خبر های جدید

اردوغان به روسیه هشدار داد

اردوغان به روسیه هشدار داد

رجب طیب اردوغان از دانشگاه قطر دکترای افتخاری دریافت کرد. وی در خلال این مراسم در رابطه با تحریمهای اقتصادی اعلام شده از سوی روسیه علیه ترکیه اظهار داشت:” در صورت ادامه این قبیل واکنشها از سوی روسیه، البته که اقدام به اخذ تدابیر مورد نظرمان خواهیم کرد.”

اردوغان تصریح کرد:” خصوصا کسی حق بیان این افترا را که ترکیه از داعش نفت خریداری می کند را ندارد. ترکیه کشوری نیست که برای خریداری نفت از یک گروه تروریستی، ارزشهای اخلاقی را زیر پا بگذارد.”

رییس جمهوری ترکیه در رابطه با بحران ساقط شدن هواپیمای روسیه تاکید کرد:” ما بطور قطع مایل به گسترش تنش نیستیم. امیدوارم که از طریق بکارگرفته شدن دیپلماسی و کانالهای گفتگو، عقل سلیم پیروز شود. شعله ور کردن اتش به نفع کسی نیست. ترکیه و روسیه کشورهایی هستند که صاحب ظرفیت همکاری بسیار بزرگی می باشند. ما تاکنون احساساتی رفتار نکردیم و از این پس نیز نخواهیم کرد. لازمه دیپلماسی بین المللی هرچه باشد در آن راستا حرکت خواهیم کرد. ما مایل نیستیم که این مسئله به روابط میان ترکیه و روسیه و پتانسیلهای موجود آن بیشتر از این لطمه وارد کند.”

اردوغان افزود:” در راستای این موضوع که تمامی جهان بر محق بودن ترکیه تاکید می کنند واکنشهای نامتناسب روسیه را با تاسف پیگیری می کنیم. در صورت تداوم این واکنشها البته ما هم تدابیر مورد نظر خود را اتخاذ خواهیم کرد.”

رییس جمهوری با بیان اینکه در جهان کشوری همانند ترکیه وجود ندارد که از مبارزه ای فراگیر و معطوف به نتیجه با گروه تروریستی داعش برخوردار باشد تصریح نمود:” در حالیکه برخیها با بهانه کردن داعش در حال پیاده کردن پروژه های خود در سوریه هستند ترکیه به رغم پرداخت بهای سنگینی که از حملات داعش متحمل شده است، تصمیم گرفته تا در کنار برادران مظلوم خود جای گیرد.”

اردوغان افزود: “ما با سوریه ۹۱۱ کیلومتر و با عراق ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک داریم. با داشتن چنین مرزهای طولانی حضور کشورهایی که مرز مشترکی با سوریه ندارند قابل فهم نیست. اگر هدف مقابله با گروه تروریستی است که باید در کنار هم باشیم. اما اگر به بهانه گروه‌های تروریستی، به غیرنظامیان حمله شود، جای تامل دارد.”

رئیس‌جمهور ترکیه در مورد رابطه با قطر گفت: “ما هرگز ثبات و امنیت قطر را از ثبات و امنیت کشور خودمان جدا ندانسته و نخواهیم دانست. ترکیه به پیشرفت‌های قطر در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که چون ستاره‌ای در سطح منطقه درخشیده، افتخار می‌کند. تلاش می‌کنیم تا همراه با هم امنیت و آینده‌ای مطمئن و باثبات برای خود، دوستان و برادران‌مان در منطقه فراهم کنیم”.

منبع: تی آر تی

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا