قرآنمطالب جدید

۱۷- نکات قرآنی، ” واو” مغایرت و نقش آن در فهم قرآن

? نکات قرآنی، ” واو” مغایرت و نقش آن در فهم قرآن
✍️مترجم: مسلم خدری

?نکته شماره ١٧

? ” واو” مغایرت و نقش آن در فهم قرآن

?عربها وقتی که اعداد را شمارش می‌کنند معمولا تا عدد هفت بدون واو استفاده می‌کنند، و هنگامی که به عدد هشت می‌رسند در آن وقت حرف “واو” را می آورند.

وبر همین اساس گفته اند عرب اصل اعداد را هفت می،دانند و برای فاصله انداختن بین عدد هفت و هشت از “واو مغایرت” استفاده می کنند، معنی مغایرت آن است که ما بعد واو با ما قبل آن، یا در صفات یا در مکان یا در زمان با هم مغایرت و فرق دارد.

?مثال “واو” مغایرت در قرآن
در سوره تحریم، خداوند در وصف زنان جایگزین زنان پیغمبر می‌فرماید:

عَسَى‌ رَبُّهُ‌ إِنْ‌ طَلَّقَکُنَ‌ أَنْ‌ یُبْدِلَهُ‌ أَزْوَاجاً خَیْراً مِنْکُنَ‌ مُسْلِمَاتٍ‌ مُؤْمِنَاتٍ‌ قَانِتَاتٍ‌ تَائِبَاتٍ‌ عَابِدَاتٍ‌ سَائِحَاتٍ‌ ثَیِّبَاتٍ‌ وَ أَبْکَاراً /تحریم۵

اگر شما را طلاق دهد چه بسا پروردگارش همسرانى بهتر از شما به او عوض دهد همسرانى مسلمان، مؤمن، مطیع، توبه کار، عبادتگر، روزه‌گیر، بیوه و دوشیزه

?اگر در آیه دقت شود خداوند بعد از هفت صفت کلمه “واو” آورده و بعد از آن صفت هشتم را آورده است، که بیانگر آن است صفت مابعد واو با صفت ما قبل واو مغایرت دارد، یعنی ناممکن است که زن در یک حالت هم بکر (دوشیزه) باشد، هم ثیب(بیوه).

?ولی بین صفات هفتگانه پیشین ، واوی در کارنیست، و این بیانگر آن است که می شود و ممکن است که، صفات مذکور با هم در یک زن جمع شود اما صفات بیوه گی ودوشیزگی نه .

?گوینده رضا جندیه
✍️مترجم: مسلم خدری
سنندج رمضان ١۴٠٠

?برای خواندان سایر نکات قرآنی به این صفحه مراجعه کنید:
نکات قرآنی (http://eslahe.com/tag/%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C)

? @eslahe

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا