دعوت و داعیعقیدهمطالب جدید

ایمان به قدر و اثر آن در مقابله با تطمیع و آزار طاغوت

ایمان به قدر و اثر آن در مقابله با تطمیع و آزار طاغوت

? ناصر سبحانی

 

▪️ دلیل این‏که ایمان به قدر نیز جزء اصول عقیده قرار گرفته و تنها به ایمان به خدا اکتفا نشده، این است که مؤمنانه‏ زیستن، تنها در صورتی امکان دارد که انسان به قدر ایمان داشته باشد و هیچ‏ چیز دیگری مانند ایمان به قَدَر، او را این‏گونه وادار به مؤمنانه زیستن نمی‏‌کند.

▪️انسانی که گام در مسیر عبودیّت خداوند می‏‌نهد، با مخالفت دشمنان دین مواجه گشته که می‏‌کوشند ابتدا با تطمیع، سپس با تهدید به زندان، قطع روزی، مصادره‏‌ی اموال، تبعید و در نهایت کشتن، وی را از ادامه‏‌ی راه بازدارند.

?پاسخ انسان مسلمانی که به قدر ایمان دارد ـ در چنین مواقعی ـ این است که هر آن‏چه رخ می‏‌دهد، مطابق با طرح و برنامه‏‌ی قبلی خداوند است و غیر از آن، چیز دیگری روی نمی‏‌دهد…

بر این اساس، انسان مؤمن از طاغوت‏‌ها می‏‌پرسد:
آیا آن‏چه را که به من وعده می‏‌دهید و یا تهدیداتی را که بر من روا می‏‌دارید، در طرح و برنامه‏‌ی قبلی خداوند وجود دارد یا خیر؟

اگر پاسخ دادند، نمی‏‌دانیم، انسان مؤمن می‏‌گوید: پس کار شما، بی‏‌پایه و اساس است؛ اما اگر جواب دادند، آن تهدید و تطمیع‏‌ها در نقشه‏‌ی خداوند نیست، اما ما آن‏ها را عملی می‏‌کنیم، انسان مؤمن پاسخ خواهد داد: امکان ندارد چیزی غیر از نقشه‏‌ی خداوند روی دهد؛ زیرا وی پیش‏تر بر وقوع رویدادها، عالم بوده و هر آن‏چه را که مقرّر ننماید، رخ نخواهد داد.

بنابراین شما نمی‏‌توانید چیزی را که مقرّر نیست، بر من اجرا کنید و من به تکلیف خود عمل خواهم کرد؛ اما اگر گفتند، چیزی را به تو می‏‌دهیم و یا از تو می‏‌ستانیم که در نقشه‏‌ی خداوند مقرّر است، پاسخ خواهد داد:
در این‏صورت حتی اگر وظیفه‏‌ی بندگی‏‌ام را هم انجام ندهم، آن چیزها به من می‏‌رسند و تهدید و تطمیع شما بی‏‌فایده و بی‏‌اثر است؛ پس من قاطعانه تکالیف بندگی خداوند را انجام می‏‌دهم و ایمان دارم به این‏که غیر از آن‏چه خداوند مقدّر نموده ـ چه بندگی خدا را انجام دهم و چه آن را ترک کنم ـ اتفاقی برای من رخ نخواهد داد و من با خاطری آسوده، وظیفه‏‌ی خود (بندگی خدا) را انجام می‏‌دهم و از کسی غیر از خدا ترسی نداشته و به کسی غیر از او امیدی نخواهم بست.

▪️با این وصف، روشن می‏‌شود اگر انسان به قَدَر ایمان نداشته باشد، به‏ دلیل طمع یا ترس، تسلیم طاغوتیان شده و اجرای دین خداوند با موانع بزرگی روبه‏‌رو می‏‌گردد؛ در نتیجه، ریشه‏‌ی هر انحرافی در بندگی، نداشتن ایمان به قدر است.

? منبع: شرح اربعین

? @Naser_sobhani

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا