عقیده
-
الله ، نخستین حقیقت یا حقیقت نخستین
الله، نخستین حقیقت یا حقیقت نخستین نویسنده: محمد غزالی / مترجم: دکتر محمود ابراهیمی الله این کلمه سترگ نام است و برای ذات مقدسی که به وی ایمان داریم و برای رضای او کار می کنیم و می دانیم که زندگی ما از او است و بازگشت ما بدو است. الله – تبارک و تعالی – شایسته ستایش و تمجید و سزاوار تقوا و طلب مغفرت از او است، ما نمی توانیم ثنای او را به پایان بریم و آنگونه…
ادامه »»» -
انواع مسلمان و مسلمان حقیقی
انواع مسلمان و مسلمان حقیقی نویسنده: امام ابوالاعلی مودودی / ترجمه: دکتر آفتاب اصغر مسلمان جزئی نوعی از مسلمانان به گونه ای هستند که پس از ایمان آوردن به خدای یکتا و رسول (ص) اسلام را به عنوان دین خود قبول می کنند ولی این دین خود را فقط جزئی یا قسمتی کوچک از زندگی خود قرار می دهند. در این جزء و یا شعبه مخصوص خود که با اسلام ارادت می ورزندو عبادت هم می کنند،…
ادامه »»» -
فرق حقیقی میان کافر و مسلمان چیست؟
فرق حقیقی میان کافر و مسلمان چیست؟ نویسند ه: امام ابوالاعلی مودودی / ترجمه: دکتر آفتاب اصغر فرق میان کافر و مسلمان_ آخر چرا؟ برادران اسلامی! هر مسلمان با خودش این طور فکر می کند و شما هم حتما” این طور فکر می کنید که مقام یک نفر مسلمان بالاتر از مقام کافر است. خدا فقط مسلمان را دوست دارد در صورتی که کافر را دوست ندارد. مسلمان آمرزیده می شوددر حالی که کافر مستحق آمرزش نمی باشد. مسلمان به…
ادامه »»» -
توحید در دیدگاه استاد شهید ناصر سبحانی
توحید در دیدگاه استاد شهید ناصر سبحانی مترجم: محمد حامدی / تدوین: عزیز صادقی تعریف توحید : توحید عبارتست از این که در درون انسان مسلمان این عقیدهی باطل وجود نداشته باشد که کسی دیگر غیراز خداوند جالب منافع ،دافع مضار ،کنترل کننده، فرمانروا و فریادرس است . و انسان در زندگیش هیچ گونه رغبت و رجاء و رهبتی به غیر خداوند نداشته باشد .کسی که این گونه باشد موحد است .در غیراین صورت مشرک است (البته بعدازاتمام حجت) هر…
ادامه »»» -
نیازمندی های جهان به وجود الله
نیازمندی های جهان به وجود الله نویسنده: محمد غزالی /ترجمه: دکتر محمود ابراهیمی در این نوشته به بررسی وجود الله و نیازمندی جهان به خالق می پردازیم. گاهی اتفاق می افتد که مهندسان و سازندگان بر ساختمان و ایجاد بنای عمارت بزرگی نظارت و سرپرستی می کنند، سپس از آن دست می کشند یا می میرند. و عمارت بعد از ان مدت های مدید می ماند و پابرجا است و دیوارهای آن برپا ایستاده و پایه های آن همچنان باقی…
ادامه »»» -
آیا آفرینش تصادفی جهان ممکن است؟
آفرینش تصادفی، آیا جهان خود به خود و به طور تصادفی آفریده شده است؟!! نویسنده:محمد غزالی/ ترجمه: دکتر محمود ابراهیمی آفرینش تصادفی جهان مساله ای است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم ، براستی آفرینش تصادفی با علم و دانش بشری قابل اثبات هست یا نه . .. پیدایش زندگی ما و دوام آن، خود دارای یک سلسله قوانین بزرگ و دقیق می باشد، زیرا که عقل و خرد سالم پدید آمدن ها را به طور تصادفی…
ادامه »»» -
زلزله قاهره
زلزله قاهره هر انسانی به هنگام سوار شدن هواپیما احساس نگرانی میکند و تا زمانی که چرخهای هواپیما در باند فرودگاه به حرکت درنیاید، آرام نمیگیرد. آن وقت است که میگوید : خدا را سپاس که به سلامت رسیدیم. این حالت به هنگام سوار شدن در کشتی و حرکت در آب و هیجان امواج نیز پیش میآید و تا رسیدن به خشکی آرام نمیگیرد. اما این زمین آرام که از هوا و دریا آرزوی استقرار و آرامش آن را داریم،…
ادامه »»» -
مقایسه قیامت و معاد از دیدگاه مسلمانان و قرآن
مقایسه قیامت و معاد از دیدگاه مسلمانان و قرآن نویسنده: مهندس مهدی بازرگان ( بسم الله الرحمن الرحیم* قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی*وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی* وَاحْلُلْ عُقْدَهً مِّن لِّسَانِی * یَفْقَهُوا قَوْلِی) چنین صحبت و برنامه، چنان مسئله غامض و غامضترین مسئله دینی و علمی است که گوینده ای بی اطلاع و بی صلاحیت چون بنده چاره ای جز توسل به خدا برای کمک به بیان درست مطلب در مدت کوتاه نداشته و به سختی می تواند از عهده آن…
ادامه »»» -
عذاب قبر بعد از سوختن یا از بین رفتن جسد
عذاب قبر بعد از سوختن یا از بین رفتن جسد نویسنده: کمال روحانی از دیر باز در برابر عذاب قبر که مستبط از آموزه های دینی ادیان آسمانی است این پرسش از جانب مسلمین وغیر ایشان مطرح است که عذاب قبر چیست و آن، بر مرده ای که درّنده ای آن را می خورد یا در آتش می سوزد یا در آب غرق می شود چگونه خواهد بود؟ علمای مسلمین به چند طریق به پرسش پاسخ گفته اند: v از…
ادامه »»» -
کمترین مقام در بهشت چگونه است؟
کمترین مقام در بهشت چگونه است؟ نویسنده: دکتر محمد بن عبدالرحمن العریفی /ترجمه: استاد احمدظاهر در صحیح مسلم از عبد الله ابن مسعود و مغیره بن شعبهب روایت است که رسول اللهr فرمودهاند: بیشک موسیu از رب خود پرسید و گفت: ای رب! کمترین کس از اهل جنت از روی منزلت کیست؟ اللهY فرمود: آخرین کسی که در جنت داخل میشود، و او کسی است که میخواهد از فراز پل صراط عبور کند، گاهی به هردو دست و پای میرود،…
ادامه »»» -
ایمان به ملائکه ،حقیقت ملائکه و وظایف ملائکه
ایمان به ملائکه ،حقیقت ملائکه و وظایف ملائکه نویسنده: مجدی الهلالی /مترجم: مجتبی دوروزی ایمان به ملائکه یکی از ارکان ایمان است. این جنبه در بردارنده ی حقیقت ملائکه… وظایف آنان… بندگی شان به خداوند عزوجل… وظیفه ما در برابر ایشان… است. حقیقت ملائکه ملائکه یکی از آفریده های خداوند هستند. از نور آفریده شده اند، قوانین بشری در مورد آنان اجرا نمی شود نر و ماده نیستند: « وَجَعَلُوا الْمَلَائِکَهَ الَّذِینَ هُمْ عِبَادُ الرَّحْمَنِ إِنَاثًا أَشَهِدُوا خَلْقَهُمْ سَتُکْتَبُ شَهَادَتُهُمْ…
ادامه »»» -
ایمان به قیامت و اثبات معاد در قرآن
ایمان به قیامت و اثبات معاد در قرآن نویسنده: مجدی الهلالی / مترجم: مجتبی دوروزی ایمان به خدا و آخرت نقش بزرگی در پایداری و استقامت بنده دارد. کسی که می داند در آخرت گناهان مورد حسابرسی قرار گرفته و گناهکاران تحویل زندان داده می شوند همین ویژگی و ماهیت سبب یم شود شخص را به دوری از ارتکاب معاصی وا دارد حتی اگر روزی پایش بلغزد به سرعت با عدر خواهش و پشیمانی و طلب عفو و بخشش باز…
ادامه »»» -
بررسی عقاید مسیحی ها، تثلیث یا سه خدایی
نویسنده: مرفت بنت کامل عبدالله بررسی کوتاه در رابطه با عقیده مسیحیها که شامل چند مسألهی جزئی است، بارزترین آنها عبارتند از: آنها معتقد هستند که الله یکی از این سه خدایان است، آن سه خدا عبارتند از: الف – الله پدر. ب – الله پسر. ج – الله روح القدس. بحث و بررسی در مورد این عقیده ما را ناچار میکند
ادامه »»» -
توحید شرک آمیز رایج در میان توده مردم
نویسنده: شیخ محمد غزالی مصری / مترجم: دکتر محمد ابراهیمی با کمال تأسف در میان توده های مسلمین، شیوه هایی از پرستش را ملاحضه می کنیم و مسلک هایی شیوع دارد، که به طور خطرناکی بر فساد تفکر و اندیشه و گمراهی دیدگاه و نا به سامانی مقصود و مأوای فکریشان، دلالت دارد.ما دوست داریم که بی پروا از این بیماری و علت آن پرده بردایم و اندک مسامحه ای را روا نداریم.
ادامه »»» -
حقیقت کشف و الهام و ادعاهای چند تن از مجددان در این مورد
نویسنده : امام ابوالاعلی مودودی / مترجم: عبدالغنی سلیم قنبر زهی شما در نشریه ی خویش، ترجمان القرآن، ماه ژانویه و فوریه سال 1951م در پاسخ به پرسشی نوشته اید:« بدون تردید برخی از گذشتگان در رابطه با خویش از طریق کشف و الهام خبر داده اند که مجدد دوران خویش اند، ولی به این معنا اصلا" ادعا ننموده اند که قبول نمودن آنان به عنوان مجدد برای مردم ضروری است
ادامه »»»