خبر های جدید

آیا اخوان المسلمین جدید متولد می‌شود؟

آیا اخوان المسلمین جدید متولد می‌شود؟

منابع نزدیک به جماعت اخوان المسلمین می گویند که مرجعیت فکری این جماعت به روزهای پایانی خود رسیده و به زودی رویه جدید را اعلام خواهد کرد. در همین رابطه گفته می شود که راشد الغنوشی، رهبر حرکت النهضه تونس به صراحت تاکید کرده است که نباید به دنبال تطبیق شریعت و خلافت اسلامی باشیم. منابع نزدیک به امور داخلی اخوان المسلمین می گویند که این جماعت به سمت تشکیلاتی جدید برای انتخابات داخلی خود حرکت کرده است.

شیخ محمد حسن ولد الددو الشنقیطی، رئیس مرکز تکوین علما در موریتانی فاش کرد که جماعت اخوان المسلمین در مصر وارد مسیر انتخاب رهبر جدید شده است و به محض انجام این اقدام اختلافات و درگیری ها در درون این جماعت که به گفته او بعضی از آنها بی باکانه است، در پس انتخاب رهبری جدید مخفی خواهد شد.

وی در قسمت چهارم از برنامه “بدون مرز” که از شبکه الجزیره در قطر پخش می شود و برنامه ای نزدیک به اخوان المسلمین به حساب می آید، در این باره گفت: «محمود عزت، جانشین موقت رهبری اخوان المسلمین اختیارات خود را به ابراهیم منیر، عضو سازمان بین المللی اخوان المسلمین که در لندن مقیم است، تفویض کرده است.»

جماعت اخوان المسلمین اظهارات الددو الشنقیطی را رد کرد که این خود نشان از حجم اختلافات در درون جماعت اخوان المسلمین دارد. ولد الددو که از جایگاه بالایی در میان جوانان اخوان المسلمین برخوردار است، یکی از رهبران شورای علمای مسلمین به ریاست یوسف قرضاوی است.

جماعت اخوان المسلمین در وهله های اخیر شاهد اختلافات شدید میان رهبران تاریخی این جماعت و نسل جوانش در تعامل با آن چه “کودتای نظامی در مصر” می نامند که منجر به سقوط محمد مرسی، نماینده این جماعت شد، است.

جوانان رهبران قدیمی را متهم می کنند که به حکومت مصر متمایل شده اند و در حال مصالحه با حاکمیت به حساب خون “شهدای تظاهرات رابعه العدویه” هستند. در حالی که رهبران اخوان جوانان را متهم می کنند که درگیر خشونتی شدند که همیشه اخوان المسلمین آن را رد می کرده و مخالفت با خشونت را اصول ثابت خود می دانسته است.

ناظران بر این اعتقادند که اختلافات موجود بزرگترین اختلافات میان جماعت اخوان المسلمین است که در دهه بیست قرن گذشته میلادی توسط حسن البنا تاسیس شد. اختلافاتی که می تواند تاثیرات شگرفی بر آینده جماعت بگذارد. حالا جماعت اخوان تلاش دارد با برگزاری انتخابات جدید درون تشکیلاتی از اختلافات عبور کرده و حداقل این اختلافات را درون سازمانی نگه دارند.

قرار است رهبری جدید اخوان محورهای مختلفی را در دستور جدید خود بگنجاند، از جمله بر ضرورت جدایی فعالیت سیاسی از دعوت به همکاری تاکید کند، دست از تطبیق شریعت و خلافت اسلامی بردارد، موضعی روشن در برابر عدالت انتقالی اتخاذ کند و موضع روشنی در برابر دموکراسی و مشارکت سیاسی اعلام کند.

گفته می شود چند تن از رهبران اخوان المسلمین از جمله محمد علی الصلبی، یکی از رهبران لیبیایی اخوان المسلمین، همچنین یک شخصیت مغربی که نخواسته اند نامش فاش شود، در تغییر دستورالعمل اخوان المسلمین و تغییر فکر این کشور نقش داشته اند.

بعضی از کارشناسان معتقدند که اخوان المسلمین درک کرده است که در وضعیت سختی گرفتار شده و باید راهی برای خروج از این تنگنا بیابد.

ماهر فرغلی، پژوهشگر در امور جماعت اسلامی در این باره می گوید: «به وجود آمدن شکاف ایدئولوژیک بین اخوان المسلمین و سازمان های متحد آن سبب شده است تا بسیاری از مشترکات استراتژیک میان اسلام گرایان با مخالفانشان اعم از گروه های سکولار و ملی گرا و لیبرال و قبطی ها و غیره از بین برود، و شاید همین مساله سبب شده است تا جماعت اخوان المسلمین به فکر بازسازی خود بیفتد.»

وی در این باره می افزاید: «جماعت در حال حاضر تلاش دارد در بسیاری از مواضع و مراجع و دیدگاه هایش تغییر ایجاد کند و تصویری متفاوت به وجود آورد تا بتواند به حیات سیاسی خود ادامه دهد و مجددا به صحنه سیاسی بازگردد.»

فرغلی درباره آینده اخوان المسلمین نیز می گوید: «انتظار می رود ظرف روزهای آینده شاهد تولد اخوان المسلمین جدیدی باشیم که متفاوت از اخوان المسلمین سابق باشد.»

منبع: دیپلماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا