قرآن

  • نکته های قرآنی

    ۳۰- نکات قرآنی، فرق بین “الحمد لله” با “احمد الله” یا “نحمد الله”

    ۳۰- نکات قرآنی، فرق بین “الحمد لله” با “احمد الله” یا “نحمد الله” ✍️مترجم: مسلم خدری   ?نکته شماره ۳۰ ? فرق بین “الحمد لله” با “احمد الله” یا “نحمد الله” ? جمله “الحمد لله” جمله ی اسمیه است و دلالت بر ثبات و دوام دارد . اما جمله ی احمد الله یا نحمد الله جمله‌ای فعلیه است، و به “فاعل معین” و “زمان معین” نیاز دارد اما مصدر به فاعل معین و زمان معین مرتبط نیست. ? جمله اسمیه…

    ادامه »»»
  • قواعد و فرمول تدبر در قرآن

    ۲- فرمول ها و قواعد تدبر در قرآن، جمله اسمیه دلالت بر دوام و ثبات دارد.

    ۲- فرمول ها و قواعد تدبر در قرآن، جمله اسمیه دلالت بر دوام و ثبات دارد. نویسنده: دکتر عقیل بن سالم شمری/ مترجم: مسلم خدری فرمول دوم : جمله اسمیه دلالت بر دوام و ثبات دارد. توضیح فرمول: جمله اسمیه عبارت است از هر جمله مفیدی که از دو اسم که اولی مبتدا و دوم خبر است تشکیل شده باشد. و به جمله اسمیه نام گذاری شده است زیرا به اسم آغاز شده است و دراصل مفید: ثبات است. یعنی…

    ادامه »»»
  • نکته های قرآنی

    ۲۹- نکات قرآنی، فرق بین برخی کلمات قرآنی

    ۲۹- نکات قرآنی، فرق بین برخی کلمات قرآنی ✍️مترجم: مسلم خدری   ?نکته شماره ۲۹ ? فرق بین برخی کلمات قرآنی قُلْ‌ أَ فَاتَّخَذْتُمْ‌ مِنْ‌ دُونِهِ‌ أَوْلِیَاءَ لاَ یَمْلِکُونَ‌ لِأَنْفُسِهِمْ‌ نَفْعاً وَ لاَ ضَرّاً / رعد ۱۶ بگو: پس چرا غیر او سرپرستانى گرفته‌اید که اختیار سود و زیان خود را ندارند؟ وَ أَیُّوبَ‌ إِذْ نَادَى‌ رَبَّهُ‌ أَنِّی‌ مَسَّنِیَ‌ الضُّرُّ وَ أَنْتَ‌ أَرْحَمُ‌ الرَّاحِمِینَ‌ /انبیاء ۸۳ و ایوب را [یاد کن‌]، هنگامى که پروردگارش را ندا داد که مرا رنج…

    ادامه »»»
  • قواعد و فرمول تدبر در قرآن

    ۱- فرمول ها و قواعد تدبر در قرآن، صیغه فعل مضارع دلالت بر تکرار و دوام

    ۱- فرمول ها و قواعد تدبر در قرآن، صیغه فعل مضارع دلالت بر تکرار و دوام نویسنده: دکتر عقیل بن سالم شمری/ مترجم: مسلم خدری   قاعده و فرمول یکم : صیغه فعل مضارع دلالت بر تکرار و دوام بر فعل و کار دارد. توضیح قاعده فعل مضارع به فعلی گفته میشود که دلالت بر حصول کار در زمان حال یا آینده کند و لازم است که با حرفی از حروف مضارع که همزه و نون و یاء و تاء…

    ادامه »»»
  • نکته های قرآنی

    ۲۶- نکات قرآنی،جمله ای در قرآن که بخشی از مشکلات خانواده را رهگشاست.

    ۲۶- نکات قرآنی،جمله ای در قرآن که بخشی از مشکلات خانواده را رهگشاست. مترجم: مسلم خدری ? جمله ای در قرآن که بخشی از مشکلات خانواده را رهگشاست. وَ اسْتَغْفِرِی‌ لِذَنْبِکِ‌ إِنَّکِ‌ کُنْتِ‌ مِنَ‌ الْخَاطِئِینَ‌ /یوسف ۲۹ و اى زن تو نیز براى گناه خود استغفار کن که تو از خطاکاران بوده‌اى. ?وقتی که زلیخا با یوسف مراوده کرد و شوهرش آن را فهمید، در نهایت سادگی به یوسف گفت از او دوری کن و به زنش گفت: برای گناهت…

    ادامه »»»
  • نکته های قرآنی

    ۲۵- نکات قرآنی، فرق بین ” یهدی” و” یهدّی ” با تشدید دال در قرآن کریم و بحث هدایت

    ۲۵- نکات قرآنی، فرق بین ” یهدی” و” یهدّی ” با تشدید دال در قرآن کریم و بحث هدایت مترجم: مسلم خدری   ?نکته شماره ۲۵ ? فرق بین ” یهدی” و” یهدّی ” با تشدید دال در قرآن کریم و بحث هدایت ?در ادبیات عرب زیاد شدن حروف در مبنا دلالت بر زیاد بودن معنی دارد. ? “یهدی” الی الحق، یعنی به سهولت و آسانی به سوی حق دعوت می کند، و در این راه هیچ‌گونه اذیت و آزار…

    ادامه »»»
  • نکته های قرآنی

    ۲۴- نکات قرآنی، خداوند از سر درون و وسوسه با خبر است

    ۲۴- نکات قرآنی، خداوند از سر درون و وسوسه با خبر است مترجم: مسلم خدری   ?نکته شماره ۲۴ ? خداوند از سر درون با خبر است ?خداوند از سر درون با خبر است، و می‌داند نفس او با او چه می‌گوید. وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ‌ وَ نَعْلَمُ‌ مَا تُوَسْوِسُ‌ بِهِ‌ نَفْسُهُ‌/ ق ۱۶ و همانا ما انسان را آفریدیم، و مى‌دانیم که نفس او چه وسوسه‌اى به او مى‌کند. ? “وسوسه” صدای نهانی و غیرقابل تشخیص است، که خود…

    ادامه »»»
  • نکته های قرآنی

    ۲۳- نکات قرآنی، حذف “نون” کان در مضارع مجزوم، و تاثیر آن بر معنی کلمات قرأن

    ۲۳- نکات قرآنی، حذف “نون” کان در مضارع مجزوم، و تاثیر آن بر معنی کلمات قرأن مترجم: مسلم خدری   ?نکته شماره ۲۳ ? حذف “نون” کان در مضارع مجزوم، و تاثیر آن بر معنی کلمات قرأن ?نکته مهم و قابل توجه آن است که هیچ حذف و اضافه‌ای، در قرآن صورت نمی گیرد مگر اینکه تاثیری برمعنی دارد. ?مثال در قرآن: وَ لَمْ‌ أَکُ‌ بَغِیّاً /مریم ۲۰ و بدکار نبوده‌ام ➖ فعل ” اک” در اصل “اکن” بوده، و…

    ادامه »»»
  • نکته های قرآنی

    ۲۱- نکات قرآنی، رحمت ” خدا بلا حدود است.

    ۲۱- نکات قرآنی، رحمت ” خدا بلا حدود است. مترجم: مسلم خدری   ?نکته شماره ۲۱ ? ” رحمت ” خدا بلا حدود است. رَحْمَتِی‌ وَسِعَتْ‌ کُلَ‌ شَیْ‌ءٍ / اعراف۱۵۶ رحمتم همه چیز را فرا گرفته است. ?نکته مهم و قابل توجه این است که خداوند نفرموده، “رحمتی شَملَِت کل شئ” یا “احاطت کل شئ”، بلکه از کلمه “وسعت” استفاده کرده است، زیرا کلمات “شملت” و “احاطت” محدودند، اما کلمه‌ی “وسعت” بیانگر بدون حد و مرز بودن است. یعنی رحمت…

    ادامه »»»
  • ابوالاعلی مودودی قرآن

    چکیده تفسیر سوره الفاتحه از دیدگاه امام مودودی

    ✅ چکیده تفسیر سوره الفاتحه از دیدگاه امام مودودی ? مقدمه: فاتحه به معنی چیزی است که کاری یا موضوعی با آن شروع می‌شود و چون قرآن با این سوره شروع می‌‌شود به آن فاتحه گفته می‌شود. این سورهِ مکی بنابر روایات معتبر، اولین سوره #کاملی است که بر پیامبر نازل شده است (هر چند قبل از این سوره آیاتی معدودی از سوره‌های علق، مزمل، مدثر و …نازل شده بود). این سوره ۷ آیه‌ای، در اصل دعایی است که خداوند…

    ادامه »»»
  • نکته های قرآنی

    ۲۰- نکات قرآنی، فرق بین “اهدنا الصراط المستقیم” و “اهدنا الى الصراط المستقیم” ؟

    ? نکات قرآنی، فرق بین “اهدنا الصراط المستقیم” و “اهدنا الى الصراط المستقیم” ؟ ✍️مترجم: مسلم خدری   ?نکته شماره ۲۰ ? فرق بین “اهدنا الصراط المستقیم” و “اهدنا الى الصراط المستقیم” ؟ ? اهدنا الى، یعنى اینکه راه را به من نشان بده دیگر خودم حرکت می کنم و به مسیر ادامه می دهم، اما معلوم نیست به مقصد برسد یا نه؟ ? اما اهدنا الصراط بدون حرف جر ( الی) یعنی، خدایا ضمن اینکه راه را به من…

    ادامه »»»
  • نکته های قرآنی

    ۱۹- نکات قرآنی، “یوسف” به گناه الوده نشد و قصد زلیخا نکرد

    ? نکات قرآنی، “یوسف” به گناه الوده نشد و قصد زلیخا نکرد ✍️مترجم: مسلم خدری   ?نکته شماره ۱۹ ? “یوسف” به گناه الوده نشد و قصد زلیخا نکرد وَ لَقَدْ هَمَّتْ‌ بِهِ‌ وَ هَمَ‌ بِهَا لَوْ لاَ أَنْ‌ رَأَى‌ بُرْهَانَ‌ رَبِّهِ‌ /یوسف ۲۴ |و آن زن آهنگ وى کرد، و یوسف نیز اگر برهان پروردگارش را ندیده بود آهنگ او مى‌کرد. ?کلمه “لولا ” ادات شرط است، که مفید امتناع حدوث جواب شرط است، بخاطر وجود فعل. ?مثلا گفته…

    ادامه »»»
  • ۱۸- نکات قرآنی، آیا صاحب ماهی ( یونس) گمان برد که ما بر او قدرت نداریم؟!

    ? نکات قرآنی، آیا صاحب ماهی ( یونس) گمان برد که ما بر او قدرت نداریم؟! ✍️مترجم: مسلم خدری   ?نکته شماره ۱۸ ? آیا صاحب ماهی ( یونس) گمان برد که ما بر او قدرت نداریم؟! وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ / انبیاء ۸۷ ?نکات قابل توجه در آیه: ۱- کلمه” مغاضبا ” در آیه به معنای “عصبانی” نیست بلکه به معنی ترک و هجران است، یعنی قومش را قبل از اینکه خدا به…

    ادامه »»»
  • نکته های قرآنی

    ۱۷- نکات قرآنی، ” واو” مغایرت و نقش آن در فهم قرآن

    ? نکات قرآنی، ” واو” مغایرت و نقش آن در فهم قرآن ✍️مترجم: مسلم خدری ?نکته شماره ۱۷ ? ” واو” مغایرت و نقش آن در فهم قرآن ?عربها وقتی که اعداد را شمارش می‌کنند معمولا تا عدد هفت بدون واو استفاده می‌کنند، و هنگامی که به عدد هشت می‌رسند در آن وقت حرف “واو” را می آورند. وبر همین اساس گفته اند عرب اصل اعداد را هفت می،دانند و برای فاصله انداختن بین عدد هفت و هشت از “واو…

    ادامه »»»
  • نکته های قرآنی

    ۱۶- نکات قرآنی، همراه سختی‌ها، آسانی است

    ? نکات قرآنی، همراه سختی‌ها، آسانی است. ✍️مترجم: مسلم خدری   ?نکته شماره ۱۶ ? همراه سختی‌ها، آسانی است. فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا /شرح ۵ پس [بدان که‌] با دشوارى، آسانى است. ?نکته قابل توجه اینست که خداوند نفرموده : ان بعد العسر یسرا ، بعد از سختیها آسانی است. بلکه فرموده همراه و در معیت سختی‌ها آسانی است. ?به تعبیر دیگر در هر سختی آسانی وجود دارد، که انسان بعدها متوجه آن می شود، یعنی در حقیقت همان سختی…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا