خبر های جدید

اقدامات هوشمندانه محمدمرسی و بازتاب آن نزد طییف های مختلف

محمد مرسیاقدامات هوشمندانه محمدمرسی و بازتاب آن نزد طییف های مختلف

محمد مرسی" در اقدامی جسورانه و غافلگیر کننده به ایجاد تغییرات عمده در میان فرماندهان ارتش و لغو متمم قانون اساسی مصر دست زد.
"محمد مرسی" رئیس جمهوری مصر ساعتی پس از اقدام جسورانه خود درخصوص ایجاد تغییرات عمده در میان فرماندهان ارتش و لغو متمم قانون اساسی این کشور، از غرب به سبب به راه انداختن جنگ های صلیبی انتقاد کرد.
محمد مرسی یکشنبه شب پس از اتخاذ تصمیمات مهم و اعمال تغییرات عمده در میان فرماندهان ارتش مصر از جمله صدور حکم بازنشستگی "حسین طنطاوی" وزیر دفاع مصر و اعلام لغو متمم قانون اساسی مصر، در سخنانی قرآن را مایه کرامت مسلمانان دانست و گفت: همه نیازهای بشر را می توان در قرآن یافت.


مرسی در حالی که جمعیت انبوهی در میدان التحریر قاهره (کانون انقلاب مردم مصر) جمع شده بودند، مصر را حافظ قرآن دانست و از دانشمندان دینی این کشور خواست این نعمت را حفظ کنند.
وی گفت با وجود پیشرفت مسلمانان، هجمه غرب به کشورهای اسلامی با نام جنگ های صلیبی از راه رسید، هر چند مسیحیان از این حمله پاک و بریء بودند، با این حال غرب از نام دین برای کشتار بیگناهان سوء استفاده کرد.
رییس جمهوری مصر خطاب به جهانیان گفت، بدانید که ما با نام اسلام و تحت حمایت خداوند، پیامی جز صلح نداریم، پس نباید این پیام را با جنگ پاسخ داد، مسلمانان هیچگاه جنگ به راه نینداخته اند بلکه تلاش کرده اند پیام دین را به همه برسانند، بدون آنکه کسی را به داشتن دین خاصی اجبار کنند، مردم همه آزادند و در دین اجباری نیست.


رییس جمهوری مصر در ادامه تصمیمات روز یکشنبه خود از جمله دستور بازنشستگی حسین طنطاوی وزیر دفاع و سامی عنان رییس ستاد ارتش این کشور و انتخاب عبدالفتاح سعید السیسی و صدقی صبحی به جای آنان، متمم قانون اساسی این کشور را نیز که چندی پیش توسط شورای عالی نظامی این کشور صادر شده بود لغو کرد. بر اساس متمم قانون اساسی اکثر اختیارات ریاست جمهوری و همچنین اختیار قانونگذاری به نظامیان محول می‌شد.
محمد حسین طنطاوی وزیر دفاع و رئیس شورای نظامی در زمان رژیم مبارک بیست سال سمت وزارت دفاع را برعهده داشت و پس از سقوط مبارک به عنوان رئیس شورای نظامی از قدرت فراوانی در مصر برخوردار بود.
"محمد مرسی" رییس جمهوری مصر همچنین محمد سعید العصار عضو شورای نظامی را به عنوان معاون وزیر دفاع و محمود حافظ را به عنوان وزیر مشاور در صنایع جنگی منصوب کرد. وی همچنین محمود مکی را به عنوان معاون خود برگزید.


تصمیمات روز یکشنبه رییس جمهوری جدید مصر که از آن به عنوان اقدامی غافلگیرکننده در این کشور توصیف شده با استقبال مردم این کشور روبرو شده است، بطوریکه هزاران تن از مردم مصر در تایید تصمیمات جدید محمد مرسی رئیس جمهور مصر درباره تغییرات در راس نیروهای نظامی این کشور، به طور گسترده در میدان تحریر تجمع کردند.
دراین حال، عبدالمنعم ابوالفتوح از رهبران اخوان المسلمین مصر گفت که قدرت در مصر با تصمیمات جدید محمد مرسی رئیس جمهوری ، امروز به طور واقعی منتقل شده است.
جنبش شش آوریل مصر هم با استقبال از تصمیمات جدید محمد مرسی رئیس جمهور این کشور خواستار کمک احاد مردم مصر به مرسی شد. جماعت اسلامی مصر نیز اعلام کرد مردم مصر منتظر تصمیمات جدید محمد مرسی بودند و نیروهای مسلح باید خود را به قانون متعهد بدانند.


با اتخاذ تصمیمات جدید رییس جمهوری مصر بعنوان بخشی از خواست مردم مصر که در واقع باید آن را از حد تصمیمات نظامی بالاتر دانست می توان گفت که این تصمیمات در واقع، برای برگرداندن عدالت و حق به مردم مصر است چرا که مصر برای رسیدن به جامعه ای مدنی راهی طولانی را طی کرده است و لازمه چنین جامعه ای، خارج شدن از سلطه ارتش بود.


 بازتاب های اقدام جسورانه مرسی
تصمیم محمد مرسی ، رئیس جمهور مصر مبنی بر برکناری محمد حسین طنطاوی ، وزیر دفاع از پستش ، با موجی از شادی در این کشور روبرو شد . مردم مصر شب گذشته را در میدان تاریخی التحریر ، نماد انقلاب این کشور گذراندند. اما این تمام ماجرا نبود . چرا که اقدام مرسی در بازنشسته کردن طنطاوی و لغو متمم قانون اساسی ، به منزله زور آزمایی مرسی با نظامیان تلقی شده است . برخی محافل سیاسی گفته اند ، مرسی با بازنشسته کردن طنطاوی خواسته است به ارتش نشان دهد که دوران حاکمیت مطلق نظامیان وابسته به رژیم دیکتاتوری به سر آمده و مرحله جدیدی در این کشورآغاز شده است .
نظامیان درمصر سالهاست که یکی از ارکان قدرت دراین کشورهستند . پس ازسرنگونی رژیم حسنی مبارک ، دیکتاتور مخلوع مصر، شورای عالی نیروهای مسلح به ریاست محمد حسین طنطاوی ، مسئولیت اداره کشور را عهده دار شد . قبل از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در مصر نیز طنطاوی با صدور متمم قانون اساسی و انحلال پارلمان ، اختیارات رئیس جمهور را محدود کرد تا خود بعنوان قدرت اصلی درمصر مطرح باشد.
اما با اقدام مرسی در لغو متمم قانون اساسی و همچنین برکناری چند فرمانده ارتش در شهرهای مختلف مصر و در راس آنها طنطاوی ،وزیر دفاع و سامی عنان ، رئیس ستاد مشترک ارتش ، دو شخصیتی که در طول سالهای اخیر بعنوان مشاوران ارشد مبارک محسوب می شدند ، بنظر می رسد دوران حاکمیت نظامیان بر مصر رسماً پایان یافته است. ضمن آنکه تصمیم مرسی دربرکناری طنطاوی ، آشکارا حاوی این پیام بود که از این پس حیطه فعالیت نظامیان ، درمصر محدود به مسائل نظامی و ارتش خواهد بود وعرصه سیاست در این کشور نیز مردان خاص خود رامی طلبد .


از دید بسیاری از آگاهان سیاسی ، اقدام مرسی در برکناری فرماندهان ارشد نظامی که با ظرافت خاصی با هماهنگی با بخشهایی از ارتش مصر صورت گرفت، مهمترین حرکت وی از زمان تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری بوده است .چرا که طنطاوی می خواست همچنان بعنوان مرد قدرتمند مصر مطرح باشد . اما با بازنشسته شدن اجباری وی از سمت وزیر دفاع و در عین حال انتصابش بعنوان مشاور رئیس جمهور مصر، می توان گفت از این پس جایگاه رسمی طنطاوی ، در حد یک پست تشریفاتی تنزل پیدا کرده است. این یعنی از دست رفتن تمام هیمنه و قدرتی که طنطاوی طی بیست سال در مصر کسب کرده بود .
مرسی درکنار بازنشسته کردن برخی فرماندهان ارشد مصر، یک اقدام مهم دیگر انجام داد و آن لغو متمم قانون اساسی بود . اقدامی که از دید محافل سیاسی به منزله صحه گذاردن بر انتخابات پارلمانی وتاکیدی بر ادامه کار پارلمان فعلی مصر بوده است . پارلمانی که اکثریت اعضای آن را اسلام گرایان و بعبارتی اعضای وابسته به حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین تشکیل می دهند .
طنطاوی با صدور متمم قانون اساسی، پارلمان را منحل کرد تا انتخابات پارلمانی دیگری برگزار شود و تا زمان برگزاری انتخابات جدید خود وظایف قانونگذاری را برعهده داشته باشد . در عین حال در بند سوم متمم قانون اساسی مصر به این موضوع اشاره شده بود که رئیس جمهور نمی تواند پیمانها و توافقات قبلی مصربا دیگرطرفهای خارجی را لغو کند.
اما با تصمیم مرسی در لغو متمم قانون اساسی راه برای پاره ای تغییرات در توافقنامه های منعقده بین این کشور با سایر طرفهای خارجی هموار می شود . این برای مصری که با توطئه هایی از جانب برخی طرفها از جمله رژیم صهیونیستی روبروست ، حائز اهمیت است . بویژه آنکه پس از حادثه خونین صحرای سینا که منجر به کشته شدن شانزده نظامی مصری گردید، تجدید نظر در توافقنامه کمپ دیوید ، بعنوان یک خواسته ملی بطور جدی درمصر مطرح شده است .


با این وصف ، اگرچه مرسی گفته است ، تصمیمات اخیرش در لغو متمم قانون اساسی و همچنین برکناری فرماندهان ارشد نظامی ، در چارچوب مصالح مصر بوده است . اما بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند ، آنچه درپی اقدامات رئیس جمهور، درمصر روی داد بخشی ازجنگ قدرت بین انقلابیون و دولت بر آمده از انقلاب ونظامیان این کشوربوده است . خصوصاً آنکه یکی از خواسته های اصلی انقلاب مصر رها شدن از سلطه نظامیان بوده است . مرسی با اقدام اخیر خود مبنی بر بازنشسته کردن طنطاوی و برخی فرماندهان ارشد ارتش که بعبارتی مهره امریکا نیز محسوب می شدند ، تلاش کرد تا گامی مهم در جهت تحقق مطالبات انقلابی مردم مصر بردارد وآشکارا به ملت این کشور نشان دهد که دوران حاکمیت نظامیان خاتمه یافته ومصر در مسیر جدیدی قرار گرفته است .

منبع:خبرگزاری آریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا