عقیده

  • شفاعت

    شفاعت و انواع آن

    شفاعت و انواع آن نویسنده: محمد احمدیان   💫 شفاعت و انواع آن تدبر در قرآن( ۲۴)   📖”یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لَا بَیْعٌ فِیهِ وَلَا خُلَّهٌ وَلَا شَفَاعَهٌ ۗ وَالْکَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ” ( بقره/۲۵۴) (اى کسانى که ایمان آورده‌اید، از آنچه به شما روزى داده‌ایم انفاق کنید، پیش از آنکه روزى فرا رسد که در آن نه داد و ستدى است و نه دوستى و نه شفاعتى. و کافران خود ستمکارانند.)…

    ادامه »»»
  • ناصر سبحانی

    رابطه ولایت عبد و معبود

    استاد شهید ناصر سبحانی / مترجم: جهانگیر ولد بیگی متأسفانه این اصطلاح بزرگ(ولی) همچون بسیاری از اصطلاحات دیگر قرآنی مظلوم واقع شده است. امروز در میان مسلمانان این اصطلاح به گونه ای دیگر تعریف می شود. مسلمانان اشخاص مرموز با خصوصیات مبهمی را که حتی توانایی تصور آن ها را نیز ندارند، «ولی» خود می دانند. و کار از این هم فراتر رفته و «ولی» بودن خدا از دید برخی مسلمانان[ که تعدادشان هم کم نیست] به صورت یک حرفه…

    ادامه »»»
  • کرامت، معجزه و ارهاص از‌منظر قرآن

    کرامت، معجزه و ارهاص از‌منظر قرآن نویسنده: محمد حامدی سوال : لطفاً نظر قرآن در رابطه با ارهاص، کرامت و معجزه را بیان کنید. در ضمن آیا اصولاً پیامبران به صورت اکتسابی به پیامبری رسیده‌اند یا انتصابی؟ جواب : در مورد معیار خداوند برای انتخاب پیامبران گمانه زنیهایی در میان اندیشمندان اسلامی شده است. از جمله تعدادی معتقداند که پیامبران قبل از نبوت نیز شناخته شده بوده و در بعضی از حالات ، اموری خارق العاده بر آنها واقع شده…

    ادامه »»»
  • ولایت و کرامت اولیاء

    نویسنده:فرید وجدی / مترجم: ابوبکر حسن زاده ولایت در لغت به معنی نزدیکی، همکاری و کمک است و ولی یعنی نزدیک، کمک رسان و یاری دهنده . اما عامه ی مردم کسی را به عنوان ولی مس شناسند که کارهای خارق العاده از او سر زند، البته هر ملت و طبقه ای تصور خاصی از ولی دارد و متناسب با شعور و ادارک خود، افراد مخصوصی را به عنوان ولی می پذیرد، تا جایی که عده ای، افراد سفیه و…

    ادامه »»»
  • کرامت و معجزه ، چیستی و چرایی؟

    نویسنده :علامه محمد منظور نعمانی / مترجم: محمد قاسم قاسمی کسانی که به ظاهر متبع شریعت نیستند و زندگیشان خالی از تقوی است اگر توسط آن ها امور خارق العاده ای صورت بگیرد، یا از قبیل سحر و جادو است یا استدراج. استدراج این است که جهت آزمایش و ابتلاء بندگان، از دست کسی امر خارق العاده ای ظاهر شود، مانند دجال که یک گمراه خواهد بود ولی برای ابتلاء و امتحان بندگان دیگر باران می باراند و مردگان را…

    ادامه »»»
  • قضا و قدر مقدر

    آیا خداوند قبلا همه‌ی وقایع جهان آفرینش را مقدر نموده است یا نه؟

    آیا خداوند قبلا همه‌ی وقایع جهان آفرینش را مقدر نموده است یا نه؟ نویسنده: محمد حامدی   🔵 سوال: آیا خداوند قبلا همه‌ی وقایع جهان آفرینش را مقدر نموده است یا نه؟ بلکه تنها آنها را می‌داند و هیچ رویدادی را قبلا مقدر ننموده و همه‌ی کارهایش را به سنتهای حاکم بر جهان آفرینش سپرده است و دخالتی در تحقق آنها نمی‌کند؟   🟡 جواب بخش اول:   پاسخ به سوال فوق در نکاتی چند به شرح ذیل بیان می‌شود:…

    ادامه »»»
  • ناصر سبحانی

    ایمان به قدر و اثر آن در مقابله با تطمیع و آزار طاغوت

    ایمان به قدر و اثر آن در مقابله با تطمیع و آزار طاغوت ? ناصر سبحانی   ▪️ دلیل این‏که ایمان به قدر نیز جزء اصول عقیده قرار گرفته و تنها به ایمان به خدا اکتفا نشده، این است که مؤمنانه‏ زیستن، تنها در صورتی امکان دارد که انسان به قدر ایمان داشته باشد و هیچ‏ چیز دیگری مانند ایمان به قَدَر، او را این‏گونه وادار به مؤمنانه زیستن نمی‏‌کند. ▪️انسانی که گام در مسیر عبودیّت خداوند می‏‌نهد، با مخالفت…

    ادامه »»»
  • رویت خداوند

    خلاصه دیدگاه کاک ناصر سبحانی در مورد دیدن خداوند در قیامت

    خلاصه دیدگاه کاک ناصر سبحانی در مورد دیدن خداوند در قیامت تدوین: عزیز صادقی   ــ مساله دیدن خداوند در قیامت جزء اصول اعتقادی نیست. ــ این مساله قیامتی بوده و حقیقت آن در قیامت مشخص خواهد شد، و اگر من از کسانی باشم که شایسته (نظر الی الله) را داشته باشم، به آن دست خواهم یافت. ــ در قرآن (نظر الی الله) آمده است، نه رویت و دیدن، و پیداست که این دو با هم متفاوت‌اند. إِلَىٰ رَبِّهَا نَاظِرَهٌ…

    ادامه »»»
  • اسماء الله

    چگونه می توانیم اسمی یا صفتی را به خداوند نسبت بدهیم؟

    چگونه می توانیم اسمی یا صفتی را به خداوند نسبت بدهیم؟ نویسنده: دکتر ژیلا مرادپور    إن الحمد لله، نحمده ونستعینه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا وسیئات أعمالنا، من یهده الله فلا مضل له ومن یضلل فلا هادی له وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله، صلى الله علیه وعلى آله و أصحابه ومن تبعهم بإحسان إلى یوم الدین وسلم تسلیما کثیرا، … اما بعد: خداوند متعال در سوره ی (بقره/۳۱…

    ادامه »»»
  • محمد حامدی

    بررسی پدیده خیر و شر و نقش انسان در انتخاب خیر و شر

    بررسی پدیده خیر و شر و نقش انسان در انتخاب خیر و شر نویسنده: محمد حامدی سوال: آیا چنانکه بعضی از فلاسفه و روانشناسان می‌گویند؛ انسان تابع جبر محیط، وراثت، تربیت و … است و در انتخاب خیر و شر دارای اختیار است یا نه؟ نظر شما درباره‌ی مسئله‌ی خیر و شر یا پدیده‌ی شرور چیست؟ پاسخ: با سلام براساس نظریات بعضی از فلاسفه و روانشناسان، زندگی انسان در زمینه‌ی انتخاب خیر و شر، بدی و نیکی، هدایت و گمراهی،…

    ادامه »»»
  • فرزاد ولیدی

    نگاهی کلامی و تربیتی به آیه ۴۲ سوره انفال، به معنای مشیت و قضا و قدر

    نگاهی کلامی و تربیتی به آیه ۴۲ سوره انفال، به معنای مشیت و قضا و قدر نویسنده: فرزاد ولیدی – دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث             ایمان به قضا و قدر در اندیشه و باور اسلامی یکی از ارکان ایمان محسوب می شود؛ در حدیث مشهور پیامبر صلی الله علیه و سلم ارکان ایمان در جواب جبریل علیه السلام آمده است، آنجا که می فرماید: أن تؤمن بالله و ملائکته و کتبه و رسله و بالیوم الاخر و بالقدر خیره…

    ادامه »»»
  • الله خالق

    چگونه وجود خدا را اثبات می‌کنید؟ و نیز به چه صورتی خدا را تعریف می‌کنید؟

    چگونه وجود خدا را اثبات می‌کنید؟ و نیز به چه صورتی خدا را تعریف می‌کنید؟ نویسنده: محمد حامدی سوال: چگونه وجود خدا را اثبات می‌کنید؟ و نیز به چه صورتی خدا را تعریف می‌کنید؟ جواب :مسئله‌ی اثبات وجود خداوند، برای دو دسته از انسان‌ها ضروری است: ۱. کسانی که خواهان زندگی سالم و شایسته هستند و طالب سعادت دنیا و آخرت خود و دیگران هستند. به عبارت دیگر فرماندهی زندگیشان را به هواهای نفسانی خود و دیگران نمی‌دهند و می‌خواهند…

    ادامه »»»
  • قیامت

    فلسفه ی جاودانگی جهان آخرت و ویژگی های قیامت و آخرت

    فلسفه ی جاودانگی جهان آخرت و ویژگی های قیامت و آخرت نویسندگان: دکتر علی صارمی ، دکتر ژیلا مرادپور   – فلسفه ی جاودانگی آخرت آنچه جاودانه است عالم آخرت است و مهمترین فلسفه ی ابدی بودن عالم آخرت این است که این عالم پاسخی است برای یکی از نیازهای فطری انسانها یعنی نیاز جاودانه خواهی؛ اگر این عالم، جاودانه نباشد، نیاز مذکور بی پاسخ می ماند و در نتیجه آفرینش سرای آخرت، عبث و بیهوده می شود. البته ناگفته…

    ادامه »»»
  • مهدی بازرگان

    دلایل منکرین خدا و موجبات انصراف مردم از ادیان

    دلایل منکرین خدا و موجبات انصراف مردم از ادیان نویسنده: مهندس مهدی بازرگان  مخالفت یا دوری مردم از ادیان که یک پایه یا بهانه آن انکار ذات باریتعالی است تنها روی دلایل نظری و تفحصات فکری نیست؛ بلکه یک پدیده بسیارناشی از یک سلسله عوامل متعدد و مختلط نفسانی، اجتماعی، عملی، ہی و فلسفی از راههای مستقیم و غیرمستقیم می باشد. چه بسا اشخاصی که پس از آنکه خود را مجزای از جمع متدینین یا متمایل به کناره گیری از…

    ادامه »»»
  • اصطلاحات چهارگانه

    حقیقت مفهوم رب در قرآن

    حقیقت مفهوم رب در قرآن نویسنده: ابوالاعلی مودودی / مترجم: سامان یوسفی نژاد   بحثی را که در صفحات گذشته در مورد تصورات و عقاید امت های گمراه به بررسی و همچنین تجزیه و تحلیل آن پرداختیم، برای پرده برداشتن از حقیقت و سرانجام حالِ امت­هایی وبد که از دیرباز تا زمان نزول قرآن، متهم به ظلم، انحراف و فساد در عقیده بودند. علت گمراهی هیچ یک از این امت­ها انکار وجود خدای متعال و نفی الوهیت و ربوبیت او…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا