تربیت فرزندان

آیا خدا می تواند سنگی بیافرید که خودش هم نتواند آن را بلند کند؟

قدرت خدا
آیا خدا می تواند سنگی بیافرید که خودش هم نتواند آن را بلند کند؟
باز هم یک سوال خوب و مهم پرسیده ای که با کمال میل به آن پاسخ می دهم. برای جواب دادن به این سوال، اول باید یک مقدمه ی کوتاه برایت بنویسم.
فرزند عزیز من! کارهایی که به ذهن ما انسان ها می رسند، به دو گروه تقسیم می شوند: گروه اول؛ کارهای نشدنی و محال و گروه دوم کارهای شدنی و ممکن.
کارهای نشدنی و محال، کارهایی هستند که اصلا" وقوع آنها، امکان پذیر نیست و کسی نمی تواند آن ها را انجام دهد. من بعضی از کارهای آنجام نشدنی را برایت می نویسم تا منظورم را بهتر متوجه شوی:
مثلا" آیا می شود کاری کرد که دو به اضافه ی دو بشود شانزده؟ نه، زیرا این کار شدنی نیست. اگر هزار بار هم دو با دو جمع بشود، چهار خواهد شد ، نه بیشتر.
آیا می شود کوه دماوند را طوری در یک لیوان جا داد که نه لیوان بزرگ بشود و نه دماوند کوچک گردد؟ نه، زیرا این کار محال و نشدنی است و مانند مثال قبلی هرگز نمی توان آن را انجام داد. برای قرار دادن دماوند در یک لیوان یا باید دماوند را خیلی کوچک کرد یا آن لیوان را خیلی بزرگ کرد.
آیا می توان آجری ساخت که هم یک کیلو باشد و هم پنج کیلو؟ نه، زیرا این کار شدنی نیست. بالاخره یک آجر، یا یک کیلو است یا پنج کیلو؛امکان ندارد که همزمان هم یک کیلو باشد و هم پنج کیلو.
اگر کسی نتواند این گونه کارهای نشدنی و محال را انجام دهد، به معنی ناتوانی او نیست؛ زیرا مشکل از خود این کارهاست که نشدنی اند و حتی قدرتمندترین افراد هم نمی توانند آن ها را انجام دهند؛ بنابراین توقع انجام دادن این کارها از خداوند ، نابه جاست؛ این کارها اصلا" شدنی نیست تا بگوییم خدا می تواند یا نمی تواند.
 اما برای گروه دوم( کارهای شدنی و ممکن) نیز مثال هایی را می آورم:
مثلا" بلند کردن یک کوه از زمین، کار سختی است؛ اما کاری شدنی است و ممکن. در قرآن آمده که خدا، کوه طور را از زمین کند و بالای سر قوم حضرت موسی برد تا آنان را بترساند یا زنده کردن مرده هاریال کار هر کسی نیست اما کاری شدنی و ممکن است. در قرآن می خواهیم که حضرت عیسی به قدرت خدا مرده ها را زنده می کرد و می گفت: «من به خواست خدا مرده ها را زنده می کنم». نصف کردن ماه نیز کار بسیار بسیار سختی است اما کاری شدنی و ممکن است. براساس آنچه در قرآن آمده خدا یک بار این کار را انجام داد تا مردم زمان حضرت محمد(ص) با دیدن این معجزه به آن حضرت ایمان بیاورند.
قرآن درباره ی قدرت خدا می گوید:«خدا به انجام هر کاری توانا و قدرتمند است». اما اگر کاری نشدنی و محال بود، نباید بگوییم خدا از انجام آن ناتوان است.
آنچه تو در سوال خودت گفته ای جزء کارهای نشدنی و محال است. این هم مثل آن است که بگوییم خدا کاری کند که دو به اضافه ی دو بشود شانزده یا کوه دماوند را طوری در یک لیوان قرار دهد که هیچ کدام تغییر نکنند، یا آجری بسازد که هم یک کیلو باشد و هم پنج کیلو.
اگر قرار است خدا سنگی بسازد که نتواند آن را بلند کند دیگر خدا نیست؛ زیرا خدایی که در قرآن معرفی شده است به انجام دادن هر کاری قادر است و هر سنگی را می تواند بلند کند.
وقتی می گوییم خدا سنگی بسازد که نتواند آن را بلند کند، یعنی قدرت خدا محدود است؛ در حالی که قدرت خدا بی نهایت است. نمی شود که یک آفریده ی خدا مثلا" یک سنگ بزرگ قدرت خدا را محدود کند. این یک فکر محال و نشدنی است و در کارهای نشدنی جای سخن گفتن از قدرت نیست.
اگر می گوییم خدا می تواند هرکاری بکند، یعنی هرکاری ممکن و شدی را می تواند انجام دهد. کارهای نشدنی و محال، ربطی به قدرت و توانایی خدا ندارند. اگر این کارها انجام نمی شوند مشکل از خود آن هاست.
___________________________
منبع: خداشناسی قرآنی کودکان
مؤلف: غلام رضا حیدری ابهری
انتشارات: جمال-۱۳۸۷
 

‫۱۸ دیدگاه ها

  1. واقعا متاسفم برای اونایی که بازم نکته رو درک نکردن.
    ببینید یک خیاط حاذق میتونه با نیم متر پارچه برای ده نفر لباس بدوزه؟ چرا نمیتونه؟ چون شدنی نیست. ربطی به توانایی خیاط نداره این کار شدنی نیست.
    مثلا آیا خدا می تونه با نیم کیلو برنج کل تهرانو ناهار بده؟ نه. دلیلش ناتوانی خدا نیست. دلیلش محال بودن کاره.
    سوال اینه: آیا خداوند میتواند که نتواند؟ این تناقضه پس ایراد از سواله
    جالبه اکثر این قبیل سوالا رو اعراب جاهلی و یهودیان زمان پیامبر و ائمه مطرح کردن که همشونم جواب دندون شکن گرفتن

  2. دو نوع کار داریم کار محال و غیر ممکن از نظر عقلی و کار منطقی اما سخت ادعایی کردی که ساختن موجودی که نشه نابودش بکنه عیر ممکنه یعنی غیر ممکن منطقی اما من به عنوان یه فرد میتونم سنگی بسازم که تنونم بلندش کنم یا موجودی خلق کنم که نتونم نابودش کنم پس از نظر منطقی غلطه یعنی انجام دادن این کار مثل ساختن آجری که یک کیلو و پنچ کیلو باشه نیست این یک مغلطه رندانه بود پاسخ خواهی داد که اینکار رو با قدرت محدود خودت می سنجی و این از قدرت نامحدود برنمیاد در جوابت باید گفت اگر از قدرت من بر میاد چرا از قدرت مطلق بر نمیاد اگر قدرت خدا اینقدر نامحدوده پس یک موجود را بی نهایت شکست ناپذیر بیافرینه یا میتونه یک خدا ی دیگه بیافرینه اگر قدرتش نامحدوده اگر نمیتونه . یعنی قدرت مطلق نداره و اگه میتونه پس نخواهد تونست نابودش کنه این استدلال به صورت منطقی ثابت خواهد کرد که هیچکس نمیتونه قدرت نامحدود داشته باشه

  3. به نظرم خداوند ساختن چنین سنگی را و انجام چنین محالاتی را در نیستی نگاه داشته!
    پس بر آن قادر است و خدا یکتاست و به سبب یگانگی او ، غیر از او قادر بر آن نیست!
    اگر چند موجود میخواستند چیزی را خلق کنند،نمیتوانستند مگر با ارتباطی که خدای یکتا برایشان خلق میکرد و آنان از چیزی که خدا برایشان خلق کرده بود پیروی کرده و مخلوق به حساب می آمدند!
    و خودشان نیز ارتباطی که خدایشان برایشان خلق کرده بود نمیتوانستند خلق کنند مگر باز با ارتباطی که دوباره خدای یکتا برایشان خلق میکرد و باز مخلوق بودند و این الگو تا زمانی که به خدای یکتا برسیم ادامه دارد و اگر خدای یکتا نبود ، نتیجه ی وجودش که جهان است به وجود نیامده بود!
    او خالقیست که با قدرت خود چیزی را به بسیاری چیز ها برگزیده و بسیاری چیز ها را در نیستی نگاه داشته تا جهان به وجود آید و ما این چیز ها را حالت های متعددی مینامیم و برگزیدن خداوند،یکی از آنان را،تصادفی مینامیم که اگر به فهم قدرتی که این تصادفات را به وجود آورده و قدرتی که بسیاری از حالات را محو ساخته تا یک حالت به وجود بیاید،نرسیم،خداناباور میشویم و این موضوع برای من تعحب بر انگیز است که چون به خلقت خدا پی میبرند،خدا را انکار میکنند…
    و تفاوت نیستی و هستی هم به نظرم در این است که نیستی،نابودیست که هست و هستی،یک بودنیست که هست…!
    اگر نیستی نبود،آنگاه همه چیز میبود پس یک نیستی باید باشد که نبودن یک چیز ممکن باشد!
    خداوند هم بر محالات با قدرتی که در حقیقت الهی اش سرچشمه دارد قادر گشته و پیوسته محالات را در نیستی نگاه میدارد و حق را از آن پاک میگرداند و به مقام پادشاهی ابدی عالمیان میرساند!
    چنین خدای متعال یکتای مقتدر ستوده صفات سبحانی بر حقیقتش محدودیتی خدایی نکرده و نمیکند و نخواهد کرد چرا که او یکتاست و خدای حقیقی عالمیان است!…
    حال اینان را گفتم که به وجود خدا و یگانگی خدا و در نتیجه قدرت مطلق او برسیم!
    بلی خدای من بر هر چیز قادر است و جز او خدایی نیست که بر هستی ها و نیستی ها قادر و حکمفرما و پادشاه باشد و من به او پناه می برم و تنها به امر او من دانشمند و آگاه خواهم شد!

  4. بسم الله الرحمن الرحیم
    دوستان من شیطان هر لحظه در کمین است (عدو مبین)
    لازم میدانم در جهت ب خاک مالیدن پوزه شیطان بگویم
    خداوند هر چیزی را که اراده کند میگوید موجود باشد (إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا)
    همانطور که جهان هستی از هیچ به وجود امد امری محال است اما خداوند این کار را انجام داد پس محال و غیر محال نکنید و فقط بگویید چون خداوند اراده نمیکند بله خداوند میتواند دو +دو را شانزده کند اما اراده نمیکند چون خداوند منظم است و خداوند عادل است و این ظلم به عدد هاست اگر جمع اینها شانزده شود و این خلاف نظم خداوند است اگر دو+دو شانزده شود . مریخ در چهل سال و چهل ماه و چهل روز و چهل ساعت و… بعد دقیقا در همان جایی است که باید باشد ب خاطر اینکه خداوند نظم دارد و اراده نمیکند خللی ایجاد شود
    دوستان شیطان در کمین است هر موقع شیطان در ذهن شما امد بگویید إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ

  5. سلام علیکم
    نگفته نمی تونه ببخشه بله چون حق دیگری هست نمی بخشه تا مطالبه شود
    پس می تونه ولی گفته نمی بخشو تا مطالبه شود

  6. سلام ابتدا میتواند سنگی بیافریند که خود نتواند بلند کند وسپس میتواند قدرت خود را افزایش دهد وبتواند حرکت دهد چون او میتواند کاری کند که از درک این علم ما خارج است علم ما خلاصه میشود به این جهان و علم خداوند علمی متفاوت و بالاتر است جواب صحیح این است.
    از قدرت او بهره برید با بردن دست بالا و تمرکز به قدرت او ای انسان.

  7. اقا خدا هست هر چه بینی عظمت خدا هست این افکار بیهودده ما هست که انسان رو کوچک میکنه چون ما هیچ درک درستی از عظمت خدا نداریم الکی سوالهای بی درو پیکر داریم اگه کسی درک درستی از عظمت خداوند داشته باشه این سوالهای بی اساس به فکرش نمیرسه حالا به حساب خودت سوالی پرسیدی که اگه بگیم نه خدانمیتونه کوهی بسازه که نتونه بلندش کنه یعنی خدا قدرتش بی انتها نیست اگه بگیم میتونه کوهی بسازه که بلندش کنه یعنی خدایی که نتونه کوهی که خودش ساخته بلند کنه که خدا نیست انیان هم میتونه کوهی بسازه که تمیتونه بلندش کنه

  8. به نظر من خداوند میتونه هر سنگی رو که آفرید بلند کنه ولی اینکه میگویند‌ سنگی را بیافریند که نتواند آنرا بلد کند یک چیز منفی است‌ (مثل وقتی که تو ریاضی میگیم مثبت در منفی میشه منفی) و خداوند هیچگونه منفی بودنی ندارد.
    حتما میگویید که اگر بخواهد منفی شود چه میشود؟اگر منفی شود منفی بودنش همین است که نمیتواند سنگی را که آفریده بلند کند.
    و من به شما قول میدهم که اگر میتوانستیم از خدا بپرسیم او جواب های بسیار حکیمانه ای میداد که هرگز در عقل انسان نمیگنجید.قطعا کسی که مارا در سیاره ای قرار داد که آن هم در منظومه و ان هم در کهکشان و ان هم در خوشه کهکشانی و آن هم در دنیا قرار دارد میتواند جواب هایی به ما دهد که در عقل ما نمیگنجد.ما انسان ها در برابرش آنقدر کوچکیم که در این فضای بیکران فقط توانستیم تا کره ماه برویم وحتی از منظومه خود نیز خارج نشدیم.این نشان میدهد که عقل ما در برابر او بسیار پوچ است.

  9. سلام مطلبتان خوب بود ببخشید بی ادبی به دیدگاهها نباشه ولی اگه میگین خدا نمیتونه سنگی که خودش افریده را بلند کنه، خدا را بی قدرت و کوچک می دانید .

  10. اجازه بدهیم که سوال مطرح شده را کمی تعدیل کنیم تا بی معنی بودن آن مشخص شود “خدا میتواند که نتواند؟” دوست ما آقای frankخودشان جواب خودشان را داده اند “خدا یا قادر است یا قادر نیست” این جمله یعنی قادر بودن و قادر نبودن جمع اضداد است حالا دوباره سوال شما را مینویسم “خدا قادر است که قادر نباشد؟ توجه کنید در هیچ منطقی در تمام تاریخ هیچکس جمع اضداد را صحیح نمیداند

  11. دوست عزیز بحث ممکن و غیر ممکن برای خدا مطرح نیست برای شیء یا چیزی که مثال می زنیم مطرح هست وگرنه همانطور که در قرآن آمده هر چیزی شدنش برای خدا در حد کن فیکون می باشد یعنی خدا می گوید بشو و ان چیز می شود…

  12. ببینید … اگه خدا قدرت مطلق رو داراست پس باید بتونه سنگی رو بسازه که انقدر فرضا بگیم جرم داشته باشه که خودش هم نتونه اونو جا به جا کنه ! اگر هم میتونه این رو بسازه پس وقتی نتونه جا به جاش بکنه که دیگه قدرت مطلق نیست !!! به همین سادگی … ما کاری با ممکن و غیر ممکن نداریم وقتی میگیم قدرت مطلق یعنی قدرتی که هیچ چیز غیر ممکنی بر سر راهش نباشه و حتی بتونه مثلثی رو با دو ضلع درست کنه !!! ما همیشه وقتی صحبت از قدرت خدا میکنیم میگیم که هر کاری بخواد میتونه بکنه … ولی این جمله ثابت میکنه که اینطور نیست .
    تو چند تا سایت دیگه هم همین مطلب بود … همه در دفاع از قدرت خداشون گفته بودن که نباید انتظار ممکن شدن غیر ممکن رو از خدا داشت !!! و توجیهاتی بی معنی برای این موضوع ساخته بودن یکیش هم مثل همین کامنت بالایی

  13. سلام اصلا مگه خداوند متعال و بزرگ مثل ما انسان ها دارای دست و پا هستند که بخوان سنگ بلند کنن در ضمن اون سنگ ظرفیت اینکه اینقدر بزرگ باشه که خدا نتونه بلند کنه رو نداره مث این میمونه به کوزه گر بگی با اب گوزه قشنگ بساز این دلیل نمیشه که کوزه گر ناتوان بلکه اون اب ظرفیتش رو نداره و اینها شبه هستند و نباید دنبالشون رفت چون جوابی ندارن شبه ها خداوند در همین قران میفرمایند که ما هیچ کاری را بیهوده انجام نمیدهیم و هیچ چیز بیهوده ای خلق نکردیم و این که سنگ و اینا به دور از منطق

  14. واقعا بحث کردن از این مطالب چه ضرورتی داره؟ فلسفه تو دنیا به کجاها رسیده، بحث های مطروحه تو سایت های ما کجا داره سیر میکنه!
    در ضمن جواب این پرسش رو هم به این نحو میشه داد:
    این نوع پرسش ها پارادوکسیکال هستند، یعنی خودشون خودشون رو نفی می کنند، مشابه این پرسش ها رو در فلسفه زنون که ۱۶۰۰ سال پیش مطرح کرده می تونید پیدا کنید. در حقیقت این پرسش ها در صورت اثبات خودشون رو رد می کنن، خدا باید بتونه این سنگ مذکور خلق کنه، اگه نتونه قدرتش سیطره به خلق این سنگ نداره، اگه بتونه قدرتش سیطره به بلند کردن سنگ نداره. به راحتی باید گفت که چنین پرسش هایی جواب ندارن. مگه اینکه مسلک اشاعره رو آقایون بپذیرن و بگن همه کار خدا میتونه بکنه حتی اجتماع نقیضین.
    چند نمونه از پاردوکس های زنون رو میتونید اینجا ببینید: http://philosophers.atspace.com/zeno.htm#com2

  15. ببین این جواب درست نیست. شما می گویید “کارهای نشدنی و محال” این برای خدای قادر نباید مطرح باشد. او باید بتواند هرکاری بکند حتی کارهای محال را. دوست شما آقای غلام رضا حیدری ابهری خواسته‌ با منطق چیزی را عنوان کند که‌ نتوانسته‌ و شما هم که‌ نمی توانید منطقی صحبت کنید باز به‌ لاک تعصبات و آیات و روایات فرو رفتید که‌ “خداوند به پیامبر فرمده که کسانی هستند اگر چه دلایل هم براشون بیاری باز نمی پذیرند چون اصلا نمی خواهند که بپذیرند . ” نه‌ آقا من می خواهم بپذیرم ولی دلیل شما منطقی نیست خدا یا قادر هست و یا نیست اگر هست سنگی بیافریند که‌ خودش نتواند بلندش کند.

  16. با سلام
    لطفا حداقل مطلب را بخوان بعد نظر بده

    پایان مطلب :
    هرکاری ممکن و شدنی را می تواند انجام دهد. کارهای نشدنی و محال، ربطی به قدرت و توانایی خدا ندارند. اگر این کارها انجام نمی شوند مشکل از خود آن هاست.

    پس اگر آن مخلوق ظرفیتش را داشت خدا قطعا می تونست اگر نتونه که دیگه خدا نیست
    البته اگر کسی نخواهد این جواب را بپذیرد مشکلی نیست می تونه بازم سفسطه بکند .
    چون خداوند به پیامبر فرمده که کسانی هستند اگر چه دلایل هم براشون بیاری باز نمی پذیرند چون اصلا نمی خواهند که بپذیرند .

  17. جواب این آقا نامربوط است و سوال هنوز سرجایش مونده‌. درواقع مشکل اینجاست که‌ انسانهای بی فکری برای خدا قادر مطلق بودن را روا دانسته اند و باید این مساله را حل کنند برای او نباید چیزی محال باشد پس باید بتواند آجری!!! خلق نماید که‌ هم یک کیلو و هم پنج کیلو باشدوگرنه‌ قادر مطلق نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا