اندیشه

  • پیام اجتماعی اسلام

    پیام اجتماعی اسلام دکتر طارق رمضان پیش از آنکه بر تعهد اجتماعی مسلمانان بیشتر تأمل کنیم، ضروری است اصول مهمی را شرح دهیم که مسلمانان برای زندگی همساز با اعتقادات خود می توانند از آن ها الهام گیرند. فکر می کنیم معنای این الهام به اندازه کافی روشن است: الهام راه را نشان می دهد؛ انتخاب ها، راهبردها و اولویت های یک کنش اجتماعی در یک جامعه مشخص را به هیچ وجه مطرح نمی کند. این با شهروندان است که…

    ادامه »»»
  • سخنی با صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران تهی

    سخنی با صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران تهیّه و تصویب قانون قصاص(لایحه‌ی قصاص) علّامه‌ احمد مفتی‌زاده(رحمه‌ الله‌) منظور از این سخن؛ ایراد و انتقاد نیست. قصد تنها ادای مسئولیتی است سنگین؛ با بیانی صرفاً علمی و با احتراز از آنچه کمترین حساسیت را برانگیزد. تکلیفی است اسلامی که این سخن؛ به نظر تمام صاحبنظران و دست‌اندرکاران تهیه‌ی قانون قصاص برسد. پس حتّی از اشاره به این ماده و آن تبصره؛ و این نقص و آن ایراد؛ حذر می‌کنم؛ که شاید مطبوعات بخواهند…

    ادامه »»»
  • دنیا از نظر قرآن (آیا دنیا مذموم و ناپسند

    دنیا از نظر قرآن      (آیا دنیا مذموم و ناپسند است ؟!) استاد فرید وجدی همه ی فیلسوفان و شاعران و دانشمندان، دنیا را کوچک شمرده و شکایت کرده اند که پر از آفات و بلا و حسرت است؛ هیچ گونه خوشی در آن نیست که با ناراحتی همراه نباشد ؛ هر لذتی دردی را به دنبال دارد؛ با حال هیچ کسی اعم از پادشاه و عالم و جاهل سازگار نیست؛ اما با این وصف عده ای اعم از ثروتمند و…

    ادامه »»»
  • آیا من مؤمنم یا کافر؟! (نظری به سخنان علامه ا

    آیا من مؤمنم یا کافر؟! (نظری به سخنان علامه احمد مفتی زاده(رح) درباره‌ی کفر و ایمان) دکترمصطفی مرادی زمانی که به مفهوم و مصداق «کفر» و «ایمان» توجه کرده و خود را با معیارهای آنها می‌سنجم به ناگاه از درون خود نهیبی می‌شنوم که تو در کدام گروه قرار داری؟ آیا جهتگیری و موضعگیری تو بر مبنای شناخت و بینش است یا طبق عرف و عادت خانوادگی و اجتماعی بر راهی قرار گرفته‌ای که هیچ اطلاعی از صدق و کذب…

    ادامه »»»
  • ظلم به اندیشه ی سلفی از جانب دوستان و دشمنان

    ظلم به اندیشه ی سلفی از جانب دوستان و دشمنان دکتر یوسف قرضاوی اندیشه ی سلفی به صورت مساوی هم از جانب اتباع و هم از جانب مخالفان خود مورد ظلم قرار گرفته است.مظلومیت آن از جانب اتباع و یا کسانی که خود را به آن نسبت می دهند، یا دیگران آن ها را به سلفی بودن منسوب می نمایند، آن است که این گروه کلمه ی سلفیت را در شکلهای جدلی مسائل کلامی و فقه خلاصه نموده و تعدادی…

    ادامه »»»
  • نوزایش فراگیر و سازمان یافته در حرکت اخوان ا

    نوزایش فراگیر و سازمان یافته در حرکت اخوان المسلمین دکتر محسن عبدالحمید در حوزه ی تجدید،امام حسن البنا (1949- 1906 م.)پس از مطالعه ی فراگیر روش بنیانی اسلام،به ویژه مکتب جمال الدین افغانی، محمد عبده و محمد رشید رضا، بر آن شد تا با ژرفی و روشنی برای نسل جدید، نظرگاه اسلامی را با همه ی شاخه ها و زوایای فراگیر آن، که تمام جنبه های زندگی را در بر می گرفت، ترسیم کند و به اندیشه ی متجدد اسلامی…

    ادامه »»»
  • ویژگی های مشترک اندیشه های جدید اسلامی

    ویژگی های مشترک اندیشه های جدید اسلامی (اندیشه های بنیانی سیر اندیشه ی اسلامی در دنیای جدید) دکتر محسن عبدالحمید پژوهشگر هوشمند و ژرفنگر هرگاه اندیشه ی این دسته از اندیشه وران نوین اسلامی را مطالعه و بررسی کند، خداوند را خواهد ستود که خردمندان مسلمان را به راهی یگانه برای فهم مبانی، پایه ها، ساختارهای مشروح، تمدن انسانی و مشکلات بزرگ اسلام در برابر یورش اغواگری های جنبه ی مادی و بی بند و باری تمدن کنونی غرب،رهنمون شد؛…

    ادامه »»»
  • معنا و مفهوم سلفیه و اندیشه ی نوین اسلامی

    معنا و مفهوم سلفیه و اندیشه ی نوین اسلامی دکتر محسن عبدالحمید واژه ی سلف به همان معنایی که در آن کاربرد یافت، پس از دوران اصحاب و تابعان ظهور یافت.هنگامی که می گفتند سلف امت یا سلف یا سلف صالح، مقصود همان معنای لغوی بود. هنگامی که مردم به پیروی از سلف صالح فرا خوانده می شدند، مقصود آن بود که در ایمان، جهاد و عمل صالح از آنان پیروی کنند و شناختی که از کتاب و سنت دارند…

    ادامه »»»
  • نوزایش اندیشه اسلامی در مغرب اسلامی

    نوزایش اندیشه اسلامی در مغرب اسلامی (بررسی اندیشه های محمد بن علی سنوسی خطابی ، علامه طاهر ابن عاشور، امام عبدالحمید بی بادیس ، مالک بن نبی ) دکتر محسن عبدالحمید مجدّدان و نوگرایان اسلامگرا در مغرب بزرگ برای مبارزه با پیش زمینه های فاسد و از هم پاشاندن پیامدهای مرگبار آن در زندگی امت، فعالیت های خود را متمرکز ساختند. به روزگاری باز نگریستند که سرزمین ها به دست دشمنان سپرده شد.اینجا بود که به پی جویی خاستگاه هایی…

    ادامه »»»
  • مشارکت در حکومت؛ آری یا خیر؟*

    مشارکت در حکومت؛ آری یا خیر؟* دکترعلی محمدصلابی مترجم: محمدصدیق قطبی به‌ دوش‌گیری و تصدی مسئولیت حکومت در دولت غیراسلامی از سوی مؤمنین اهل توحید، نوعی از انواع تمکن و استقرار مؤمنان در روی زمین قلمداد می‌شود، خداوند متعال به این نوع از سلطه و استقرار اهل ایمان در داستان یوسف پیامبر اشاره نموده است:« قَالَ اجْعَلْنِی عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ »(یوسف/55) یوسف (ع) جهت پیشرفت عقیده و دعوت خود و ارایه‌ی خیر و خوبی به جامعه چنین…

    ادامه »»»
  • کثرت گرایی

    کثرت گرایی استاد مصفطی محمد طحان (کثرت گرایی سیاسی از دیدگاه اسلامی / جدایی دین از دولت / تبادل قدرت میان احزاب  /  از احزاب تا تحزب ) مقوله ی کثرت گرایی،جزء مفاهیم زیر بنایی است که از نیازهای اساسی انسان معاصر و جوامع امروزی،به شماره میرود. این جوامع با ایده ی سر و سامان دادن به زندگی خود و بر اساس پایه های مشترکی که در بر گیرنده ی پذیرش اختلافات و اعتراف به تنوع اندیشه ها و نگرشهایی…

    ادامه »»»
  • نوزایش علم کلام در افکار سعید نوررسی

    نوزایش علم کلام در افكار سعيد نوررسي دكتر محسن عبدالحمید هنگامی که هند اسلامی را رها کنیم و به نقطه ای دیگر روی بیاوریم که تا چندین سده رهبری سیاسی و نظامی مسلمانان را در دست داشت و مرکز دولت عثمانی بود (ترکیه)، می بینیم براندازی خلافت اسلامی،پیروزی سکولاریسم و نقشه کشی برای مبارزه با اسلام، با پذیرش زبونانه ی شرایط کورزن وزیر خارجه ی وقت انگلیس، در زندگی مسلمانان تکانی سخت و خشن پدید آورد.

    ادامه »»»
  • نوزایش خود ، در افکار فیلسوف بزرگ اقبال لاهو

    نوزایش انديشه نوين اسلامي در هند / نوزايش خود ، در افكار فيلسوف بزرگ اقبال لاهوري دكتر محسن عبدالحمید اگر مکتب افغانی را رها کنیم و به هند بنگریم،دانشوران و اندیشه وران اصلاحگری را خواهیم یافت که زندگی رخوت گرفته ی اسلامی را سخت تکان دادند.کوشش های این گروه با آمدن فیلسوف و شاعر بزرگ اسلام،دکتر محمد اقبال،مفتخر شده است.اقبال مسلمانان را به نوسازی درک خود از باور به توحید فراخواند؛چون توحید به مثابه ی اکسیری است که خاک را…

    ادامه »»»
  • روش تفسیر سید جمال و خطوط کلی آن و تاثیرش بر

    روش تفسير سيد جمال و خطوط كلي آن و تاثيرش بر شاگردانشدكتر محسن عبدالحمید روش سید جمال با خطوط کلی و شرح و بسط هایش بر محمد عبده،شاگرد نخست وی،تأثیری ژرف نهاد و از وی مفسری بزرگ ساخت.عبده طی دروس تفسیری خود در الازهر از محرم 1317 ه.ق. تا محرم 1323 ه.ق. روش افغانی را تبدیل به تفسیری عینی و عملی کرد.وی پیش از آنکه در هشتم جمادی الاول همان سال چشم از جهان فرو بندد،توانست پنج جزء نخست قرآن…

    ادامه »»»
  • نوزایش فراگیر اندیشه نوین اسلامی در افکار س

    نوزايش فراگير  انديشه نوين اسلامي در افكار سيد جمال الدین افغانی دكتر محسن عبدالحمید بارزترین شخصیتی که در صحنه ی مبارزه و دفاع از امت و پیکار در راه نوسازی اوضاع اسلام و مسلمانان پیدا شد،جمال الدین افغانی بود.او بود که استعمار و توطئه ها و اشغالگری سرزمین های اسلام را رسوا کرد و زندگی اش را در راه فراخوان به یکپارچگی صف های از هم گسسته ی امت اسلام و کشاندن آن به سمت راه تغییر و تحول و…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا