جوانانزن خانوادهمطالب جدید

دانستنیهای ازدواج، شناخت های ضروری پیش از ازدواج

دانستنیهای ازدواج، شناخت های ضروری پیش از ازدواج

تدوین: فریدون نازاری

شناختهای ضروری پیش از ازدواج:

 

پیش نیازهای ازدواج به مسایل ضروری گفته میشود که فرد قبل از آگاهی مناسبی از آنها بهتر است وارد زندگی مشترک نشود و بهتر است در این مسائل فرد واقعیت حال خود را ببیند نه ایده آلی که هنوز به آن نرسیده است.

در این مورد بخوانید: دانستنی های ازدواج، موانع ازدواج

 

الف) خودشناسی:

اگر فرد آگاهی اندکی در مورد خودش داشته باشد نقاط ضعف خود را نمیداند در نتیجه هیچ تلاشی برای رفع آنها نمیکند.

شناخت ظاهر خود: _ظاهر من چگونه است؟ _آراستگی لباس برایم چقدر مهم است ؟_معمولا چه پوششی دارم و دیدم نسبت به آن چگونه است؟

شناخت احساسات و عواطف: آیا من احساسی و زود رنجم؟ _از شکست عصبانی میشوم _به والدین وابسته ام _از دیگران زود ناراحت ومتنفر میشوم؟

شناخت نسبت به خلق وخو: توانایی نه گفتن ندارم و با تعهداتی زیادی روبرو میشوم؟ _موفقیت و ثروت همسرم مایه ی دلرنجی من است؟ _با دیگران حس رقابت جویی دارم؟

شناخت میزان مسیولیت پذیری:

آیا در کارهای خانه به مادرم کمک میکنم؟_حوصله شستن وپختن ندارم_ به تعهداتم پایبندم _آیا مسئولیت تا الان قبول کردم و در آن مسئولیت چگونه بوده ام؟

الف)خودشناسی

شناخت حساسیتها ونقاط ضعف وقوت:

نمیتوانم زود طرف مقابل را بخاطر خطاهایش ببخشم؟ _من فرد لجبازی ام؟ _مسائل را خیلی خشک ومنطقی بررسی میکنم؟ _من فردی باگذشتم؟

 

شناخت نحوه ارتباط خود با دیگران:

در ارتباط با دیگران خیلی نمیتوانم از حقم دفاع کنم؟ _بیش از اندازه شوخی میکنم؟ _بدون سنجش علاقه ی فرد کار خود را ادامه میدم؟

شناخت علایق وسلیقه ها:

از تفریحات دست جمعی خوشم نمیاد؟ _حوصله مهمانی طولانی را ندارم؟ _از تماشای فوتبال خسته نمیشوم؟ _میز کارم همیشه منظم است؟ _برای خود آینده درخشانی تصور میکنم؟

آگاهی از استعدادها و توانایی ها:

من در چه زمینه ای مهارت دارم؟ _از پختن غذا متنفرم؟ _حافظه خوبی ندارم وفراموش کارم؟

آگاهی از ارزشها و فرهنگ شخصی خود:

من چقدر به مذهب پایبندم؟ _اهداف زندگی من چیست؟ _دیدگاهم نسبت به حجاب چیست؟ _برایم محرم ونامحرم مهم است؟ _خط قرمزهای زندگی ام چیست؟

اگر فرد به این خودشناسی بصورت واقع گرایانه نگاه کند میبیند که نقاط منفی میتواند داشته باشد که باید در پی اصلاح آنها باشد و با شناخت اهداف و ارزشهایش فردی را متناسب با خود و ارزشهایش انتخاب میکند که باعث میشود فرد به زندگی احساس بهتری داشته باشد و هر بار  با کمک همسرش به اهدافش بیشتر نزدیک می شود

—————————

خلاصه برداری از کتاب:

منبع: دانستنی های ازدواج سالم / تالیف: رامین تبرایی، احمد مبلغی، فاضل حسامی / ناشر پارسای سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا