قرآن
-
بررسی سبب نابودی قوم ها و حکومت ها !
نویسنده: سید قطب شهید / مترجم: دکتر مصطفی خرمدل آن قانون جهانیایکه بر شب و روزحاکم است، تلاش وکوشش مردمان برایکسب وکار، آگاهی و اطلاع از سالها و حساب وکتاب کارها، خیر و شریکه انسان به دست میآورد و سزا و جزائیکه به خیرو شر او تعلق میگیرد، عواقب هدایت و ضلالت، مسوولیت فردی و شخصی بودن بدان علتکه هیچکسی بارگناه دیگری را بردوش نمیکشد
ادامه »»» -
مفهوم نسیان و فراموش کردن قرآن، در حالی که قرآن گشوده شده
مفهوم نسیان و فراموش کردن قرآن، در حالی که قرآن گشوده شده نویسنده: مجدی الهلالی / مترجم: مجتبی دوروزی قرآن کتاب این امت است، قرآن آخرین پیام خداوند متعال برای بشریت است، که در بطن خود کلیدهای سعادت و هدایت و شفا و تغییر را حمل می کند. برای این که در کسب همه ی این ها به طور کامل از قرآن بهره برده شود، ناگزیر باید با آیات آن تعامل صحیحی داشته و آن را درک کرده و…
ادامه »»» -
از جمله بدترین اقدامات اشتباه در رابطه با قرآن
از جمله بدترین اقدامات اشتباه در رابطه با قرآن نویسنده: مجدی الهلالی / مترجم: مجتبی دوروزی شتاب در حفظ حروف آن به همراه عمل نکردن به آن است تز جمله خطرناک ترین اقداماتی که در موضوع گشوده شدن قرآن و کاسته شدن از هیبت آن در قلب ها سهیم است، شتاب در حفظ حروف آن است. ضرورت حفظ بخشی یا همه ی قرآن در اذهان مسلمانان ریشه دوانیده، و این که صرف حفظ حروف قرآن سبب بالا رفتن جایگاه…
ادامه »»» -
معرفی و نقد افکار قرآنیون و منکران سنت
معرفی و نقد افکار قرآنیون و منکران سنت نویسنده: مراد یوسفی مقدمه مخاطبان بزرگوار در جریان هستید که مقالات و نوشته های ما در زمینه ی پاسخ به شبهات ناباوران می باشد[۱] اما همانگونه که قبلا بیان نموده ایم گاهاً با افرادی مواجه می شویم که مانند ما اهل نماز و روزه نیز هستند! اما تلاش می کنند فعالیت های پژوهشی ما را بی اهمیت نشان دهند! این افراد نام خود را روشنفکر می نامند، حرف و حدیث در مورد…
ادامه »»» -
چگونه قرآن را تفسیر کنیم؟ چه کسی می تواند مفسر قرآن شود؟
چگونه قرآن را تفسیر کنیم؟ چه کسی می تواند مفسر قرآن شود؟ ✏️نویسنده: استاد سعید نورسی ▪️قرآن عظیم الشان خطابی ربانی و عام، و نطقى الهی و فراگیر است که از عرش اعلا خطاب به تمام طبقات و ملتها و افراد در حال گذر نوع بشر در همه اعصار ایراد می شود؛ و درک آن به ویژه در زمان کنونی، که در بر گیرنده بسیاری از علوم و فنون مرتبط با مادیات عالم است، از توان یک نفر یا جماعتی…
ادامه »»» -
قرآن و سپس سنت
قرآن و سپس سنت نویسنده: استاد محمد غزالی نخستین مصدر فراگیری اسلام قرآن کریم است و جایگاه آن در میانه دیگر مصادر همانند نسبت تنهی درخت است با شاخهها و میوههایش. در حدیث آمده است: «فَضْلُ کَلاَمِ اللَّهِ عَلَى سَائِرِ الْکَلاَمِ کَفَضْلِ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ» «فضیلت کلام خدا بر دیگر سخنان مانند برتری خداوند بر مخلوقات اوست». در نظامهای عمومی دیده میشود که در واقع قانونی اساسی بر جماعتها حاکم است و پس از آن قوانین اداری، جنایی، شخصی و…
ادامه »»» -
آشنایی با الشیخ محمد الامین بن محمد بن المختار الجکنی الشنقیطی نویسنده نفسیر اضواء البیان
آشنایی با الشیخ محمد الامین بن محمد بن المختار الجکنی الشنقیطی نویسنده نفسیر اضواء البیان نویسنده: فهیمه جمالی راد عضو هیت علمی دانشگاه فرهنگیان الشیخ محمد الامین بن محمد بن المختار الجکنی الشنقیطی ( ۱۳۲۵_۱۳۹۳ ه.ق)در تینکتو در ناحیه ی کیفا، از روستاهای شنقیط، به دنیا آمد. شنقیط قریه ای در شمال غربی موریتانیا است خاندان وی به علم و ادب مشهور بود و او مقدمات علوم عربی را نزد دایی خویش، شیخ عبدالله بن محمد المختار الشنقیطی، فرا…
ادامه »»» -
معنای تلاوت و قرائت چیست؟ چه فرقی با هم دارند؟
معنای تلاوت و قرائت چیست؟ چه فرقی با هم دارند؟ نویسنده: : محمد محمد داوود/ ترجمه : عبدالجبار غواصی تلا ـ قرأ (تلاوه) در لغت به معنای پیروی است. سپس در مورد مطالعه قرآن به کار رفته است چون آیات قرآن پیاپی و به صورت منظم قرائت میشود. (قرآءه) در لغت به معنای جمع کردن چیزی و به هم پیوستن است. و قرائت نیز به معنای متصل و پیوستن حروف به همدیگر و خواندن آن است. به درستی تفاوت میان…
ادامه »»» -
تدبر در قرآن ، بررسی تدبر در بین فهم و مفهوم
تدبر در قرآن ، بررسی تدبر در بین فهم و مفهوم نویسنده: طه جابر علوانی/ مترجم: علی غفوری وقتی موضوع تعریف قرآن به ما ارائه میشود از خود میپرسیم مگر میتوان قرآن را تعریف کرد؟ منظورم تعریفی جامع و مانع است ـ مطابق سنتهای گفتگو و محاوره ـ به نحوی که تعریف آن، تصویری کامل در ذهن ترسیم کند که با تصویر آن در عالم خارج و واقعیت مطابقت داشته باشد؟ جواب کلی و خلاصهی آن، خیر است.و پاسخ تفصیلیاش…
ادامه »»» -
ماهیت نسخ در ده گزین گویه از اندیشمندان و علماء اسلامی
ماهیت نسخ در ده گزین گویه از اندیشمندان و علماء اسلامی نویسنده: محمد عماره / مترجم: یاسین عبدی )۱( نسخ به معنای تأخیر إنزال حکم إبر( مکلف )است. به بیانی دیگر به مثابهی بیان احکام و نه الغای نصوص و ازاله ی آنهاست. شافعی: (۱۵۰- ۲۰۴ه/۷۶۷-۸۲۰م) )۲( نسخ نه به معنای رفع کلام، بلکه به معنای رفع تعلق آن به مکلف است، چه که کلام قرآن در ذات خود تغییرناپذیر است. نسخ سببی از جهت و سوی مخاطب است که…
ادامه »»» -
موضوع نسخ قرآن با توجه به سایر حوزه های علوم اسلامی و سئوالاتی که مطرح می شود؟
موضوع نسخ قرآن با توجه به سایر حوزه های علوم اسلامی و سئوالاتی که مطرح می شود؟ نویسنده: دکتر جابرعلوانی/ مترجم :علی عزیزی طرح مشکل موضوع «نسخ» هرگز نمی تواند جدا از مسایل و مباحث مربوط به آن باشد، همانند موضوع جمع قرآن، تدوین آن و اسباب نزول و قرائت های مختلفی که دارد و نقل و انتقال آن؛ زیرا تنها وقتی می توان همه ابعاد این مشکل را بررسی و به نتیجه رساند که به تمامی این مباحث…
ادامه »»» -
پیامد خطرناک قایل شدن به وقوع نسخ در قرآن
پیامد خطرناک قایل شدن به وقوع نسخ در قرآن نویسنده: دکتر جابرعلوانی/ مترجم :علی عزیزی موضوع نسخ برخی از آیات قرآن کریم، مسئله ای است که خود قرآن آن را رد خواهد کرد و شناخت علمی ای که قرآن کریم آن را در دل و درون مسلمانان بنا انهاده، آن را نخواهد پذیرفت، زیرا موضوع نسخ از جمله مسایل پیچیده ای است که اقلمرو عقلانیت انسان را حتی قبل از آمدن اسلام نیز اشغال نموده و تا به امروز همچنان…
ادامه »»» -
ناسخ و منسوخ در قرآن
استاد شهید ناصر سبحانی ناسخ و منسوخ یکی از مباحثی است که در علوم القرآن مطرح می شود، انسان در مسیر کمال در مرحله ای نیاز به چیزهایی دارد که در مراحل بعدی به آنها نیاز ندارد. مثلا یک انسان از آغاز آفرینش از هنگامی که یک نطفه هست تا وقتی که به صورت یک انسان کامل در می آید از اینگونه مراحل می گذرد، یک زمان فقط استعداد دریافت خون دارد و تنها نیاز هم به این دارد.
ادامه »»» -
نسخ در ترازوی عقل و بررسی موضوع نسخ قرآن
نسخ در ترازوی عقل و بررسی موضوع نسخ قرآن نویسنده: محمد عماره / مترجم: یاسین عبدی از آنجا که در علوم اسلامی، عقل و نقل ملازمه ی هم اند، اگر براهین و استدلال بر مسایل و قضایا با نصوص دینی و به طور ویژه با نصوص محکم قرآن کریم هم خوانی داشته باشند، قوت و اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد. اما شگفتا در مسأله ی نسخ به معنای محو، ازاله، عدمیت و تغییر و تبدیل، چنانکه پیشتر نیز به…
ادامه »»» -
معنی واژه سائح در قرآن و ارتباط آن با تزکیه نفس
معنی واژه سائح در قرآن و ارتباط آن با تزکیه نفس نویسنده :سیدهدایت فخرالدینی “سَرَک”کشیدنی بِمَعنی(و مرادِ)”سـائِـح” : روان شدن، جهان گردی، قابلیتِ ذوب شدن، گداختن، پوششِ مُخَطَّط، روزه دارِ ملازمِ مسجد، پاره پاره شدن.. امام مودودی آورده است:” تعدادِ زیادی از صحابه و تابعین، “سائِحات” را، “صائِمات” معنی کرده اند..به این مناسبت که درزمانِ قدیم بیشترِراهبان و درویشان،”سیاحت” می کردند، و هیچ توشه ای همراه نمی داشتند؛ و اَکـثـر، تا وقتی که چیزی از خوردنیهاو نوشیدنیها به دست…
ادامه »»»