مقالات

  • شبهات، رئوف اصلاح جو

    شبهات ، از کجا و چگونه و شیوه برخورد با آنها

    شــبهــــــــــــــــات (از کجا و چگونه و شیوه برخورد با آنها ) رئوف اصلاح جو اگر صفحات تاریخ را بنگریم متّفق القول خواهیم بود که پیکار میان حق و باطل پیشینه ای کهن دارد ، حق و باطل همیشه در برابر یکدیگر جبهه گرفته اند و خواهند گرفت ، و هر کدام برای حذف دیگری در تلاش بوده و خواهد بود ، نمونۀ این کشمکش را در دعوت انبیاء و مخاطبانشان می بینیم همچنانکه خداوند این مطلب را خیلی شفاف بیان…

    ادامه »»»
  • انسان

    چرا خداوند بدون نظرخواهی از انسان، او را آفریده است؟

    چرا خداوند بدون نظرخواهی از انسان، او را آفریده است؟ نویسنده: محمد حامدی سوال: چرا خداوند بدون نظرخواهی از انسان، او را آفریده است؟ در حالی که شاید انسان نسبت به آفرینش خود، ناراضی باشد. ضمناً چون به صورت جبری خلق شده ، با توجه به وجود استعداد خیر و شر در انسان و میل انسان به انتخاب شر ممکن است نهایتا جهنمی شود، در این صورت تقصیر انسان چیست؟    جواب:  خداوند به شیوه ی ازلی و ابدی دارای…

    ادامه »»»
  • احمد ریسونی

    برداشت جدید از حدیث خلافت و ملوکیت و امکان احیای خلافت راشده در هر زمان و مکانی

    برداشت جدید از حدیث خلافت و ملوکیت و امکان احیای خلافت راشده در هر زمان و مکانی نویسنده: دکتور أحمد الریسونی / ترجمه: عبدالخالق احسان   این مقاله، خوانش و نگاهی جدیدی است به تفسیر رایج حدیث پیامبرﷺ در مورد خلافت و ملوکیت، این حدیث را امام احمد در مسند خود تخریج نموده و محدثان دیگری نیز در کتاب­های شان ذکر نموده­اند. این حدیث دوره­های سیاسی را که بر مسلمانان همراه حاکمان شان سپری می­گردد، بیان نموده­است؛ از دوره نبوت…

    ادامه »»»
  • فتنه فقر ثروت

    فتنه ثروتمندی و فقیری

    فتنه ثروتمندی و فقیری نویسنده : عبدالحمید محمود طهماز / مترجم : مجتبی دوروزی فتنه به معنای امتحان و آزمایش است، و در شریعت به معنای آزمودن چیزهایی است که پرده برداشتن از آنها موجب ناخوشایندی می شود و همچنین در مورد  غفلت از عبادت و ذکر نیز به کار می رود، همچنان که خداوند متعال می فرماید: ‎﴿ وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَأَوْلَادُکُمْ فِتْنَهٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ ﴾‏ ( انفال : ۲۸ ) « و بدانید که اموال…

    ادامه »»»
  • ثروت فقیر

    ثروت اندوزان فقیر

    ثروت اندوزان فقیر نویسنده: عبدالحمید محمود طهماز / مترجم : مجتبی دوروزی   از ابوذر روایت شده که گفت : در یکی از شبها بیرون رفتم. ناگهان دیدم که رسول خدا (ص) تنها می رود و کسی با او نیست. گمان کردم که دوست ندارد کسی با او همراه شود. من در سایه مهتاب میرفتم. پیامبر رو برگرداند و مرا دید و گفت: کیستی ؟ گفتم: ابوذر، خداوند مرا فدای تو کند. فرمود: ای ابوذر بیا! زمانی که با او…

    ادامه »»»
  • نکته های قرآنی

    ۲۲- نکات قرآنی، فرق بین دو واژه‌ی قرآنی “اِسطاعَ ” و “اِستطاعَ”

    ۲۲- نکات قرآنی، فرق بین دو واژه‌ی قرآنی “اِسطاعَ ” و “اِستطاعَ” مترجم: مسلم خدری ?نکته شماره ٢٢ ? فرق بین دو واژه‌ی قرآنی “اِسطاعَ ” و “اِستطاعَ” ? در ادبیات عرب زیاد بودن “مبنا” بر زیاد بودن “معنا” دلالت دارد. “فما اسطاع” ، یعنی قبل از تلاش می‌داند که نمی‌تواند، و به مین خاطر تلاش نمی‌کند و خود را خسته نمی‌کند . ? “فما استطاع” یعنی، نمی‌داند که نمی‌تواند، و به همین خاطر تلاش می‌کند، اما بعد از آزمودن…

    ادامه »»»
  • فصل بهار

    مناجات نوروزی ، اندیشه ای قرآنی در نو شدن سال

    مناجات نوروزی ، اندیشه ای قرآنی در نو شدن سال نویسنده: محمد احمدیان   ۱- پروردگارا ! هر چه ستایش و حمداست، شایسته  ذات یگانه ی توست ؛ که هستی را از نیستی بوجود آوردی: یَا رَبِّ لَکَ الْحَمْدُ کَمَا یَنْبَغِی لِجَلَالِ وَجْهِکَ وَعَظِیمِ سُلْطَانِکَ “فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَأَوْحَىٰ فِی کُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا وَزَیَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَحِفْظًا ذَٰلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ” / فصلت ۱۲ |پس آنها را در دو روز [یا دوره‌] هفت آسمان کرد و در…

    ادامه »»»
  • رشید رضا قرآن

    تاثیر قرآن در مومنین

    تاثیر قرآن در مومنین نویسنده: رشید رضا، مترجم: محمد علی خلیلی پیش از هجرت هرکس ایمان می آورد مقداری را که از قرآن فرود آمده بود به او می آموختند . و نماز را نیز به او یاد می دادند در مؤمنین زیرا از ارکان اسلام و عبادات آن در مکه جز نماز چیزی مقرر نشده بود بنا براین مسلمین محفوظات قرآنی خود را در نماز می خواندند و از پیغمبر (ص) خود پیروی می کردند . اما خود پیغمبر(ص)…

    ادامه »»»
  • وحی معرفت وحیانی

    آیا وحی جزء منابع معرفتی بشر می باشد؟ و دلایل کارکرد معرفت وحیانی

    آیا وحی جزء منابع معرفتی بشر می باشد؟ و دلایل کارکرد معرفت وحیانی نویسنده: محمد حامدی ? سوال: با توجه به پاسخ شما به سوالاتی نظیر اثبات قیامت (https://t.me/mohamadhamedy/3189)، اثبات حقانیت قصص قرآنی (https://t.me/mohamadhamedy/3046) و اثبات خالقیت خداوند (https://t.me/mohamadhamedy/3091)؛ چگونه این را اثبات می‌کنید که وحی در زمره‌ی منابع معرفتی بشر قرار می‌گیرد؟ ? جواب: برای پاسخ روشن به سوال مذکور لازم است که به صورت خلاصه به منابع معرفتی بشر اشاره شود. که عبارتند از: ۱. علوم تجربی و…

    ادامه »»»
  • کنیز ملک یمین

    اولین اعلامیه حقوق کنیز

    اولین اعلامیه حقوق کنیز نویسنده: محمد احمدیان ⚡️لحظه‌ای کوتاه در محضر رسول‌الله ?قالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : ” أَیُّمَا رَجُلٍ کَانَتْ عِنْدَهُ وَلِیدَهٌ، فَعَلَّمَهَا فَأَحْسَنَ تَعْلِیمَهَا، وَأَدَّبَهَا فَأَحْسَنَ تَأْدِیبَهَا، ثُمَّ أَعْتَقَهَا وَتَزَوَّجَهَا، فَلَهُ أَجْرَانِ” / بخاری ۵٠٨٣ پیامبر(ص) فرموده: هرکسی در نزد خود کنیزی دارد؛ او را به نیکویی آموزش دهد؛ سپس به نحو شایسته تربیتش کند؛ و بعد از آزادی ؛با او ازدواج نماید؛ دو اجر دارد؛ (١- اجر آزادی ٢- اجر ازدواج). در این مورد…

    ادامه »»»
  • خداناباوری

    گفتگوی من با یک خداناباور ، از خلقت تصادقی جهان تا انکار برهان علیت

    گفتگوی من با یک خداناباور ، از خلقت تصادقی جهان تا انکار برهان علیت نویسنده: فرشاد طاهر بانه     در مباحثه با خداناباوری گفتم سوالی بپرسم؟ گفت: بفرما گفتم در اتاقی ۱۰۰ عدد نخ و سوزن وجود دارد که هر کدام از نخ و سوزن ها شماره گذاری شده اند و نخ ها به ترتیب شماره یعنی نخ شماره یک وارد سوزن شماره یک شده است و نخ شماره ۲ وارد سوزن شماره ۲ و الی آخر. یعنی فردی…

    ادامه »»»
  • سعید نورسی

    نامه ی سعید نورسی به یک پزشک

    نامه ی سعید نورسی به یک پزشک نویسنده: سعید نورسی ( نامه یی به یک پزشک، که بسیار مشتاق رساله های نور بوده و با مطالعه آنها بیدار شده است) با سلام ای پزشک سعادتمندی که موفق به تشخیص بیماری خود شدی، دوست صمیمی و عزیزم!  بیداری روحی را که نامه پر مهرت حکایت از آن دارد باید تبریک گفت. بدانید که با ارزش ترین چیز در بین موجودات، حیات است. در میان وظایف و مسؤولیتها نیز خدمت به حیات…

    ادامه »»»
  • فلسفه دین نورسی

    فصل الخطاب تفاوت بین فلسفه ی بشری و حکمت قرآنی از دیدگاه حکیم بدیع الزمان نورسی

    فصل الخطاب تفاوت بین فلسفه ی بشری و حکمت قرآنی از دیدگاه حکیم بدیع الزمان نورسی نویسنده: طاها عبد الرحمان / ترجمه: نرگس خسروی سوادجانی  در آغاز این گفتار اصطلاح هایی مبنایی می سازیم. از اینجا به بعدو واژه ی فلسفه را برای معرفتی به کار می بریم که آدمی خود آن را بنا نهاده است. از این رو اصطلاح «فلسفه ی بشری» را به کار می بریم و نه «فلسفه ی قرآنی» را واژه ی حکمت را نیز برای…

    ادامه »»»
  • توبه

     توبه بازگشت به مسیر کمال

     توبه بازگشت به مسیر کمال نویسنده: محمد احمدیان، سقز   ?لطفا لحظه ای تامل ?عنْ أَنَسٍ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : ” کُلُّ بَنِی آدَمَ خَطَّاءٌ، وَخَیْرُ الْخَطَّائِینَ التَّوَّابُونَ” ابن ماجه/۴۲۵۱ همه ی فرزندان آدم خطاکارند؛ بهترین خطاکاران ؛ توبه کنندگانند. در این مورد بخوانید: آیا توبه بر گناهان صغیره واجب است؟ ? نکات: ✔️توبه؛ بازگشت به سوی خدا؛ و “هویت” یابی است؛ یعنی انسان گم شده؛ مجددا خود را یافته و از مسیر غفلت…

    ادامه »»»
  • اخلاق و رابطه آن با ایمان و عبادت

    اخلاق و رابطه آن با ایمان و عبادت

    اخلاق و رابطه آن با ایمان و عبادت نویسنده : دکتور جمال نصار / ترجمه: عبدالخالق احسان   اخلاق در تمام ساختار اسلام شمولیت دارد و در آموزه ­های اسلامی، اخلاق عبارت از اصول و قواعد منظمی برای رفتار انسانی است که وحی آن را بخاطر تنظیم زند­گی به گونه ­ای که هدف آفرینش انسان را متحقق سازد، تعیین نموده است تا انسانیت به­ صورت کامل و شایسته زندگی به سر برد. اخلاق، ارتباط محکمی با عقیده­ ی مسلمان، عبادات…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا