تربیت فرزندانجوانانمطالب جدیدمهارتهای زندگی

۸ تکنینک برای مقاومت در برابر فشار همسالان در زمینه روابط جنسی

۸ تکنینک برای مقاومت در برابر فشار همسالان در زمینه روابط جنسی

نویسنده: نوید شریفی، محمد کیا سالار، معصومه دانیالی

 مهارت های مقاومتی، مهارت هایی هستند که به فرد کمک می کنند به افراد، رفتارها یا موقعیت هایی  دلخواهش نیستند، قاطعانه (( نه )) بگوید. در ادامه، توصیه هایی برای مقاومت در برابر فشار همسالان در زمینه روابط جنسی خواهید خواند:

  1. اعتماد به نفس داشته باشید و قاطعانه بگویید: (( نه، نمی خواهم رابطه جنسی داشته باشم.)) شما می توانید با حفظ تماس چشمی خود با فردی که در حال صحبت با او هستید به بهترین شکل، پاسخ منفی تان را ارائه کنید. می توانید محدودیت هایی را که برای خودتان در ابراز فیزیکی احساسات جنسی خود تعیین کرده اید، به طور شفاف برای طرف مقابل تان توضیح بدهید.
  2. دلایل خود را برای پرهیز از رابطه جنسی بیان کنید: برای این منظور، می توانید از روش های شش گانه مدل تصمیم گیری مسوولانه استفاده کنید و دلایل (( نه، نمی خواهم رابطه جنسی  داشته باشم)) را به شیوه های زیر بیان کنید.

من برای حفظ و ارتقای سلامتم خویشتنداری میکنم:

۰ نمی خواهم به اچ آی وی/ ایدز مبتلا شوم؛

۰ نمی خواهم به بیماری های قابل انتقال از طریق تماس جنسی مبتلا شوم؛

۰ نمی خواهم در سنین نوجوانی بچه دار شوم.

۰ نمی خواهم اصول اخلاقی و قانونی را زیر پا بگذارم.

۰ نمی خواهم روابط آینده ام را مخدوش کنم.

 من برای حفظ ایمنی و امنیت دیگران خویشتنداری می کنم؛

  ۰ نمی خواهم درحالی که از فرزندپروری ناتوانم، بچه دار شوم.

۰ نمی خواهم خودم یا طرف مقابلم را بدنام کنم.

۰ نمی خواهم ارزش های شخصی و خانوادگی ام را زیر پا بگذارم.

۰ نمی خواهم سلامت خودم و دیگران را به خطر بیندازم.

  1. از تکنیک تکرار استفاده کنید:

وقتی پس ازبیان دلایل خود مجددا تحت فشار قرار می گیرید، کافی است دلایل خود را تکرار کنید. دقیقا مانند یک ضبط صوت، حرف های قبلی تان را تکرار کنید و با هرتکرار، بر وجه منفی پاسخ تان بیش از پیش تاکید کنید.

  1. از پیام های غیر کلامی برای تایید پیام کلامی خود استفاده کنید: به این صورت می توانید به شکل محکم تری به آنها نشان دهید که دلتان نمی خواهد وارد چنین رابطه ای شوید. رفتارهای خود را کاملا با محدودیت هایی که برای خودتان تعیین کرده ایید، هماهنگ سازید.
  1. از قرار گرفتن در موقعیت هایی که می دانید در آنها تحت فشار خواهید بود، اجتناب کنید. از قرار گرفتن در شرایطی که ممکن است باعث طغیان عواطف و احساساتتان شود، اجتناب کنید. از حضور در مهمانی هایی که در آنها مشروب یا مخدر مصرف می شود، خودداری کنید. از تماشای فیلم ها با نمایش هایی که روابط جنسی را آشکارا نشان می دهند، پرهیز کنید. از خواندن کتاب ها یا مجلاتی که پر از تصاویر محرک جنسی هستند، صرف نظر کنید.
  2. از همنشینی با کسانی که دیگران را برای آغاز روابط جنسی تحت فشار می گذارند، اجتناب کنید. از افرادی که با شما ارتباط دارند بخواهید که محدودیت های شمارا به رسمیت بشناسند وبرایش ارزش قائل شوند. از کسانی که شما را تحت فشار می گذارند تا ارزش ها و محدودیت های خود را زیر پا بگذارید، دوری کنید. از افرادی که بیش از حد درباره مسائل جنسی صحبت می کنند، دوری کنید. عمدتا با همسالان خودتان نشست و برخاست کنید. برخی بزرگترها ممکن است فشارهای بیشتری برای ورود به روابط این چنینی را به شما تحمیل نمایند. وقتی والدین تان به شما توصیه می کنند با اشخاص خاصی نشست و برخاست نکنید، توصیه آنها را جدی بگیرید.
  3. با قوانین و مقرراتی که در زمینه جنسی از شما حمایت و محافظت می کنند، آشنا شوید واز آن قوانین پیروی کنید. اگر کسی شما را برای برقراری رابطه جنسی تحت فشار گذاشته، به والدین یا سرپرستان خود اطلاع دهید. اگر فردی از شما سواستفاده جنسی کرده یا می خواهد از شما سواستفاده جنسی کند، موضوع را به بزرگترهایتان اطلاع بدهید.
  1. بر دوستان خود تاثیر مثبت بگذارید و آنها را به خویشتنداری دعوت کنید: اعتماد به نفس داشته باشید و تصمیم خودتان درباره پرهیز از رابطه جنسی تا قبل از ازدواج را با دوستان خود در میان بگذارید. آن گروه از دوستان خود را که فعالیت جنسی دارند، تشویق کنید خویشتنداری کنند ومزایای این کار را به آنها متذکر شوید.

————————

نام کتاب: راهنمای جامع آموزش سلامت در مدارس(ویژه معلمان) / ترجمه و تنظیم: نوید شریفی، محمد کیا سالار، معصومه دانیالی / ناشر: پارسای سلامت

مقالات مرتبط:

رابطه جنسی، مزایای خویشتنداری در مقابل رابطه جنسی

روابط جنسی و تعیین حدومرز برای ابراز عواطف و احساسات جنسی

۸ تکنینک برای مقاومت در برابر فشار همسالان در زمینه روابط جنسی

چگونه روابط جنسی و رفتارهای جنسی اشتباه را تغییر بدهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا