مطالب جدیدمقالاتمهارتهای زندگی

۹ دلیل علمی که ثابت می کند مطالعه باعث باهوش تر شدن می شود

۹ دلیل علمی که ثابت می کند مطالعه باعث باهوش تر شدن می شود

ــ ((تئوری ذهن)) شما را تقویت می کند

تئوری ذهن به معنی توانایی فرد در درک کسی غیر از خودش است. کسی که تئوری ذهن قوی دارد به عنوان فردی دلسوز و همدل شناخته می شود. 

ــ البته نه همه ی انواع داستان ها 

خواندن داستان های ادبی که حس همدلی را به شخصیت های داستان برمی انگیزد یکی از بهترین راه های تمرین کردن تئوری ذهن است.

ــ چه ارتباطی میانشان وجود دارد؟ 

یافته های علمی نشان می دهند که خواندن داستان به افزایش تمایل به همدلی کمک می کند چراکه مغز هنگام انجام عمل همدلانه و مطالعه ی داستان از قسمت های مشابهی استفاده می کند.

ــ همدلی شما را بیشتر می کند

در مدتی مشخص کتابخوان ها می توانند حس عمیق همدلی را به همراه شخصیت های داستان تجربه کنند. به این دلیل که داستان اجازه می دهد شخص خودش را در جایی دیگر تصور کند و از نزدیک با اندیشه های دیگران آشنا شود.

 

ــ یک مطالعه ی علمی نشان داده

از عده ای خواسته شده، احساس افراد را فقط با دیدن تصویری از چشم آن ها حدس بزنند. افرادی که کتاب های داستانی می خواندند در مقایسه با کسانی که کتاب های غیرداستانی می خواندند امتیاز بیشتری در این پژوهش گرفتند که نشانگر سطح بیشتر همدلی در آن هاست.

 

ــ به کمک تخیل قدرت یادگیری را افزایش می دهد و حافظه را تقویت می کند

مطالعه کردن همیشه یکی از راه های پرورش حافظه و درگیر کردن ذهن بوده. اما آیا می دانستید که آیا برای فعال کردن هیپوکامپوس هم مفید است؟ هیپوکامپوس قسمتی است که برای یادگیری و حافظه از آن استفاده می شود.

 

ــ کلمه ی کمتر، بهتر

کتاب های داستانی کتابخوان ها را تشویق می کنند که هم چیزهایی که گفته می شود و هم چیزهایی که گفته نمی شود را در نظر بگیرند و دست آخر از قوه ی تخیل استفاده کنند تا نگفته ها را حدس بزنند

یک مطالعه ی علمی به کمک دستگاه ام.آر.آی نشان داده که فقط گفتن دو عبارت یک قالی آبی تیره و یا مداد راه راه نارنجی کافی است تا هیپوکامپوس فعال شود.

 

ــ فرایندهای حسی و قدرت تصمیم گیری را بهبود می دهد

داستان ها به هر زبانی که نوشته می شوند یک قدرت فراگیر برای فعال کردن نواحی

خاصی از بدن دارند که در فرایندهای حسی و حافظه ای استفاده می شود یک تحقیق در نقشه برداری ذهنی بشر نشان داده که مطالعه این بخش های ذهن را فعال می کند:

کورتکس سینگولیت عقبی: به یاد آوردن خاطره های مقطعی

لوب آهیانه ای: درک احساسات و ورود داده های حسی

 قشر جلوی پیشانی میانی: قسمت تصمیم گیری و به یاد آوردن خاطرات

لوب کیجگاهی: قسمت پیوستگی احساس و حافظه ی تصویری

هیپوکامپ: پردازش حافظه ی بلندمدت

 

ــ شعر باعث دیدن بهتر بازتابی از خود می شود

این موضوع یعنی شور و شوق شعر با سطوح بالای بازتابی از خود سازگار است. زمانی که در چالشی قرار دارید، چند کتاب چالش برانگیز مانند مجموعه شعر بردارید

آیا می خواهید خودتان را به چالش بکشید؟ شروع کنید به خواندن شعرهای واقعی، شعرهای دشواری که شاعرهای شناخته شده سروده اند، تاثیر بسیاری در فعال سازی بخش هایی از مغز دارند که در به یاد آوردن خاطرات شخصی استفاده می شوند.

 

ــ با کتاب خواندن همان اتفاقی می افتد که هنگام گوش دادن به موسیقی رخ می دهد

موسیقی و شعر تاثیر یکسانی بر روی مغز دارند. گوش دادن به یادداشت های پیچیده و خواندن نثرهای سنگین و شعر بخش چپ مغز را تحریک می کند، بخشی که مسئول درون نگری است.

 

ــ رمان به بعضی از فعالیت های ذهن پروری کمک می کند

فعالیتی شبیه بالا بردن وزنه ولی این بار برای مغز. آیا تا به حال احساس کرده اید که مغزتان چند روز بعد از اینکه یک رمان را تمام کرده اید، تخلیه شده است؟

چرا؟

پژوهشی دانشگاهی که از ام.آر.آی استفاده کرده نشان داده که مغز حتی تا ۵ روز بعد از خواندن کتاب همچنان فعال می ماند، این فعالیت سایه ای شبیه ماهیچه سازی است. روزها بعد از فعالیت افزایش ارتباط میان چین سینوسی سمت چپ و راست مغز می شود، این قسمت ها برای درک مطلب استفاده می شوند.

 

ــ مهارت صحبت کردن و دامنه لغات را تقویت میکند

رابطه ای مستقیم میان دایره ی واژگان و مطالعه وجود دارد. ارتباط تنگاتنگ با کتاب ها می تواند به کسب مهارت های زبانی به وسیله ی توسعه ی دایرهی لغات کمک کند. هرچقدر فرد بیشتر کتاب بخواند، دانش بیشتری برای استفاده از کلمات هم نیاز است.

زبان یک موجود زنده است که یعنی همیشه در حال رشد است. یک نویسنده ی خاص معمولا از یک شیوه ی خاص و لغت های خاص برای نوشتن استفاده می کند که نویسنده ی دیگر از این شیوه و لغت ها استفاده نمی کند. خواندن کتاب های مختلف بهترین راه است برای اینکه شیوه های جدید توضیح یک ایده یا خلق یک تصویر را کشف کنیم.

 

ــ سرعت پیر شدن مغز را کم می کند

مطالعه ی بلندمدت مانند یک ورزش ذهنی برای افراد در هر سنی عمل می کند. قرار گرفتن در معرض تصاویر، استعاره ها، عقاید فلسفی، ایده های انتزاعی و خلاقیت مغز را برای اینکه فعال بماند به چالش می کشد. مطالعه می تواند بین مغزی که سالم و شاد است و مغزی که کند است تفاوت معنا داری ایجاد کند.

چرا؟

پژوهشی نشان داده که خواندن کتاب باعث بهبود پردازش جمله ها و حافظه در افراد مسن می شود. کسانی که همیشه مطالعه می کنند ساختار جمله ها را بهتر درک می کنند و این باعث می شود آنها قدرت درک و حافظه ی بهتری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا