خبر های جدید

راشد الغنوشی دولت بدون حضور اسلامگرایان را ضعیف خواند

راشد الغنوشی دولت بدون حضور اسلامگرایان را ضعیف خواند

به گزارش نوگرا الغنوشی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: جنبش میانه رو اسلامی اصلی ترین جریان سیاسی در جهان عرب به شمار می رود وهمین امر موجب می شود که هر گونه فرایند دموکراتیک صادقانه در این کشورها، حرکت های اسلامی را به صورت جداگانه و یا با مشارکت دیگران به سوی قدرت سوق دهد.

الغنوشی با تاکید بر اینکه حزب وی تقسیم قدرت با نیروهای سیاسی دیگر را ترجیح می دهد گفت: جنبش نهضت اسلامی بزرگترین حزب در کشور تونس بشمار می رود و هر دولتی که نماینده ای از این جنبش در آن نباشد بدون تردید ضعیف خواهد بود.

وی همچنین گفت که خروج حزب وی از 'هیات عالی تحقق اهداف انقلاب تونس و گذار دموکراتیک قدرت و اصلاحات سیاسی' که برجسته ترین هیات رایزنی ایجاد شده توسط دولت موقت پس از سرنگونی زین العابدین بن علی است، مشروعیت این نهاد را کاهش می دهد.

الغنوشی این عقب نشینی را به دلیل کنار گذاشتن اصل همبستگی و رایزنی که این هیات بر روی آن استوار است ، کوتاهی در انجام وظایف، وعدم تصمیم گیری در مسائل دارای اولویت که ارتباط مستقیمی با برپایی انتخابات آینده در وقت تعیین شده دارد، دانست.

در تونس بیش از ۹۰ حزب فعالیت می کنند که اغلب آنها پس از انقلاب این کشور مجوز گرفته اند.

وی در خصوص روند انقلابهای عربی گفت : ما خوش بین هستیم زیرا جرقه ای که در تونس زده شد آسمان جهان عرب را که برای نیم قرن به دلیل وجود رژیمهای مورد حمایت غرب تیره باقی مانده بود روشن کرد .

الغنوشی افزود: برخی از این انقلابها پیروز شد و انقلابهای دیگر نیز در راه است.

وی خاطر نشان کرد که برخی نیروهای سیاسی برای ایجاد یک نظام دموکراتیک عادلانه انقلاب تونس را به جلو سوق می دهند و در مقابل برخی نیروها از جمله حزب منحل حاکم سابق، اداره پلیس سیاسی و برخی رسانه ها در کشور آن را به عقب می رانند.

با این وجود الغنوشی نسبت به توانایی جوانان تونس برای حمایت از انقلاب ابراز اطمینان کرد وگفت: نظام سابق هنوز کاملا از عرصه خارج نشده است که بخواهد دوباره بازگردد، اما ما اطمینان داریم جوانانی که انقلاب را بر پا کردند می توانند از آن حمایت کنند.

الغنوشی از مخالفان رژیم سابق تونس است که پس از ۲۰ سال تبعید در لندن، پس از سرنگونی بن علی که اسلام گرایان را بشدت سرکوب می کرد به کشور بازگشت وحزب جنبش نهضت اسلامی را در ماه مارس گذشته تاسیس نمود.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا