خبر های جدید

آغاز تلاش برای آرایش جدید سیاسی در ترکیه

آغاز تلاش برای آرایش جدید سیاسی در ترکیه

رهبران احزاب ترکیه در تلاش تشکیل حکومت ائتلافی هستند. رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه استعفای احمد داوود اوغلو نخست وزیر و شورای وزیران را پذیرفت. روز گذشته داووداوغلو پس از دیدار با برخی از وزیران و شخصیتهای برجسته حزب عدالت و توسعه، به کاخ ریاست جمهوری رفت.

دیدار داوود اوغلو با رییس جمهور در پشت درهای بسته انجام شد. نهاد نخست وزیری ترکیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در این دیدار، احمد داوود اوغلو استعفای خود و حکومت ترکیه را تقدیم رییس جمهوری نموده است. داووداوغلو و شورای وزیران، تا تشکیل حکومت جدید در ترکیه به وظایف خود ادامه خواهند داد.

همراه با این تحولات، چشمها به نتایج رسمی سازمان عالی انتخابات ترکیه دوخته شده است.این سازمان قرار است تا نخست اعتراضات به عمل آمده در روند انتخابات هفتم ماه ژوئن را مورد بررسی قرار دهد و سپس نتایج نهایی و رسمی را منتشر نماید.

گفته می شود احمد داوود اوغلو به دلیل عدم تصاحب کرسی کافی برای تشکیل حکومت تک حزبی از سوی حزب عدالت و توسعه، احتمالا با رهبران احزاب دیگر برای تشکیل حکومت ائتلافی گفتگو خواهد کرد. براساس قانون اساسی ترکیه، لازم است تا حکومت در خلال ۴۵ روز تشکیل شود.

اگر داوود اوغلو قادر به تشکیل حکومت ائتلافی نشود رییس جمهوری ترکیه با لحاظ کردن میزان آراء احزاب، حزب دیگری را مسئول تشکیل حکومت خواهد نمود.

در تحولی دیگر کمال کیلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خلق با انتشار مطلبی در صفحه فیس بوک خود تصریح کرده که برگزاری انتخابات زودرس به معنای از دست رفتن زمان خواهد بود. وی گفته است: ما موظف هستیم تا در راستای منافع ملی ترکیه، حکومت جدیدی را تعیین کنیم.

این در حالی است که دئولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه، به رغم بررسی تمامی جزئیات مسئله، تاکنون فاصله خود را از تشکیل حکومت ائتلافی حفظ کرده است. گفته می شود اگر خطوط قرمز حزب حرکت ملی رعایت شود این حزب ممکن است در حکومت ائتلافی شرکت کند.

از سوی دیگر صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب دمکراسی خلقها ضمن بیان اینکه اکنون باید تشکیل حکومت ائتلافی میان حزب عدالت و توسعه و حزب جمهوری خلق در دستور کار قرار گیرد تاکید کرد: انتخاب رای دهندگان نیز چنین ائتلافی است.

منبع: تی آر تی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا