بیداری اسلامی

  • رسائل نور سعید نورسی

    شش بیماری مادی و معنوی ما و راه درمان آن ها

    شش بیماری مادی و معنوی ما و راه درمان آن ها نویسنده: بدیع الزمان سعید نورسی، مترجم: داود وفایی خطبه شامیه، برای همه مسلمانان و حتی تمام انسانها خطبه و درسی بسیار با ارزش است؛ او در این خطبه بیماری های مادی و معنوی موجود در عالم اسلام را بر می شمرد؛ دلایل اسارت و فلاکت مسلمانان را می گوید و برای آن، راه نجات و…

    ادامه »»»
  • تفرقه اختلاف وحدت

    پرهیز از تفرقه ، ما امتی هستیم نه فرقه و گروهی!

    پرهیز از تفرقه ، ما امتی هستیم نه فرقه و گروهی! نوشته: عبدالعزیز کحیل / ترجمه: عبدالخالق احسان امت اسلامی ما از بیماری های بسیار عقب ماندگی و قهقرایی تمدنی رنج می برد، شاید خطرناک ترین و زیانبارترین این بیماری ها، بیماری تفرقه، اختلاف، چنددستگی و نزاع و کشمکش می باشد. بر اندیشمندان و مخلصان امت لازم است که مداوای این بیماری را در صدر اولویت…

    ادامه »»»
  • محمد بن المختار الشنقیطی

    جهاد آگاهانه، مفهوم جهاد و شیوه صحیح جهاد کردن

    جهاد آگاهانه، مفهوم جهاد و شیوه صحیح جهاد کردن نویسنده: محمد بن المختار الشنقیطی / مترجم: محسن نیکخواه انسانیت، جنگهایی چونان جنگهای پیامبر (ص) سراغ ندارد که با کمترین هزینه جانی و مالی توانسته باشد آنچنان چهره دنیا و مسیر تاریخ را دگرگون کرده باشد. بی تردید سبب چنین نتایج درخشانی هم در این واقعیت نهفته است که آن جنگها، جنگهایی بودند که روح، رسالت، غایت،…

    ادامه »»»
  • آیا اسلام سیاسی شکست خورده است؟

    آیا اسلام سیاسی شکست خورده است؟ نویسنده: راشد الغنوشی / ترجمه: واحد ترجمه‌ی اصلاح‌‌وب آیا اسلام سیاسی شکست خورده است؟ کارشناسان غربی که مسیر حرکت اسلامی را دنبال می‌کنند، هرگاه‌ که مسلمانان در گوشه و کنار جهان دچار شکست شوند یا به محض این‌که‌ در یک انتخابات رأی کافی را به دست نیاورند، با صدای بلند فریاد بر می‌آورند که اسلام سیاسی شکست خورده و کارنامه‌اش…

    ادامه »»»
  • اسلام

    چرا این جام نوشین نیست؟!

    چرا این جام نوشین نیست؟! نویسنده: عبدالرحمن عزام انسان دارای سرشت، خوی و فطرت است. و بر اساس آن به برخی از پدیده‏ ها گرایش دارد و از پاره ای دل بریده و نسبت بدان بی میل است. معیار علاقه و پسند او، هماره بر این محور پایدار و گردونه‏ی آهنگ آن، بر همین دایره می چرخد. لذا اگر چیزی را بپسندد، گر چه تلخ ترینِ…

    ادامه »»»
  • ﺭﺍﻏﺐ ﺍﻟﺴﺮﺟﺎﻧﯽ

    وسطیت و میانه­ روی تمدن اسلامی

    وسطیت و میانه­ روی تمدن اسلامی نویسنده : د. راغب سرجانی / ترجمه: عبدالخالق احسان توازن و میانه روی از بارزترین ویژگی های تمدن اسلامی است، هدف ازین ویژگی تعادل و میانه روی بین دو طرف مقابل و متضاد؛ طوری که یکی از طرف ها برجسته نگردیده که طرف مقابل را طرد نماید و هم چنان یکی از دو طرف بیشتر از حق خویش را نخواهد…

    ادامه »»»
  • بیداری اسلامی

    سکولار سازی جهان اسلام؛ موفقیت یا شکست و آینده سیاسی مسلمانان

    سکولار سازی جهان اسلام؛ موفقیت یا شکست و آینده سیاسی مسلمانان نوشته: ساری فارا* / ترجمه: احمد فرید فرزاد هروی در طول تاریخ بشر، جهان شاهد تمدن ها و فرهنگ های مختلفی بوده است که در برهه ی از زمان ظهور نموده، در گستره ی زمان رایج شده و اگر خوش اقبالی به سراغش آمده است، چند صباحی بر دیگر مکاتب چیره گردیده و فرهنگ های…

    ادامه »»»
  • جنبش النّهضه به کدام سمت می‌رود؟ بررسی تجربه النهضه

    جنبش النّهضه به کدام سمت می‌رود؟ بررسی تجربه النهضه نویسنده: سمیه غنوشی- فرزند راشد غنوشی ترجمه: واحد ترجمەی پایگاە اطلاع‌رسانی اصلاح دهمین کنفرانس ملّی جنبش النّهضه که چند روز پیش برگزار شد، نطقه‌ی عطفی برای آینده‌ی جریان‌های اسلامی تونس به شمار می‌رود که در روند تحول فکری و سیاسی این حرکت از جماعت اسلامی اواسط دهه‌ی هفتاد تا رویکرد اسلامی سرآغاز دهه‌ی هشتاد و نهایتاً تشکیل…

    ادامه »»»
  • آسیب شناسی اختلاف و تفرقه

    آسیب شناسی اختلاف و تفرقه دکتر طه جابر العلوانی مدخل: از مقطعی که پروژه اصلاح تفکر اسلامی – به روش نوین آن – تحت اسم و رسم های گوناگون  از ناحیه متفکران و  مصلحان امت اسلام مطرح شد ؛ بحث «آسیب شناسی دین » از مهمترین مباحثی است که توجه مصلحان را به خود جلب کرده است . منظور دین ، دین اسلام است دین اسلام…

    ادامه »»»
  • چگونگی پیدایش و شکل‌گیری علم دعوت و پیوند و ارتباط علم دعوت با دیگر علوم شرعی

    چگونگی پیدایش و شکل‌گیری علم دعوت و پیوند و ارتباط علم دعوت با دیگر علوم شرعی نویسنده : دکتر محمد ابوالفتح البیانونی/ مترجم: عبدالرحمن زمان‌پور دعوت اسلامی برای نخستین بار، به طور علمی و عملی، زمانی شروع شد که رسول الله(ص) در بین مردم قیام کرد، و آنان را به سوی خدا فراخواند و آیات قرآن را بر آنان تلاوت کرد، و به کسانی که دعوتش…

    ادامه »»»
  • تعریف علم دعوت ، فرق دعوت و تبلیغ و گستردگی دایره دعوت

    تعریف علم دعوت ، فرق دعوت و تبلیغ و گستردگی دایره دعوت نویسنده : دکتر محمد ابوالفتح البیانونی/ مترجم: عبدالرحمن زمان‌پور علم دعوت، تعریف‌های متعددی دارد که از نظر تعیین دقیق معنی دعوت، و نوع نگرش نسبت به آن، با هم اختلاف دارند. من تاکنون به تعریفی دقیق، جامع و قدیم(که بیانگر حقیقت این علم باشد) دست نیافته‌ام. عده‌ای بر این باورند که دعوت، تنها بیان…

    ادامه »»»
  • 4- سخنی پیرامون وحدت ، نکات مهمی در ارتباط با تعامل و همزیستی ، شیوه گفتگوی مخالفین

    4- سخنی پیرامون وحدت ، نکات مهمی در ارتباط با تعامل و همزیستی ، شیوه گفتگوی مخالفین نویسنده : استاد، دکتر ا.د. سلمان العوده / ترجمه: کانون ترجمه فارسی   نکات مهمی در ارتباط با تعامل و همزیستی گفتگوی مخالفین با بهترین معیارها خداوند می‌فرماید: وجادلهم باللتی هی أحسن » نحل/125 با آنان به بهترین شکل گفتگو کن. « ولا تجادلوا اهل الکتاب الا بالتی هی…

    ادامه »»»
  • آینده ملل مسلمان ، و راه برون رفت از مشکلات

    آینده ملل مسلمان ، و راه برون رفت از مشکلات نویسنده :دکترماهاتیرمحمد /ترجمه:محسن پاک آئین در آستانه قرن جدید و هزاره سوم ما در تهران گرد آمده ایم و در یک موقعیت ویژه چالشهای متعددی را که با آن مواجه هستیم، بررسی می کنیم. این اجلاس در زمانی برگزار می گردد که جهان با تهدیدات و فشارهای تازه خود علیه مردم فلسطین، امت اسلام را هدف…

    ادامه »»»
  • بیداری اسلامی و بازبینی خود، علل وجودی گروههای تندرو، و دیدگاه غرب به اسلامگرایی

    بیداری اسلامی و بازبینی خود، علل وجودی گروههای تندرو، و دیدگاه غرب به اسلامگرایی    نویسنده: فهمی – هویدی آیا وجود جماعت های اسلامی، بیانگر انقلاب طردشدگان جامعه است؟ آیا این انقلاب، انقلاب شکست خوردگان نیز محسوب می شود، یا این که فریاد اعتراض توده های مسلمان برای عدم پذیرش تمدن غربی است. امروزه تبادل نظر با غربی ها دربارهٔ گروه های اسلامی کاری مشکل و…

    ادامه »»»
  • بازنگری، واجب عینی رهبران تحول در جهان اسلام

    بازنگری، واجب عینی رهبران تحول در جهان اسلام “چکیده اظهارات شیخ عبدالفتاح مورو “ مترجم : جليل بهرامىنيا مورو، نائب رئيس جنبش النهضة تونس، از ادغام دو تجربه حرکات اسلامی مشارکت گرا در مراکش و تونس دفاع کرد و آن را “تجربه مغرب” نام نهاد و به خطای اسلامگرایان در شناخت هر دو حوزه متن و محیط اعتراف کرد و به هماهنگی و همیاری بیشتر با…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا