دعوت و داعیمطالب جدیدمقالات

ادای شهادت به چه معناست؟ فرد چگونه به مقام شاهد می رسد؟

ادای شهادت به چه معناست؟ فرد چگونه به مقام شاهد می رسد؟

? نویسنده: ناصر سبحانی

ادای شهادت بدین معناست که اگر در قیامت خداوند از مردمی که التزامی به در نداشته اند پرسید: چرا شما دین خداوند را در زمینه ی فردی اجرا ننمودید؟
بدون شک آنها همیشه در پاسخ خواهند گفت: کسی نبود تا ما . در زمینه ی فردی از او تبعیت و پیروی کنیم.

?شهادت مسلمانان در حوزه و زمینه ی مسایل فردی این است که خداوند دروغ شخص مدعی را برملا نموده و بفرماید: شما دروغ گفتید. زیرا در همان عصر و دوره ی شما، در محله و شهر شما فلان شخص حضور داشت و هم چون شما زندگی می کرد و درعین حال به دین التزام عملی داشت. اگر کسی بود که چنین می کرد، گفته می شود او ادای شهادت کرده است.

?در زمینه ی خانوادگی نیز، از خانوده ها می پرسد که شما چرا دین خدا را در حوزه ی مسایل خانوادگی اجرایی ننمودید؟
در پاسخ خواهند گفت: خانواده ای نبود تا از ایشان الگو بگیریم. وقتی ما ادای شهادت کرده ایم که خداوند متعال به ایشان بفرماید: خیر، شما دروغ گفتید. زیرا در همان شهر و محله ی شما خانوده ای با شما بود که هم چون شما زندگی می کردند و به دین خداوند التزام عملی داشتند، این را ادای شهادت گویند.

?در زمینه ی اجتماعی نیز، از اجتماع خواهد پرسید: چرا در جامعه و اجتماع دین خدا را اجرا ننمودید؟
بدون شک در پاسخ خواهند گفت: جامعه ای وجود نداشت تا از آن الگو بگیریم، به همین سبب بر ما لازم است تا جامعه ای دینی تشکیل دهیم، جامعه ای اخلاقی و دینی، این است پروژه ما، باید جامعه ای اخلاقی و دینی ایجاد نماییم تا در قیامت آن شهادت را ادا نماییم.

▫️اگر این سه زمینه را اجرایی ننماییم گناهکار خواهیم بود.

اگر شهادت فردی را به جای نیاوریم و اگر در حوزه ی مسایل خانواده نیز خانواده ای وجود نداشته باشد تا بر خانواده های دیگر شهادت را اجرای نماید، در آن صورت ما گناهکار خواهیم بود، در حوزه جامعه نیز به همین صورت است.

?ما باید امر دعوت را اجرایی کنیم تا سطوح سه گانه شهادت را به جای آوریم. فلسفه و حکمت دعوت به سوی دین خداوند و احیای شریعت این است، پیامبر در هر سه زمینه عمل نموده اند، هم در زمینه ی فردی، هم در زمینه ی خانوادگی و هم در زمینه ی اجتماعی با مهاجرین و انصار – رضوان الله علیهم اجمعین – چنین کرده اند.

?ادای شهادت که طی آن انسان تبدیل به #شاهد خواهد شد، زمانی صورت می گیرد، که امر دعوت را به جای آورده و مردم را به سوی دین خداوند متعال دعوت نماید، در واقع با این کار امر شهادت را اجرا و عملی می نماید، شهادت نیز همانگونه که گفتیم در سه زمینه ی فردی، خانوادگی و اجتماعی صورت می گیرد.

? @naser_sobhani

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا