تربیت فرزندانمطالب جدیدمقالات

چرا خداوند ستمگران و ظالمان را از بین نمی برد؟

 چرا خداوند ستمگران و ظالمان را از بین نمی برد؟

 نویسنده: غلامرضا حیدری ابهری

(خیال نکن که خدا از کارهای ستمگران و ظالمان بی خبر است.) سوره ی ابراهیم، آیه ی۴۲

تو و همه بچه های هم سن و سال تو حق دارند که این سوال را بپرسید. شما هر روز در تلویزیون می بینید که اسرائیلی ها،فلسطینی ها را می کشند و مزدوران قدرت های بزرگ،هزار جور جنایت می کنند و مردم بی گناه را به قتل می رسانند. با دیدن این صحنه ها،دل شما برای مردم فلسطین و مظلومان دیگر کشورها مخصوصا” برای بچه های مظلوم می سوزد و با خودتان می گویید:((چرا خدا این آدم های  بی رحم وستمگر را نابود نمی کند؟مگر خدا، بندگانش را دوست ندارد؟ ))

برای جواب دادن به این سوال،مثالی می زنم. مثال من،به فصل های سال مربوط است. حتما” می دانی که هر سال،از چهار فصل تشکیل شده است. این چهار فصل عبارتند از: بهار، تابستان، پاییز و زمستان. هر یک از این فصل ها،ویژگی ها و شرایطی دارند. اگر موافق باشی، به ویژگی هر یک از این فصل ها نگاهی بیندازیم: فصل بهار، اولین فصل هر سال است. در بهار، درختان سبز می شوند وبوته های گل،پر از غنچه و گل می شوند. در این فصل، باران زیادی می بارد و رودخانه ها پر از آب می شوند. این فصل، از سه ماه تشکیل شده است که عبارتند از: فروردین،اردیبهشت وخرداد.

پس از فصل بهار،تابستان می آید. در تابستان هوا خیلی گرم می شود و آب دریاها و رودخانه ها زیاد بخار می شود. به خاطر گرمای هوا، برف کوه ها آب می شود و در رودخانه ها می ریزد. انسان ها در این فصل، خیلی عرق می کنند. در تابستان، میوه هایی مثل خربزه و هندوانه و گیلاس و آلبالو میرسند و به بازار می آیند. این فصل سه ماه دارد که عبارتند از: تیر، مرداد و شهریور. در تابستان، مدرسه ها تعطیل هستند.

سومین فصل سال، پاییز است. در فصل پاییز،هوا کمی سرد می شود،باران زیاد می بارد و برگ درختان زرد می شود و می ریزد. در این فصل است که خوشه های گندم می رسند و کشاورزان، آن ها را درو می کنند. فصل پاییز از سه ماه تشکیل شده است که عبارتند از: مهر، آبان و آذر. در نخستین روز این فصل است که مدرسه ها باز می شوند وسال تحصیلی شروع می شود.

آخرین فصل سال، زمستان است. این فصل، سردترین فصل سال است.در زمستان برف زیادی می بارد و به خاطر سردی هوا،مردم بخاری ها را روشن می کنند. درختان در زمستان به خواب می روند و بعضی از حیوانات هم مثل درخت ها به خوابی طولانی می روند. در این فصل است که بچه ها با برف، آدم برفی درست می کنند. زمستان هم سه فصل دارد که عبارتند از: دی، بهمن و اسفند.

فرزندم! دیدی که فصل های سال، چقدر با هم فرق دارند. هر فصلی ویژگی هایی دارد و طبیعت در هر فصلی، برنامه ی مخصوصی دارد.

خدای مهربان، برای زندگی ما آدم ها هم دو فصل در نظر گرفته است.که این دو فصل با هم فرق دارند. فصل اول زندگی ما،از تولد شروع می شود و تا زمان مرگ ادامه دارد. فصل دوم زندگی ما هم از مرگ شروع می شود و تا آخر قیامت ادامه می یابد.

در اولین فصل زندگی_یعنی در آن مدتی که در دنیا هستیم_می توانیم هم کار خوب انجام دهیم و هم کار بد. در این مدت که فصل اول زندگی ماست،در انتخاب راه خوب و بد آزادیم. هم می توانیم ستمکار باشیم و هم مهربان،هم می توانیم نماز بخوانیم و هم نخوانیم. می توانیم راست بگوییم و یا دروغگو باشیم. می توانیم به پدر و مادرمان نیکی کنیم و می توانیم آزارشان بدهیم. در این مدت_یعنی از تولد تا مرگ_خدا به ما فرصت داده است تا نشان دهیم که آیا می خواهیم جز آدم های خوب باشیم یا جز آدم های بد.

زندگی دنیا،زمان آزمایش و امتحان ما انسان هاست. اگر در این زمان،کار خوب انجام دهیم،در فصل دوم زندگی-یعنی دوران پس از مردن-به بهشت خواهیم رفت. اگر هم در این مدت،به دیگران ستم کنیم و آدم بدی باشیم، در آن دنیا که فصل دوم زندگی ماست،مجازات می شوییم.

این طور نیست که خدا از کارهای ستمگران بی خبر باشد و کارهای زشت آن ها را نبیند. نه،خدا ستم های آنان را می بیند؛ ولی الان(در زندگی دنیا) زمان امتحان آنان است. در آیه ۴۲ سوره ی ابراهیم می خوانیم:(( خیال نکن که خدا از کارهای ستمگران بی خبر است.))

در زندگی دنیا، خدا به همه ی آدم ها_از جمله ستمکاران_ وقت داده است تا بین راه خوب و بد، یکی را انتخاب کنند. پس نباید توقع داشته باشیم که خدا،ستمگرها را الان و به یکباره نابود کند. اصلا دنیا جای آزمایش آدم هاست. به فرموده ی حضرت محمد(ص):((دنیا مزرعه آخرت است.)) کسانی که در این مزرعه،محصول خوب بکارند، در آخرت هم ثواب خواهند برد. کسانی هم که در این جا کار بد انجام بدهند، در قیامت مجازات می شوند. قرآن می فرماید:((وای بر ستمکاران از عذاب روزی دردناک.)) قیامت، دومین فصل  زندگی ما انسان هاست که در ان زمان،نتیجه ی کارهای خوب وبدمان را خواهیم دید.

البته بخشی از عذاب آدم های ستمکار،در این دنیا داده خواهد شد؛ گر چه مجازات اصلی آنان در قیامت است، ولی در همین دنیا هم خدا تنبیهشان خواهد کرد. اگر زندگی نامه ی آدم های ستمگر را خوانده باشی، خواهی دید که آنان، در همین دنیا هم بدبختی های زیادی کشیدهاند. حتما” قصه ی فرعون را می دانی. او حضرت موسی(ع) و افراد با ایمان را خیلی اذیت کرد؛ اما سرانجام، با بدبختی در رود نیل غرق شد. خدا فرعون و سربازانش را در رود نیل غرق کرد تا همه بدانند که ستمگران،عاقبت خوبی ندارند. قرآن در این باره می گوید:((ما فرعونیان را غرق کردیم که همه ی آن ها ظالم و ستمگر بودند.))

قرآن از همه ی ما می خواهد که درباره ی سرنوشت آدم های ستمگر فکر کنیم تا بدانیم که ظلم و ستم،به نتیجه نخواهد رسید. در آیه ی۳۹ سوره ی یونس می خوانیم: ((ببین سرانجام و عاقبت کار ستمکارها چه شد؟))

فرزندم! صبر خدا خیلی زیاد است. اگر خدا چند روزی به ستمگران مهلت داده،به این معنا نیست که آنان را به حال خود رها کرده است. ستمگران، هم در دنیا و هم در آخرت مجازات خواهند شد.

اگر تاریخ را مرور کنی،می بینی که ستمگران،سرانجامی جز بدبختی و شکست نداشته اند. آن ها هر دو فصل زندگی را از دست داده اند؛ زیرا هم در دنیا به رنج و سختی می افتند و هم در آخرت به عذاب های دردناک گرفتار می شوند. به قول شاعر:

خانه ی ظلم خراب است تو هم می دانی /مثل کف بر سر آب است تو هم می دانی       

وقتی رودی در جریان است، روی آن،کفی به وجود می آید که پس از اندکی،از بین می رود. آدم های ظالم، مثل همان کف، سرانجام از بین خواهند رفت. این یک واقعیت تاریخی و یک پیام روشن قرآنی است.

—————————–

منبع: خدا شناسی قرآنی کودکان در باره ی خدا / نویسنده:غلامرضا حیدری ابهری

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا