اسلامی و منافع ملی روابط متقابل داشته باشیم و افغانستان را از شرِّ بیگانگان و اختلافات داخلی محفوظ نگه داریم.

۵- بعضی حلقات مجاهدین را متهم می‌کنند که شما افراد پاکستان یا ایران هستید، این افراد قضاوت بسیار ظالمانه‌ای می‌کنند، زیرا تاریخ گذشته و جریانات جاری ما این ادعای آن‌ها را تصدیق نمی‌کند، و تاریخ آینده نیز بر خلاف تهمت آن‌ها شهادت خواهد داد. ان شاء الله

بلی این یک حقیقت آشکار است که با پاکستان و ایران و همه همسایگان، خواهان روابط نیک بوده‌ایم، همانند ملت‌های پاکستان و ایران خواهان خیر برای ملت‌های دیگر همسایه، منطقه و جهان بوده  و هستیم  و این سیاست اتخاذ شده از طرف ما به خیر همه است.

در این مورد تقاضای من از صاحبان عقل و خرد این است که خودشان را با این تبلیغات نامعقول سازمان اطلاعاتی دشمن فریب ندهند، افتخارات عظیم و شایان قدر خود را به دیگران منسوب ننمایند اگر این مقابله عظیم با همکاری بیگانگان انجام می‌گرفت که از بدخشان تا قندهار، از فاریاب تا پکتیا و از هرات تا ننگرهار تمام کشور را در بر گرفته است، و اگر کمک‌های خارجی موثر می‌بود، درد و زخم اداره کابل را درمان می‌نمود که گرداگرد آن را حدود پنجاه کشور احاطه کرده‌اند، از سلاح گرفته تا افراد همه چیز از خارج برایشان می‌آید و حتی رؤسای این اداره را نیز خارجی بزرگ کرده و تربیت نموده‌اند. اما همه این‌ها پاهایشان را پایدار و استوار ننمود و روز به روز مناطق را از دست می‌دهند، پس اگر با ما نصرت الله تعالی ، حمایت ملت مومن و معنویات جهاد همراه نباشد، آیا این ممکن می‌بود که چهارده سال جنگ نامتوازن با قدرت‌های عظیم نظامی جهان را با همکاری جزئی و پنهان یک یا دو کشور به پیش می‌بردیم؟ باور کنید که این سخن برای صاحبان عقل سلیم قابل پذیرش نیست.

بنابراین برادران مسلمان، کسانی که از ما دور هستند یا نزدیک، باید شکار تبلیغات دشمن نشوند، دشمن بسیار مکار و چالاک است و تبلیغات خود بر خلاف حرکت‌های اسلامی و مسلمانان را با مهارت زیاد به عامه مردم می‌رساند، اما مسلمانان باید هوشیار و با فراست ایمانی مجهز باشند.

۶ – بعضی افراد به شکل نادرست و بدون دلیل موجه امارت اسلامی را مخالف با پیشرفت‌های جدید، علوم و وسائل نوین می‌دانند، در حالیکه در زمان حاکمیت امارت اسلامی تعداد مکاتب و مؤسسات تحصیلات عالی و مصارف آن از مدارس دینی بیشتر بود، تقریباً بیست درصد از بودجه کشور خرج تعلیم و تربیت می‌گردید و علما دینی ما تعلیم جدید را به خاطر اینکه اسلام آن را ضروری دانسته است حمایت و سفارش می‌کنند. خداوند متعال می‌فرماید:

( وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ… ) الانفال ۶۰

ترجمه: و به اندازه توان خود در کسب توانائی، نشانه‌زنی و آموزش اسب سواری مهارت حاصل کنید، تا بدین وسیله دشمنان الله و دشمنان خود  را بترسانید.

به دلیل ارشاد مبارک فوق که الله تعالی می‌فرماید در مقابل دشمن آمادگی بگیرید، در حال حاضر که جهاد یک فریضه مهم است، عواملی که سبب تحقیر و شکست دشمن می‌شود، بدون استفاده از تعلیم و تجارب جدید حاصل نمی‌گردد و نه می‌توان استعمال کرد، همچنین برای درمان مجروحان مجاهدین و کافه ملت و رهایی از احتیاجات دشمن در بخش‌های فنی، تکنیکی، صنعتی، زراعتی و دیگر بخش‌ها و عرضه خدمات سالم و خودکفائی جوامع اسلامی بدون علوم جدید ناممکن است و قاعده پذیرفته شده در فقه ما نیز است که : (ما لا یتم الواجب إلا به فهو واجب ــ آنچه که بدون آن واجب تکمیل شده نمیتواند آن نیز واجب است ) از همین رو امارت اسلامی در روشنائی شریعت مقدس بر اهمیت علوم و وسائل نوین باور دارد و بر آن اصرار می‌کند، از این رو مجاهدین باید شرایط تعلیم و فراگیری علوم دینی و جدید برای نسل جدید کشور عزیز را در مناطق خود مساعد نمایند.

۷ – یکبار دیگر به مجاهدین یادآور می‌شوم که دو سخن را عملی کنید، و فتح آخر نصیب شما خواهد شد، یکی اینکه در تمام اعمال و افعال خود رضای خداوند متعال را مد نظر داشته باشید، با دین، وطن، امارت و بزرگان خود با اخلاص و وفاداری ادامه دهید و این رهنمودهای دین است که الله تعالی میفرماید : ( یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تَنصُرُواْ اللَّهَ یَنصُرْکمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدَامَکمْ.) محمد ۷

ترجمه : ای کسانی که ایمان آورده اید، اگر به (دین) الله کمک کنید، (الله) به شما کمک خواهد کرد و شما را ثابت قدم خواهد کرد.

دیگر اینکه رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید ( لَیْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یَرْحَمْ صَغِیرَنَا وَلم یُوَقِّرْ کَبِیرَنَا )… ترمذی.

ترجمه: کسی که بر کودکان ترحم نمی‌کند و احترام به بزرگان ندارد، از ما نیست.

یعنی این افراد از امت محمدی صلی الله علیه و سلم نیستند و نبی کریم صلی الله علیه و سلم از آنان اعلام برائت کرده است.

با ملت خود با اخلاق نیکو، مهربانی و محبت رفتار کنید، به بزرگان به دیده پدر و مادر نگریسته و کودکان را برادر و فرزندان خود بدانید، حفاظت از سر و مال عامه مردم وظیفه اسلامی و انسانی شماست، خصوصاً در طرح‌های نظامی خویش توجه خاصی به جلوگیری از تلفات غیرنظامی داشته باشید، اگر شما تاریخ را مطالعه کنید، برایتان آشکار خواهد شد کسانی که به دین الله خیانت کرده‌اند و به این ملت مؤمن و مجاهد به دیده تحقیر نگریسته  و اخلاق اسلامی را زیر پا گذاشته‌اند در تمام عمرشان روز خوشی در این سرزمین نداشته‌اند. رسول الله صلی الله علیه و سلم می‌فرماید: ( أکمل المؤمنین إیماناً أحسنهم خلقاً ) رواه ابوداود

ترجمه: شخصی درمیان مسلمان صاحب ایمان کامل است که اخلاقش از دیگران بهتر باشد.

پس قلوب ملت را با اخلاق حسنه از خود سازید.

۸– برادران مجاهد! اکنون که الله تعالی باب فتوحات را به رویتان باز نموده است، تلاش کنید که افراد موجود در صف مخالف را به راه حق دعوت کنید و شرایط زندگی محفوظ و با عزت را برایشان مساعد نمائید، بجای کُشتن در اصلاح کردن آن‌ها خوشحال باشید، زیرا خانواده و ایتامش جامعه ما را می آزارد و دوباره بر دوش شما خواهند بود، خداوند متعال آن افراد را ستوده است که قهر و غضب را تحمل نموده و عفو می‌نماید: ( وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ)‌ آل عمران (۱۳۴)

ترجمه: و (کسانی که از الله تعالی میترسند) قهر و غضب خود را تحمل کرده و دیگران را عفو می کنند، الله جل جلاله اینگونه افراد نیکو را بسیار دوست میدارد.

۹- از تمام جهانیان و خصوصاً از ملت مسلمان افغانستان می‌خواهم که در سلسله آغاز این فتوحات همانند ۱۴ سال گذشته با سر و مال با برادران مجاهد خود همکاری کنند بلکه اکنون بیشتر از گذشته کمک و همکاری نمایند، به این نقطه باید متوجه باشید که جهاد بر هریک از ما و شما فرض عین می‌باشد، اگر کسی نمی‌تواند خودش به سنگر جهاد برود، می‌تواند در تجهیز یک مجاهد و با همکاری مالی ، سیاسی و فرهنگی وجیبه جهادی خویش را ادا کند، رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده است :

( مَنْ جَهَّزَ غَازِیاً فِی سَبِیلِ الله فَقَدْ غَزَا، وَمَنْ خَلَفَ غَازِیاً فِی سَبِیلِ الله بِخَیْرٍ فَقَدْ غَزَا )  متفق علیه

ترجمه : کسی که برای مجاهد فی سبیل الله وسائل آماده نمود، در حقیقت خودش غزا نموده است و کسی که از خانوادهء مجاهد فی سبیل الله حمایت و سرپرستی نمود، بدون شک او جهاد کرده است.

۱۰- و در آخر از تمام سران کشورهای اسلامی و عموم مسلمانان امیداوارم که در میان خود با اخوت و اتفاق زندگی کنند و صفوف خود را در نتیجه اختلافات داخلی ضعیف نکنند، سیاست صبر و حوصله، تدبر را پیشه کرده و پایبند شریعت اسلامی باشند. از همه برادران مالدار و اهل خیر امید دارم که در خوشحالی‌های ایام عید مبارک خانواده‌های شهداء، اسراء، معیوبین، مساکین، ایتام و به خانواده‌های غازیان سنگر، کمک‌های همه جانبه کنند، در خوشحالی‌های عیدتان آنان را نیز شریک سازید، از آنان احوالپرسی کنید، که با این عملتان سعادت و کامیابی دنیا و آخرت را حاصل خواهید کرد، همانند خود خواهان خیر و خوشبختی دیگران باشید، زیرا این خیر اندیشی راه فلاح و کامیابی است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا