قرآن
-
فرق میان قلب و فواد و صدر از نظر قرآن و حققت فواد
فرق میان قلب و فواد و صدر از نظر قرآن و حققت فواد نویسنده: خلیل منصوری در قرآن دو اصطلاح «قلب» و «فواد» برای بیان مهم ترین فعالیت «نفس» انسانی به کار گرفته شده است؛ زیرا از نظر آموزه های وحیانی قرآن، قلب و فواد در چنان جایگاهی بس بلند و رفیع نشسته اند که اگر بخواهیم حقیقت «نفس» این «روح دمیده در کالبد» را درک کنیم، می بایست درک درستی از «قلب و فواد» داشته باشیم. در ترجمه فارسی…
ادامه »»» -
۶۳ – نکات قرآنی، چرا قرآن در میان زنان تنها اسم حضرت “مریم” را بر زبان آورده است؟
۶۳ – نکات قرآنی، چرا قرآن در میان زنان تنها اسم حضرت “مریم” را بر زبان آورده است؟ ?نکته شماره ۶۳ ⁉️ چرا قرآن در میان زنان تنها اسم حضرت “مریم” را بر زبان آورده است؟ ▪️ هنگامی که خداوند زن و مرد را آفرید زن در پناه مرد قرار گرفت تا مرد از او حمایت و محافظت کند. ▪️مرد عربی خون گرم حتی از نام بردن زنش غیرتی میگردید و قرآن عظیم نیز به این مسئله توجه داشت…
ادامه »»» -
۶۲- نکات قرآنی، شبههای ایجاد شده پیرامون قرآن در سوره یوسف و ردً آن
۶۲- نکات قرآنی، شبههای ایجاد شده پیرامون قرآن در سوره یوسف و ردً آن ?نکته شماره ۶۲ ? شبههای ایجاد شده پیرامون قرآن در سوره یوسف و ردً آن درگذر زمان دشمنان اسلام ، شبهاتی پیرامون قرآن مطرح کردهاند. یکی از شبهات این است که گفتهاند برخی از الفاظ قرآن فصیح نیستند و لازم است، به جای آنها الفاظ فصیحی گذاشت. از جمله می توان به فرمایش خداوند در سوره یوسف اشاره کرد: (فَأَکَلَهُ الذِّئْبُ )[ یوسف : ۱۷ ]…
ادامه »»» -
۶۱- نکات قرآنی،فرق بین ( احسان و حسنا ) نسبت به والدین
۶۱- نکات قرآنی،فرق بین ( احسان و حسنا ) نسبت به والدین ?نکته شماره ۶۱ ? فرق بین ( احسان و حسنا ) نسبت به والدین خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید : وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا …( انعام : ۱۵۱ ) و به پدر و مادر احسان کنید. ودر جای دیگر می فرماید: وَوَصَّیْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَیْهِ حُسْنًا ….( عنکبوت: ۸ ) و به انسان سفارش کردیم که به پدر و مادر خود نیکى کند. ⁉️سؤال: آیا ” احسان ” همان…
ادامه »»» -
اگر قرآن ساخته محمد است یک سوره مانند آن بیاورید!!! اعجاز قرآن
اگر قرآن ساخته محمد است یک سوره مانند آن بیاورید!!! اعجاز قرآن نویسنده: سید قطب / مترجم: دکتر مصطفی خرم دل أَمۡ یَقُولُونَ ٱفۡتَرَىٰهُۖ قُلۡ فَأۡتُواْ بِسُورَهٖ مِّثۡلِهِۦ وَٱدۡعُواْ مَنِ ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن دُونِ ٱللَّهِ إِن کُنتُمۡ صَٰدِقِینَ (یونس – ۳۸) (أم یقولون:افتراه؟ ). یا میگویند که (محمّد قرآن را خودش سـاخته و پرداخته است و) او آن را به دروغ به خدا نسـبت داده است؟. پس از این نفی و این بیان، میگویند: پس ایـن قرآن ساخته و پرداختۀ خود…
ادامه »»» -
قرآن از نگاه دانشمندان
قرآن از نگاه دانشمندان تئودور نولدکه [۱] قرآن بر دلها تسلط مییابد قرآن با منطق علمی و روش اطمینان بخش و قانع کننده ای که دارد دلهای شنوندگان خود را به سوی خویش توجه داده و آنها را طرف خطاب قرار میدهد و همواره بر دلهای کسانی که از دور با آن مخالفت میورزند تسلط یافته و آنها را به خود میپیوندد. فضیلت قرآن با داشتن سادگی و بلاغت خاص خود به اوج کمال رسیده است این کتاب توانسته از مردمی وحشی…
ادامه »»» -
سوره بقره در نگاهی گذرا
سوره بقره در نگاهی گذرا نویسنده: شیخ متولی شعراوی / ترجمه : هیوا راشدی شیخ متولی الشعراوی رحمه الله درباره سوره بقره چنین می فرماید: سوره بقره دو جز و نیم قران را در بر می گیرد. در جزء اول خداوند درباره سه خلیفه صحبت می کند. خلیفه اول آدم علیه السلام است و خداوند او را مکلف کرد که به آن درخت نزدیک نشود تا میزان فرمانبرداری او را بیازماید، اما آنچه که اتفاق افتاد. وَعَصَى آدَمُ رَبَّهُ…
ادامه »»» -
درخت در قرآن
درخت در قرآن موضوع “رویش ،روییدن و رویاندن” برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقی دفتریست معرفت کردگار طبیعت اولین اساب دنیوی تجلی خدا برای انسان می باشد. درقرآن کریم به صورت های مختلفی سخن از رویش و روییدن و رویاندن بیان شده است. زرع: به معنی رویاندن ،کاشتن و بذر افشانی أَفَرَأَیْتُمْ مَا تَحْرُثُونَ ” أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ سوره واقعه۶۳/۶۴ نبات: کل ما تنبته الأرض من شجر وغیر شجر. “أَوَلَمْ یَرَوْا إِلَى الْأَرْضِ کَمْ أَنْبَتْنَا فِیهَا…
ادامه »»» -
۱۱۶ آیه در باب فواید تقوا و پرهیزگاری
۱۱۶ آیه در باب فواید تقوا و پرهیزگاری نویسنده: علامه شیخ محمد صالح العثیمین ترجمه:اسماعیل خدمتی ۱- تقوا سبب هدایت یافتن از قرآن است. ﴿ذَٰلِکَ ٱلۡکِتَٰبُ لَا رَیۡبَۛ فِیهِۛ هُدٗى لِّلۡمُتَّقِینَ ۲﴾[البقره: ۲] «این کتاب آسمانی است! بدون شک در آن برای پرهیزگاران راهنمایی و هدایت است». ۲- تقوا سبب رستگاری است. ﴿أُوْلَٰٓئِکَ عَلَىٰ هُدٗى مِّن رَّبِّهِمۡۖ وَأُوْلَٰٓئِکَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ ۵﴾ [البقره: ۵] «این چنین کسانی، هدایت و رهنمود خدای خویش را دریافت کرده و حتماً رستگارند». ۳- تقوا…
ادامه »»» -
شفاعت و انواع آن
شفاعت و انواع آن نویسنده: محمد احمدیان ? شفاعت و انواع آن تدبر در قرآن( ۲۴) ?”یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لَا بَیْعٌ فِیهِ وَلَا خُلَّهٌ وَلَا شَفَاعَهٌ ۗ وَالْکَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ” ( بقره/۲۵۴) (اى کسانى که ایمان آوردهاید، از آنچه به شما روزى دادهایم انفاق کنید، پیش از آنکه روزى فرا رسد که در آن نه داد و ستدى است و نه دوستى و نه شفاعتى. و کافران خود ستمکارانند.)…
ادامه »»» -
زنان کشتزار حیات انسانی
زنان کشتزار حیات انسانی نویسنده: محمد احمدیان ?تدبر در قرآن(۲۰) ?”نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّىٰ شِئْتُمْ ۖ وَقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ مُلَاقُوهُ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ” ( بقره/۲۲۳) (زنان شما کشتزار شما هستند. پس، از هر جا [و هر گونه] که خواهید به کشتزار خود [در]آیید، و آنها را براى خودتان مقدم دارید، و از خدا پروا کنید و بدانید که او را دیدار خواهید کرد، و مؤمنان را [به این دیدار] مژده ده.) ☀️ نکات قابل…
ادامه »»» -
انواع قلب در قرآن
انواع قلب در قرآن نویسنده: محمد احمدی إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَذِکْرَىٰ لِمَنْ کَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شهید در قرآن ۲۰ نوع قلب ذکر شده است. قلب در قرآن به معنای دگرگونی درضمیر و ذهن است و مربوط به ذهن و عقلانیت است نه قلب صنوبری. قلب در قرآن هم بار مثبت دارد و هم بارمنفی. اگرقلب درقرآن به صورت مطلق بیاید بار مثبتش اراده شده است. مانند آیهی: إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَذِکْرَىٰ لِمَنْ کَانَ لَهُ قَلْبٌ…
ادامه »»» -
تلاوت قرآن در جواهری از سخنان سلف صالح
تلاوت قرآن در جواهری از سخنان سلف صالح منبع: کانال د. وصفی عاشور ابوزید برگردان از عربی: سهیل مصلح عثمان بن عفان «رَضی الله عَنْهُ» میگوید: قلبِ سالم از تلاوت قرآن سیر نمیشود؛ سُفیان ثوری «رَحمهُ الله علیهِ» میگوید: ای کاش تمام وقت خود را به تلاوت قرآن سپری مینمودم؛ إبن تیمیه «رَحمهُ الله علیهِ» میگوید: پشیمانم که چرا اکثر وقت خود را به تدبر در معانی قرآن سپری نکردم؛ سُفیان بن عُیَینه «رَحمهُ الله علیهِ» میگوید: قسم به خدا…
ادامه »»» -
۱۵- فرمول ها و قواعد تدبر در قرآن، حذف معمول مفید عموم است.
۱۵- فرمول ها و قواعد تدبر در قرآن، حذف معمول مفید عموم است. نویسنده: دکتر عقیل بن سالم شمری/ مترجم: مسلم خدری قاعده و فرمول پانزدهم: حذف معمول مفید عموم است. توضیح فرمول و قاعده : عامل در لغت چیزی است که بر غیر خود تاثیر دارد. مثلا فعل بر فاعل خود اثر می گذارد و به عامل نام برده می شود و مابعد خود را که بر آن تاثیر گذاشته به معمول نام گذاری شده است مثلا…
ادامه »»» -
۱۴- فرمول ها و قواعد تدبر در قرآن، لام تعلیل در قرآن مفید علیت حکم است.
۱۴- فرمول ها و قواعد تدبر در قرآن، لام تعلیل در قرآن مفید علیت حکم است. نویسنده: دکتر عقیل بن سالم شمری/ مترجم: مسلم خدری قاعده و فرمول چهاردهم: لام تعلیل در قرآن مفید علیت حکم است. توضیح فرمول و قاعده: افعال و کارهای خدا سبحانه از نظر اهل سنت و جماعت مُعلَل به حکم و رعایت مصالح است. زیرا تمامی اوامر و نواهی خداوند مشتمل بر حکمت و مصالح بزرگ هستند. بنابراین هرگاه مشهورترین حرف عله که (لام دلالت)…
ادامه »»»