تربیت، اخلاق و تزکیه
-
ایمان و مفهوم آن، ارکان ایمان، تقویت ایمان
ایمان و مفهوم آن، ارکان ایمان، تقویت ایمان نویسنده: محمد حامدی معنی ایمان در لغت عرب : رسیدن به امنیت بعد از دچار شدن به اضطراب و ترس معنی ایمان در اصطلاح قرآن : شناخت حقایق به شیوه ی آرام بخش که تأمین کننده ی منحصربه فرد منافع مادی و معنوی انسان دردنیا و آخرت گردد و جهت گیری درونی و بیرونی انسان برابر آن شناخت گردد و در درون انسان رغبت و رهبت ایجاد کند و در زندگی بیرونی…
ادامه »»» -
اخلاق و انسانیت بدون دین و دینداری ممکن است؟
اخلاق و انسانیت بدون دین و دینداری ممکن است؟ نویسنده : احمد فرید فرزاد هروی دینداری امریست که در فطرت سلیم انسانی نهفته است. در حقیقت؛ خالق هستی، آفرینندهی انسان، در بدو آفرینش هستی بنا بر آنچه از هدف خلقت «خلیفه» در روی زمین داشته است، از انسان برای ایمانداری و ادای رسالت اینجهانی تعهدی کامل گرفته است تا انسان در زندهگیاش، موجودی بیهدف نباشد. الله تعالی برای تأمین همه نیازمندیهای مادی و معنوی حیات بشری مجموعه تعالیم راهبردی را…
ادامه »»» -
انسان معنوی و ویژگی های شخصیتی وی
انسان معنوی و ویژگی های شخصیتی وی نویسنده: دکتر محمود ویسی ارائهی تعریفی جامع و مانع از انسان معنوی قدری مشکل است اما میتوان با بیان برخی از ویژگیهای انسان معنوی تا حدودی تصویری دقیق از او برای تأسی ترسیم نمود. این ویژگیها به اختصار عبارتند از: ۱ـ انسان معنوی مرتباً حس عاشقانهای در حال غلیان دارد و اهل دل است و سرمایهاش همان دل است و هرگز اجازه نمیدهد که چیزی دلش را گِل کند. ۲ـ انسان معنوی رفتارهای…
ادامه »»» -
علم و عادت و نقش آن در تهذیب نفس و عمل صالح و صحیح
علم و عادت و نقش آن در تهذیب نفس و عمل صالح و صحیح نویسنده : امام ابنقیم جوزی، تلخیص محمداحمد الراشد/ مترجم محمدحسین احمدس تبار تهذیب و پاکیزه نمود عمل همین است که شخص در اعمالش علمگرا باشد، یعنی به علم توجه داشته باشد، به اوامر و توصیههای آن گوش سپارد و حاکمیتش را بپذیرد و هرگاه اینگونه رفتار نکند، سیر و سلوکش ناپسند و ناقص بوده و شخص را از خدا دور میکند، زیرا هر سیر و سلوکی…
ادامه »»» -
کرامت و شرافت انسانی خود را چگونه بشناسیم و حفظ کنیم؟
کرامت و شرافت انسانی خود را چگونه بشناسیم و حفظ کنیم؟ نویسنده: عبدالرحمن عزام پیش درآمد انسان، آفریده ی مطلوب خدا است، او را آفرید تا معیار شرافت و عزت بوده و در نهاد او پدیدهی ارزندهی کرامت را به ودیعت نهاد؛ «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ / ما آدمیزادگان را (با اعطاء عقل، اراده، اختیار، نیروی پندار و گفتار و نوشتار، قامت راست، و غیره) گرامی داشته ایم» [اسراء:۷۰]. و تاج افتخار آفرین خلافت «إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَهً /…
ادامه »»» -
جنایت تمدن معاصر بر انسانیت و راه نجات از آن
جنایت تمدن معاصر بر انسانیت و راه نجات از آن نویسنده: دکتور إبراهیم الترکاوی / ترجمه: عبدالخالق احسان هیچ کس نمی تواند، منکر جنایت تمدن مادی معاصر – تمدن انانیت و تورم و آماسیدگی- بر انسانیت و نگاه هایش نسبت به زندگی باشد، این تمدن پوشالی همه انسان ها را – جز تعداد اندکی که مورد رحمت الهی قرار گرفته باشند – به رنگ مادیگرایی وحشیانهی رنگ آمیزی کرده است، که این ماده پرستی را به صورت آشکار در رفتار،…
ادامه »»» -
انسان در جستجوی خوشبختی، مقایسهی دیدگاه قرآنی و بشری
انسان در جستجوی خوشبختی « مقایسه ی دیدگاه قرآنی و بشری » محمّد حامدی اهمیت بحث از معنای زندگی + فلسفه ی زندگی از دیدگاه مکاتب بشری + طرح مکاتب بشری برای کسب خوشبختی بشر + معنای زندگی از دیدگاه مکاتب بشری + بهره ی مکاتب بشری از زندگی + موانع زندگی در برابر دیدگاه مکاتب بشری + مشکلات ناشی از برنامه ی مکاتب بشری و پاسخ به شبهات در این مورد...
ادامه »»» -
منزلت اخلاص از مدارج السالکین، مفهوم اخلاص و صدق
منزلت اخلاص از مدارج السالکین، مفهوم اخلاص و صدق نویسنده : امام ابنقیم جوزی، تلخیص محمداحمد الراشد/ مترجم محمدحسین احمدس تبار یکی دیگر از منزلتهای «ایاک نعبد و ایاک نستعین» منزلت «اخلاص» است. خداوند میفرماید: ﴿وَمَا أُمِرُوا إِلا لِیَعْبُدُوا اللهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ﴾. «جز این بدیشان دستور داده نشده است که مخلصانه خدای را بپرستند و تنها شریعت او را آیین (خود) بدانند».[۱] و میفرماید: ﴿إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّینَ * أَلا للهِ الدِّینُ الْخَالِصُ﴾.…
ادامه »»» -
قیام اللیل سلاح دعوتگر و فرصتی برای تربیت
قیام اللیل سلاح دعوتگر و فرصتی برای تربیت نویسنده: احمد لافی / برگردان: عبدالرحمن عزام خداوند متعال کتاب هایش را فروفرستاد و پیامبرانش را برانگخیت تا نشانه ای برای هدایت سرگشتگان به سوی راه سعادت باشند؛ خداوند متعال می فرماید: «طه مَا أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى/(ای پیغمبر!) ما قرآن را برای تو نفرستاده ایم تا (از غم ایمان نیاوردن کافران، و نپذیرفتن شریعت یزدان) خویشتن را خسته و رنجور کنی» [طه:۱-۲]. و عبادت هایی را مشروع گردانیده است که انسان…
ادامه »»» -
حقیقت توکل و درجات هشتگانهی آن از دیدگاه امام ابن القیم الجوزیه
حقیقت توکل و درجات هشتگانهی آن از دیدگاه امام ابن القیم الجوزیه اکنون به بیان معنی توکل و درجات آن و مطالبی که در مورد آن گفتهاند، میپردازیم: امام احمد میگوید: توکل عمل قلب است، یعنی عمل زبان و سایر اعضاء و جوارح نیست و در زمرهی علوم و معارف قرار ندارد. گروهی آن را در باب علوم و معارف قرار میدهند و میگویند: توکل علم و آگاهی قلب از این است که خدا برای بنده کافی است. گروهی دیگر…
ادامه »»» -
فایده ها و آثار رجاء و امید به رحمت خدا
فایده ها و آثار رجاء و امید به رحمت خدا نویسنده : امام ابنقیم جوزی، تلخیص محمداحمد الراشد/ مترجم محمدحسین احمدس تبار امید و رجای پر ثمر علاوه بر آن که رجا گرمای خوف را خنک میکند، فایدههای بسیاری دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد: اظهار بندگی و نیازمندی به آن چه که از جانب پروردگارش به آن امیدوار است و لطف و کرمی که به آن چشم میدوزد و این که حتی یک لحظه از فضل و…
ادامه »»» -
مهمترین عوامل و راه های ایحاد انگیزه برای سرمایهگذاری معنوی
مهمترین عوامل و راه های ایحاد انگیزه برای سرمایهگذاری معنوی نویسنده: عبدالعزیز اربابی انگیزه و سرمایهگذاری قطعاً انسان به دلیل داشتن موانع بسیار در زندگی از جمله دشمن بزرگ انسانیت، شیطان، نفس، محیط فاسد، دوستان ناباب، دشمنان و… فاقد انگیزهی کافی، برای سرمایهگذاری معنوی است و بدون داشتن محرک قطعاً نمیتواند اقدام به هیچ کاری کند. همین که خداوند متعال در قرآن، نیکوکاران را به بهشت بشارت و بدکاران را به دوزخ هشدار میدهد بهترین و قویترین دلیل برای این…
ادامه »»» -
گناهان؛ موانع رستگاری، نافرمانی خدا مانع خوشبختی
گناهان؛ موانع رستگاری، نافرمانی خدا مانع خوشبختی نویسنده : عبدالعزیز اربابی گناه به مطلق نافرمانی الله متعال و رسول الله ص میگویند لذا عدم اجرای دستورات و ارتکاب نواهی هر دو گناه تلقی میشوند. باید دانست همانطوری که دستورات دارای درجات متفاوتی هستند گناهان نیز متفاوتند برخی بزرگ و برخی دیگر کوچک میباشند. البته نباید فراموش کرد که مطابق فرمایش رسول اکرم ص انسان از گناهان کوچک نیز بازخواست میشود. عن عایشه قالت: قالَ لی رسول الله: یَا عَائِشَهُ إِیَّاکِ…
ادامه »»» -
آیا انسان به ایمان نیاز دارد؟ تفاوت ایمان دینی و ایمان غیردینی
آیا انسان به ایمان نیاز دارد؟ تفاوت ایمان دینی و ایمان غیردینی نویسنده: علامه کاکه احمد مفتیزاده/ ترجمه: جمیل کریم محمود مسأله اساسی این است که آیا انسان به ایمان نیاز دارد؟ پس از آن که بررسی کردیم و فهمیدیم انسان نیازمند ایمان است، ایمان را به ایمان دینی و ایمان غیردینی تقسیمبندی میکنیم. در جهان ما شاید بسیار کم پیدا شود کسی بپذیرد انسان نیازمند به ایمان نیست. به همین دلیلِ بداهت نیاز به ایمان است که ما در…
ادامه »»» -
دوستی های مجازی، رعایت فاصله ها در ارتباط مجازی و حقیقی با نامحرم
دوستی های مجازی، رعایت فاصله ها در ارتباط مجازی و حقیقی با نامحرم این روزها به یمن شبکه های اجتماعی دوستی های مجازی نیز شکل گرفته ، زنی که در رختخواب در کنار همسرش است ولی با گوشی با مردی که همکار یا عضو یک گروه هستند چت می کند مرد نیز به بهانه های واهى همسر خود را می پیچاند تا با خانمى که در یک گروه هستند خوش و بش کند. درکتاب تذکره الاولیاء، داستان دلچسبی از بایزید…
ادامه »»»