خبر های جدید

آیا موضوع نمایندگی کُردها، مذاکرات صلح ژنو را با مانع روبرو می‌کند؟

آیا موضوع نمایندگی کُردها، مذاکرات صلح ژنو را با مانع روبرو می‌کند؟

هنوز ویژگی‌های نهایی ساختار معارضان سوری عازم “مذاکرات صلحی” که قرار است جمعه آینده در ژنو برگزار شود، روشن نشده است. این معارضان قرار است با نمایندگان نظام سوریه بر سرمیز به گفت وگو بنشینند. بعد از اینکه استفان دی میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه دعوتنامه ها برای حضور در مذاکرات را ارسال کرد؛ هیثم مناع معارض سوری گفت که دعوت ارسالی برای “مجلس سوریه دموکراتیک” کامل نخواهد شد؛ مگر اینکه از تشکل کُرد “حزب اتحادیه دموکراتیک” نیز دعوت بعمل آید که وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد در این مذاکرات حضور نخواهد داشت.

تیم ریاض که دعوتی رسمی برای حضور در مذاکرات دریافت کرد؛ اعلام کرد که با نگاهی مثبت به موافقت در زمینه مشارکت (در مذاکرات) نگاه کند و در بیانیه ای خواهان “شکستن محاصره شهرها و توقف احکام اعدام و آزادی زندانیان قبل از مذاکره و لزوم بهبودی واقعی و عملی (وضعیت معارضان) قبل از شروع عملیات مذاکراتی شد”. این موضعگیری به پیشروی ارتش سوریه در میدان نبرد اشاره دارد که به نفع این معارضان نیست.

هیثم مناع رئیس مشترک مجلس سوریه دموکراتیک تاکید کرد که فقط از ۱۲ نفر از فهرست ۱۶ نفری این شورا دعوت شده است. وی افزود: اگر همچنین صالح مسلم و الهام احمد از مسئولان ارشد حزب کُرد اتحادیه دموکراتیک دعوتنامه برای شرکت در مذاکرات دریافت نکنند، مجلس سوریه دموکراتیک در مذاکرات ژنو شرکت نخواهد کرد. مسلم پیش بینی می کرد که از وی برای شرکت در این مذاکرات دعوت شود. مناع تاکید کرد: “باید نمایندگانی از کردها در مذاکرات ژنو باشند”.

از سوی دیگر، ماجد حبّو یکی از اعضای مجلس سوریه دموکراتیک گفت: “الاداره الذاتیه الدیمقراطیه (خودگردانی دموکراتیک) و حزب اتحادیه دموکراتیک رکنی اساسی در مجلس سوریه دموکراتیک هست و در نتیجه، فاکتوری اساسی در تیم اعزامی این شورا در مذاکرات ژنو ۳” هستند.

این درحالی است که، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که حزب کُرد اتحادیه دموکراتیک سوریه در مذاکرات بین طرف های سوری در ژنو شرکت نخواهد کرد. فابیوس اشاره کرد که استفان دی میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه به وی گفته است “از (این حزب کرد) دعوت نخواهد شد و “هیئت معارضه”” که در ریاض تشکیل شد، هدایت مذاکرات را خواهد داشت.

بسیاری دعوت نکردن از کُردها برای حضور در مذاکرات ژنو به خاطر اظهارات ترکیه دانستند که حضور حزب اتحادیه دموکراتیک در ژنو را نمی پذیرد زیرا آن را حزبی “تروریستی” می داند که نمی توان با آن بر سر میز گفت وگو نشست.

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در سخنانی اعلام کرده بود: “ترکیه مذاکرات ژنو در جمعه آینده را در صورت دعوت از حزب اتحادیه دموکراتیک” که آن را (شاخه سوری گروه تروریستی پ.ک.ک در ترکیه می داند) “تحریم خواهد کرد”

این درحالی است که احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه بار دیگر بر موضع کشورش در مخالفت با حضور “حزب اتحادیه دموکراتیک” در صفوف تیم “معارضه سوریه” که روز جمعه در ژنو با دولت سوریه مذاکره خواهد کرد، تاکید کرد و گفت: “بین حزب اتحادیه دموکراتیک” و شاخه نظامی آن “یگان های کرد” و بین سازمان “پ.ک.ک” تفاوتی نیست بلکه امتداد آن می باشد”.

مجلس سوریه دموکراتیک خودش را به عنوان ائتلافی از عرب های سکولار و کُردها و سریانی های آشوری و ترکمن ها و ارامنه از سازمان‌های سیاسی و مدنی و نظامی سوریه معرفی می کند که در کنفرانس معارضان سوری در قاهره و سمینار مسکو در سال ۲۰۱۵ نقشی اساسی را بازی کرد.

این شورا تاکید می کند که سازمانهایش از اولین سازمانهایی بودند که خواهان راه حل سیاسی در سوریه براساس بیانیه ژنو بوده اند و اشاره دارد که شاخه نظامی اش موسوم به “نیروهای سوریه دموکراتیک” که حمایت آمریکا و متشکل از جنگجویان عرب و کرد است، اولین کسی بود که علیه تروریسم در سوریه جنگید.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا