تربیت، اخلاق و تزکیه

چهار اصل مهم در امر تربیت

چهار اصل مهم در امر تربیت

دکتر یوسف قرضاوی

مهمترین چیزی که در امر تربیت روی آن تاکید می ورزیم چهار چیز است :

۱- اخلاص نیّت :

اصل اول تصحیح نیت است تا تمام تلاشهای صادقانه در جهت رضایت خداوند باشد . و همه عوامل مل و مقام و دوستی ، علاقه به ظهور و شهرت در میان مردم و آرزو های نفسانی و سایر تمایلات پنهانی نفسی آن را آلوده و لکه دار ننماید .این هم بدین سبب که کار اسلامی به عنوان عبادت و جهاد تلقی می شود .و عبادت هم چنانچه با نیتی پاک و برای رضای خداوند صورت نپذیرد ، مورد قبول قرار نخواهد گرفت . ((!$tBur (#ÿrâÉDé& žwÎ) (#r߉ç۶÷èu‹Ï۹ ©!$# tûüÅÁÎ=øƒèC ã&s! tûïÏe$!$# uä!$xÿuZãm (#qßJ‹É)ãƒur no۴qn=¢Á۹$# (#qè?÷sãƒur no۴qx.¨“۹$# ۴ y۷Ï۹ºsŒur ß`ƒÏŠ ÏpyJÍhŠs)ø۹$# ÇÎÈ    بینه/۵ )) ۲جهاد در راه دین خدا نیز صورت واقعی پیدا نخواهد نمود مگر آنکه ، هدف از آن تنها در جهت رضایت خداوند و برای برتری کلمه توحید و دین خدا صورت پذیرد .خداوند متعال عمل و قلب مشترک را دوست ندارد ، و عمل مشترک در نزد او مورد قبول قرار نخواهد گرفت . و هیچ کاری از کارهای قلب تقسیم شده را تایید نخواهد نمود .

به همین خاطر امام شهید حسن البناء بر این امر اصرار داشتند و اولین شعار جماعت (( اخوان المسلمین )) را الله غایتنا (( غایت و هدف ما ، خداست )) قرار داد تا به این صورت بر اینکه رضایت الهی و پاداش او آخرین هدف و غایت ماست تاکید نماید .

ما گاهی اعلان می کنیم که هدفمان اقامه و پایه گذاری نظام و حکومت الهی و ایجاد زندگی اسلامی همه جانبه و اهداف دراز مدت و کوتاه مدت دیگری نظیر اینهاست . اما مهمتر و اساسی تر از این امور ، به دست آوردن خشنودی خداوند ، و اینکه ما را از جمله بندگان صالح خود قرار دهد ، هدف نهایی ما می باشد .

لازم است پیشگامان دعوت اسلامی این دو آیه شریفه را همواره مد نظر خویش قرار دهند ، که می فرماید :

((ö@è% ¨bÎ) ’ÎAŸx|¹ ’Å۵Ý¡èSur y“$u‹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا