خبر های جدید

مساجد سلفی پاریس باید تعطیل شوند

پیشنهاد پاکسازی جولانگاه بنیادگراها
مساجد سلفی پاریس باید تعطیل شوند

نویسند: مارک چمپیون
در فرانسه گفته شده که در واکنش به حملات تروریستی پاریس، مساجد رادیکال باید بسته شوند. حداقل یکی از ائمه جماعات مساجد پاریس این ایده را عالی می داند. حتی قبل از حمله به مجله فکاهی شارلی ابدو در ماه ژانویه، عبدالعلی مأمون، امام جماعت یکی از مساجد آلفورویل، در حومه پاریس اعتقاد داشت که مساجد سلفی های رادیکال باید پاکسازی شود و اگر این امر موفق نبود، این مساجد باید تعطیل شوند. هم اکنون وی معتقد است که سرانجام زمان این کار فرا رسیده است.

مأمون در این رابطه می گوید: «من دوست ندارم این را بگویم اما پس از حمله شارلی ابدو تنها ۱۷ نفر کشته شدند، اما این میزان در حال حاضر به ۱۲۹ نفر رسیده است. آنها باید یک اصلاح واقعی در نهادهای ما به وجود بیاورند، اقدامی که تاکنون در انجام آن ترس داشتند.»

براساس گفته های مأمون از میان ۲۵۰۰ مسجدی که در فرانسه وجود دارند، ۱۰۰ مسجد رادیکال هستند. اما از نظر وی آنها بزرگترین مشکل نیستند. کمبود ائمه جماعات در فرانسه که دارای صلاحیت باشند، موجب می شود تا مردان و زنان جوان بی سواد طعمه افراد رادیکال شوند که در خارج از مساجد به اقدامات آموزشی دست می زنند.

از دید مأمون، ارتباط بسیاری از مساجد فرانسوی با خارج از کشور، قلب مشکل است. حدود ۸۰۰ مسجد متعلق به مراکشی ها است، ۶۰۰ مسجد الجزایری و ۴۰۰ مسجد ترکی هستند. به طور مثال تولیت مسجد جامع پاریس توسط دولت فرانسه در سال ۱۹۵۷ به الجزایر داده شده است. الجزایر از سال ۱۹۸۲ بودجه این مسجد را تامین می کند.

از دید مأمون، تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد از مساجد فرانسه مستقل هستند. این مساجد نهادهایی هستند که به همه جوامع مسلمان خدمت می کنند و از خارج از کشور حمایت نمی شوند و ائمه جماعات و بودجه شان از خارج تامین نمی شود.

بسیاری از این ائمه جماعات احساس نمی کنند که فرانسوی اند، زبان را به خوبی متوجه نمی شوند و زندگی بسیاری از مهاجران نسل دوم و سوم را درک نمی کنند. بسیاری از آنها به گونه ای صحبت می کنند که مسلمانان بین مسلمان بودن و فرانسوی بودن یکی را باید انتخاب کنند. براساس گفته های مأمون برخی فقط نمازشان را می خوانند و مسجد را ترک می کنند و وقت این را ندارند که این پیش نمازها را آگاه سازند.

مامون در این رابطه می گوید: «روشن است که این امام ها توانایی ارشاد جوانان را ندارند. جوانان آنها را مسخره می کنند. جوانان نمی توانند با این پیش نمازها ارتباط برقرار کنند و بنابراین علاقه ای به آنها ندارند. در نتیجه جوانان بی اعتماد می شوند. آنها اغلب گذشته ای پر هرج و مرج داشته اند- پدر و مادرشان از هم طلاق گرفته اند، در مدرسه به مشکل برخورده اند و شاهد تبعیض بوده اند- این ها عواملی هستند که نفرت را در قلب آنها منتشر می کند و از طریق اینترنت به اسلام بنیادگرا مرتبط می شوند.»

بنابراین صرف نظر از پاکسازی مساجد، مأمون خواستار این است که یک شورا صلاحیت همه ائمه جماعات را بررسی کند و این که به اندازه کافی سواد این کار را داشته باشند. از دید وی یک اسلام جمهوری خواه میانه رو بهتر می تواند با اکثریت جامعه فرانسه ادغام شود. آنهایی که در این زمینه با شکست روبه رو شده اند باید توسط این شورا جایگزین شوند. امامان زیادی هستند که به دنبال کار هستند. اما مساجد علاقه ای به جذب آنها تا زمانی که از خارج از کشور پیش نمازهای مجانی می آیند، ندارند.

آنچه که مأمون خواستار آن است شاید دست نیافتنی باشد، اما همه مساجد الجزایری یا مراکشی در جهت کشورهای خودشان عمل نمی کنند، ولی نگرانی هایی در این رابطه وجود دارد.

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا