مقالات

راه های رسید ن به سعادت و خوشبختی- ۱

راه های رسید ن به سعادت و خوشبختی

نویسنده : حاجی کاروان  / مترجم: عثمان مرادی

راه اول:

نفس انسان منبعی ست که رفتار و گفتار انسان از آن سرچشمه می گیرد، و مهمترین راه خوشبخت شدن ساختن نفسی پاک،مزکی و آرام است: نفسی که از ویرانی و اضطراب و تشویش و پریشانی به دور است، نفس آرام نفسی است که صاحب آن زیباییها را زیبا و زشتیها را زشت می بیند، نفس آرام بهشتی ست که متاسفانه تعداد زیادی از مردم بهره­ای از آن ندارند، و دنیا این احساس پاک و زیبا را برای آنها تبدیل به خار و خشم و کینه نموده است. برای ساختن این نفس بهشتی راه های زیر را اتخاذ کن:

۱. از منظر سختی و مشقت زندگی را نگاه مکن، با سختی های پرده بر خوشی های زندگی مکش.

۲. اگر چیزی از دست دادی و یا به خواسته­ات نرسیدی دنیایت را تنگ و تاریک مگردان و نگو  من بدشانس و بدبختم، درون خود را تبدیل به لانه­ا­ی ویران مکن.

۳. آینده ای زیبا در ذهن خویش ترسیم کن و برای رسیدن به آن تلاش کن و بدان دلخوش باش، ترس و دلهره را از قلبت بیرون کن زیرا معلوم نیست فردا چه چیزی در انتظار توست.

 ۴. کینه، بغض، خشم  و سایر بیماریهای درونی شادیهایت را فنا و شیرینی زندگی ات را تلخ می کنند، نفست را با درمان کردن این امراض صیقل بده. خداوند درباره بهشتیان می فرماید: (قبل از داخل شدن به بهشت قلبشان را از خشم و کینه پاک کردیم)این بهشت را می توان در درون خود ساخت.

۵. قلبت را نسبت به اطرافیانت لبریز از مهر و محبت کن، حتی اگر کسی را دوست نداشتی نسبت به او کینه ای در قلبت نباشد، بلکه نفرت تو از عمل زشت او باشد.

۶.تلاش کن آنچه که در زندگی تو را ناراحت و خشمگین می کند  را از نفست بیرون برانی.

۷. ذکر و یاد خدا بزرگترین منبع آرامش درونی و بهترین راه پاک کردن روح و روان است. (همراه نفس انسان هم نیکی و  هم زشتی آفریده شده است) به تعبیر دیگر در درون انسان امیال نفسانی وجود دارند، و انسان موفق و خوشبخت کسی ست که مداوم در سدد زدودن نفس خود از زشتیهاست.

۸. این کلمات را به نفس خویش القا کن:

سختی ها زود گذرند، پیروز می شوم، بهتر از چیزی که از دست داده ام کسب میکنم، برای آنچه که گذشت اندهگین نمی شوم، به فرداها امیدوارم

۹. نفست را با زانوی غم بغل کردن، تسلیم شدن و آه کشیدن تربیت مکن، و از پنجره مشکلی که داری به دنیا نگاه مکن، زیرا آن غم (مشکل)  کل زندکی تو نیست.

۱۰. تا می توانی دست به دعا بر دار و از خداوند منان بخواه که نفسی آرام و زیبا برایت بسازد و بگو خدایا توفیق خداشناسی و تقوا را به قلبم عنایت کن.

۱۱. نفسی که تو را به سمت گناه تشویق می کند برای امتحان کردن توست(ان النفس لاماره …) یعنی نفس و امیال درونی تو را به سوی زشتی ها تشویق می کنند، مراقب باش بنده­ی نفس خویش نگردی و او را اطاعت نکنی زیرا حد و مرزی ندارد و تورا با خود می برد.

آرامش، پاکی، زیبایی، محبت، اعتماد به نفس، پیروزی و رضایت درجات بالای نفس هستند که خدواند متعال نیز به (نفس المطمئنه) از آن نام می برد. یعنی: نفس آرام

پس بهشت این دنیا نفس توست، با دست خود آنرا تبدیل به ویرانه نکن.

ادامه دارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا