عباداتفقه معاصرمطالب جدید

فضلیت ماه رجب و مسائل متعلق به آن

فضلیت ماه رجب و مسائل متعلق به آن
نویسنده: شیخ نوح مقدم

 

🔸ماه رجب یکی از چهارماه حرام نزد الله متعال است. رسول الله صلی الله علیه وسلم در ذکر نام این ماه‌ها چنین می فرمایند: (السَّنَهُ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا، مِنْهَا أَرْبَعَهٌ حُرُمٌ، ثَلَاثَهٌ مُتَوَالِیَاتٌ: ذُو الْقِعْدَهِ، وَذُو الْحَجَّهِ، وَالْمُحَرَّمُ، وَرَجَبُ مُضَرَ، الَّذِی بَیْنَ جُمَادَى وَشَعْبَانَ) مُتَّفَقٌ عَلَیْهِ

هر سالی دوازده ماه است که چهار ماه آن حرام است که سه ماه آن پیاپی‌اند: ذوالقعده، ذوالحجه و محرم و ماه رجب مُضر که بین ماه جمادى الأخرى و شعبان است.

🔹در مورد ماه رجب و مسائل متعلق به آن (عبادت ها و فضیلت ها) احادیث متعددی وارد شده است، اما بنا بر رأی بسیاری از دانشمندان اسلامی هیچکدام از آنها ثابت نشده است؛ و تنها چیزی که برای آن ثابت شده است تحریم این ماه است.

🔸از این رو در شریعت اسلامی عبادت خاصی برای این ماه در نظر گرفته نشده است، و اگر فردی به قصد ماه رجب عبادتی را تخصیص دهد دچار بدعت شده است. اما اگر مانند سایر ماه ها عبادت های خود را انجام دهد اشکالی ندارد، بلکه مطلوب نیز است.

🔹از حکمت های تحریم ماه رجب: آتش‌بس و دعوت به صلح و دوستی، ایجاد فرصت برای انجام عمره مفرده و مهیا شدن برای رمضان است.

🔸 چه نیک فرموده‌اند: (رَجَبٌ شَهْرُ الْبَذْرِ، وَشَعْبَانُ شَهْرُ السَّقْیِ، وَرَمَضَانُ شَهْرُ الْحَصَادِ)؛ رجب ماه دانه پاشیدن و شعبان ماه آبیاری و رمضان ماه درو و برداشت است.

🔹لذا شایسته است که فرد مسلمان نفس خویشتن را برای قبل از رمضان آماده کند، و از فرصت پیش رو استفاده بهینه نماید.

مقالات مرتبط: فضلیت ماه رجب و بدعت های ماه رجب

منبع: مجتمع دینی گله‌دار

#رجب #ماه_رجب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا