سياسي اجتماعي
-
نقش حج در حل مشکلات جهان اسلام
نقش حج در حل مشکلات جهان اسلامابراهيم مردوخي«و أذن فی الناس بالحج یأتوک رجالاً و علی کل ضامر یأتین من کل فج عمیق»هر سال در زمان مشخص و در ایام معدود، مسلمانان جهان از هر گوشه و کنار این جهان از هر نقطه از نقاط این کره خاکی به فرمان جاودانه پروردگارعالمیان خطاب به ابوالأنبیاء اسوه ی توحید و تقوا، ابراهیم بت شکن که «و أذن فی الناس بالحج یأتوک رجالاً و علی کل ضامر یأتین من کل فج عمیق»…
ادامه »»» -
نظام جزائی در اسلام
نظام جزائی در اسلام جهاندار امینی / کارشناس ارشد فقه و حقوق نظام اسلام همچنان که از نامش پیداست با مجموعه ای از حقوق و تکالیف آمده است تا سعادت و امنیت و آرامش دنیا و به تبع آن آخرت را تأمین کند و با بیان حلال و حرام و وضع مجازات های ، از قبیل حدود ، تعزیرات، حبس ، شلاق و غیره برای مرتکبین فحشا و منکرات ، مفسدین در زمین ، قیام به اجرای امر به معروف…
ادامه »»» -
همبستگی ( زندگی مسالمت آمیز )
همبستگي ( زندگی مسالمت آمیز ) علی عزیزی انسان موجود اجتماعي : پيامبر اسلام ميفرمايد : المؤمن مرآة المؤمنچارلز هورتون كولي ( 1929 – 1864 ) يكي از جامعهشناسان غربي ميگويد : هر فردي خود را در آينهي ديگران ميبيند و ميشناسد .و در كل جامعهشناسان بر اين واقفند كه انسان طبيعتاً موجودي اجتماعي است . اينها همگي دال بر آنست كه فرد براي رفع نيازهاي انساني ( اعم از مادي و معنوي ) خويش بايد اجتماعي زندگي كند .چون…
ادامه »»» -
کردهای عراق و سه اشتباه استراتژیک
کردهای عراق و سه اشتباه استراتژیکصلاح الدین عباسی - 10/9/85 mahabade2@yahoo.com به غلط شایع شده است که در شرایط فعلی نباید اشتباهات را مطرح کرد و انتقادات وارد را گوشزد نمود. چرا که شرایط حساس است و فعلا موقع طرح این مسائل نیست و دشمنان استفاده خواهند برد.از زمانیکه من بر مسایل سیاسی و اجتماعی چشم باز کرده ام، یعنی از سال 1354، شاهد غلبه این دیدگاه در جامعه خود بوده ام. در مواقعی مشاهده می شود که بر منتقدین انگ…
ادامه »»» -
آیا انتخابات بدعت است ؟!
آیا انتخابات بدعت است ؟! استاد محمد غزالی با رها به مطالعه و بررسی جنگهای داخلی در تاریخ اسلام پرداخته ام و سپس با خودم می گفتم چه می شد اگر حلّ نزاع میان گذشتگان به جای خونریزی به رفراندم و رأی مردم واگذار می شد ؟ روزی یک فرد روحانی نما به من گفت :انتخابات «بدعت» است! گفتم آیا ریختن خون و روا ساختن ناروا «سنت» است؟! گفت:قشرهای مردم عادی دارای رأی و نظر نیستند. گفتم : مگر لشکریان دو…
ادامه »»» -
الله اکبرهای صدام !!
الله اكبرهاي صدام !!روچنه روزگار عجيبي است، انگار ديواري كوتاهتر از ديوار دين گير نميآيد كه هركسي در هر جايي، به هر مناسبتي و با هر وسيلهاي و بدون هيچ انصافي دين را آماج حملات خود قرار ميدهد، ديني كه به روشني روز براي هر عقل سليمي خود را از هر اتهامي مبرا كرده است. دامنهي اين حملات تا جايي رسيده كه يكي از به اصطلاح نويسندگان محلي، علت اختلاف دو حزب اتحاديهي ميهني و دمكرات كردستان عراق را دين…
ادامه »»» -
ساختار جامعۀ اسلامی
ساختار جامعۀ اسلامیدکتر یوسف قرضاوی اسلام، در عین حال که فرد درستکار و خانواده صالح را به جامعه ارزانی می کند جامعه صالح ایمانی با فضیلت و جامعه مؤمنان نیکو سرشت را به بشر تقدیم می دارد جامعه کسانی که از جذابیت های ماده فراتر رفته رشته پیوند خود را به خداوند پیوند می زنند و با فضایل اخلاقی زندگی ،و همدیگر رابه پیشه کاردان عدالت و مشورت سفارش می کنند ؛ همان که خداوند می فرماید:
ادامه »»» -
روایت یک روز در جامعهی ما … !!!
روايت يك روز در جامعهي ما ... !!!روچنهاول صبح ، پر انرژي و با انگيزهي فراوان سركار ميروي، خدا خدا ميكني امروز كمتر حالت گرفته شود و كارها مطابق روال عادي خود پيش برود اما ساعتي نميگذرد كه آرزويت نقش بر آب گشته و با رفتار ناشايست و خودخواهانه و گاهي فريبكارانهاي مواجه ميشوي، چه فرقي ميكند چه كسي اين رفتار را انجام داده است؟! يك دوست، يك همكار و يا يك بيگانه.
ادامه »»» -
شخصیت سیاسی مسلمان
شخصیت سیاسی مسلمان دکتر یوسف قرضاوی شخصیتی که عقیده و شریعت و عبادت و نربیت اسلامی از انسان مسلمان می سازد ، امکان ندارد که شخصیتی سیاسی نباشد . مگر آنکه اسلام به درستی فهمیده نشود ، یا رهنماییها ی آن به خوبی به اجرا در نیاید .وقتی که اسلام فرضیه ای مانند : امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یکی از مسئولیتهای مسلمان معین می نماید ، و از آن به عنوان ، اندرز گفتن…
ادامه »»» -
پیامبر و قتل مخالفانش
پیامبر و قتل مخالفانش عبدالفتاح اسماعیل گسترش سريع اسلام در شرق و غرب همه را شگفت زده كرد.هنوز سده نخست هجري به پايان نرسيده بود كه دين اسلام به مرزهاي فرانسه و مركز اسپانيا نفوذ پيدا كرد و گستره انوار فروزانش شمال و شرق آفريقا و قلب سرزمين ايران و مرزهاي چين را درنورديد و كشتيهاي مسلمانان درياي مديترانه را طي كردند و قانون اسلام بر صدر نشست و مسلمين به عزت واقتدار رسيدند.اما بيمار دلان شبه پراكن يه…
ادامه »»» -
کالبدشکافی یک گفتمان
کالبدشکافی یک گفتماندکتر صلاحالدین خدیوباویکسون میگوید: حاکمیت بدون نوع مناسبی از دانش که آن را قابل فهم میکند نمیتواند وجود داشتهباشد و قدرت را برای سازمان دادن به واقعیت سیاسی از طریق جداکردن «داخل» از «خارج» و« خودی» در برابر « دیگری» از دست میدهد. ...به همین سان « دانش بدون یک شکل مناسب حاکمیت، قدرت خود را برای سازمان دادن به واقعیت و شکلدادن به امر عینی و رشتههای پژوهشی و نیز قدرت مشخص کردن ارزشمندی و حقیقت را…
ادامه »»» -
کوره های آجرپزی یا قربانگاه حرمت انسان
کوره های آجرپزی یا قربانگاه حرمت انسانشفیع بهرامیان من اهل کردستانم، من زاده ایرانم؛ به قول رندی! من اصیلترین قوم این دیارم (خاتمیها در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی) به راستی همه جای ایران سرای من کرد است! باور نمیکنید سری به گاوداریهای تاکستان، مرغداریهای همدان و کورههای آجرپزی زنجان و سمنان و... بزنید. گرچه در چرخه توسعه نامم از قلم افتاده است اما ملالی نیست، بشر جایزالخطاست! گرچه کمترین سهم استفاده از دلارهای سیاه نفتی سهم من است اما خیالی نیست،…
ادامه »»» -
مارکسیسم درد است نه درمان !
ماركسيسم درد است نه درمان !دكتر يوسف قرضاويما مي گوييم: وقتي دانش و فلسفه نتوانند انسان معاصر را از فروپاشي معنويات كه انسان را پيوسته تهديد مي كند ،برهانند، گمان نمي كنيم ماركسيسم جايگزين مناسبي باشد- چنان كه برخي مردم ،اين تصور را در دوراني كه بازار ماركسيسم داغ بود ،داشتند-كه شيشه دارو را به بيمار مي دهد و كپسول مناسبي براي فرو نشاندن آتش است، و اين، به دو امر بر مي گردد
ادامه »»» -
جستاری تحلیلی پیرامون واقعیت اسلام و تروریس
جستاری تحلیلی پیرامون واقعیت اسلام و تروریسم دینی خودگرایی ( نوع ستیزی ) یا دگرگرایی ( نوع دوستی ) در اسلام :نویسنده : پرفسور دكتر علی قرداغیترجمه از عربی : علی عزیزی إرهاب در لغت به معنای تهدید و هراسانگیزی میباشد . از مادهی رهبه ، رهباً و رهبه و رهباً ، یعنی در او ترس و هراسی ایجاد كرد . ( و ترهب الراهب ) یعنی خود را وقف عبادت در دیدش كرد ، و (استرهبه ) : یعنی…
ادامه »»» -
عوامل نابودی امت اسلامی
عوامل نابودي امت اسلامي دكتر يوسف قرضاويقرآن كريم در آيات فراواني گوشزد كرده كه ظهور و سقوط امت ها ، امري اتفاقي نيست ، بلكه بر سنت هاي پايدار و تبديل ناپذير مبتني است و در آياتي كه درباره نابودي امت هاي پيشين ذكر كرديم ، قرآن كريم ، خردمندان را به عوامل نابودي آنان با اين كه شكوفايي مادي و عمراني هم داشتند ، توجه داده است . برخي از اين عوامل عبارتند از :
ادامه »»»