خبر های جدید

نتایج اولیه همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق: موافقان پیشتاز

نتایج اولیه همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق: موافقان پیشتاز

نتایج اولیه شمارش آرای همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق، از پیشتازی قابل توجه موافقان استقلال حکایت دارد. کمیسیون عالی همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد، میزان رای آری در همه‌پرسی استقلال از ۹۰ درصد فراتر رفت و میزان مشارکت بیش از ۷۲ درصد بود.

وی افزود: این پیش‌بینی وجود داشت که رای آری با توجه به ارقام اعلام شده در شهرهای مختلف از ۹۵ درصد تجاوز کند. این در حالی است که دولت عراق اجرای مصوبات شورای وزارتی امنیت ملی این کشور را در واکنش به همه‌پرسی شروع کرده است.

کمیسیون عالی همه‌پرسی اقلیم افزود: مشارکت بیش از ۷۲ درصد شامل استان‌های اربیل، سلیمانیه، دهوک و مناطق مورد مناقشه بین اربیل و بغداد یعنی استان‌ کرکوک، شهرستان سنجار، شهرک بعشیقه در استان نینوا، شهرستان طوز خورماتو در استان صلاح‌الدین به اضافه شهرستان خانقین، شهرک‌های مندلی، جلولاء و قره تپه در استان دیالی بود.

منابع رسمی گفتند، میزان مشارکت در اربیل از ۸۰ درصد تجاوز کرد در حالی که در دهوک نزدیک به ۹۰ درصد بود و در استان‌های سلیمانیه و حلبچه نیز از ۵۵ درصد تجاوز کرد. شیروان زراری، سخنگوی کمیسیون انتخابات و همه‌پرسی در کنفرانسی خبر اعلام کرد، میزان مشارکت در همه‌پرسی به بیش از ۷۲ درصد رسید.

زراری افزود: تعداد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی به سه میلیون و ۳۰۵ هزار و ۹۲۵ تن رسید. مراکز اخذ رای راس ساعت هفت عصر روز دوشنبه بعد از تمدید یک ساعته بسته شد. این مسؤول کمیسیون شب گذشته اعلام کرد: نتایج همه‌پرسی ظرف ۷۲ ساعت اعلام می‌شود.

گزارش‌ها از جشن و پایکوبی در شهرهای مختلف اقلیم حکایت دارد.

در همین حال، نیروهای امنیتی عراق به دستور حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور در برخی خیابان های کرکوک مستقر شده‌اند و مقام‌های امنیتی کرد اعلام کرده‌اند که پس از پایان رأی‌گیری رفت‌وآمد خودروها تا اطلاع بعدی در این شهر ممنوع خواهد بود. عبادی به نیروهای امنیتی تحت فرمان دولت مرکزی دستور داده که برای اقدام نظامی برای حفاظت از شهروندان در مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک آماده باشند.

حشد شعبی نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌ که حاضر است برای حفاظت از شهروندان در کرکوک و سایر مناطق مورد مناقشه با پیشمرگه‌های کرد وارد نبرد شود. نجم‌الدین کریم، فرماندار کرکوک این اقدام دولت مرکزی عراق را محکوم کرده و خواستار خویشتنداری شده است.

منابع خبری نزدیک به حکومت اقلیم گزارش داده‌اند که مردم در کرکوک برای جشن به خیابان‌ها آمده‌اند. فرماندار کرکوک از مردم خواسته از تیراندازی هوایی برای شادمانی خودداری کنند تا تنش ایجاد نشود.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا