خبر های جدید

شرط کُردها برای تصدی نخست وزیری عراق از سوی مالکی

دبیرکل دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق با تأکید بر اینکه با تأسی به قانون اساسی کشور باید گروه‌ اکثریت، کاندید خود برای تصاحب پست نخست وزیری عراق را معرفی کند و هیچ مانعی در این باره‌ وجود ندارد حتی اگر برای سومین و یا چهارمین بار هم باشد؛ شرط کُردها را برای موافقت با تصدی پست نخست وزیری از سوی نوری مالکی برای سومین بار را اعلام کرد.
فاضل میرانی در گفتگویی با شبکه “الحره” عراق با اشاره‌ به‌ اینکه‌ کُردها در تلاش برای سلب اعتماد از نوری مالکی، در سالهای دوران نخست وزیری وی نقش اصلی و پیشرو را ایفاء کردند، این تلاش ها را شکست خورده‌ نام برد.
وی با اشاره به این که شیعیان در عراق اکثریت این کشور را تشکیل می دهند، در اختیار گرفتن پست نخست وزیری از سوی آنها را امری طبیعی دانست.
میرانی شرط کُردها برای تصدی سومین دور نخست وزیری عراق از سوی مالکی را تعهد و پایبندی وی به‌ قانون اساسی عراق دانست و تاکید کرد که‌ نباید از قانون اساسی تفاسیر منفعت طلبانه شود.
فاضل میرانی ضمن اینکه مسعود بارزانی را فردی توانا در کنترل بحران های کنونی در آشفته بازار سیاسی عراق دانست، گفت: اینکه آیا بارزانی حاضر است چنین نقشی را بر عهده بگیرد را باید از وی پرسید.
وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: اقوام و مذاهب تشکیل دهنده‌ عراق اعتماد زیادی به یکدیگر ندارند. گاهی اوقات می بینیم که بعضی از سران آن ها برای حل مسائل و معضلات داخلی خود به سازمان ملل یا اتحادیه عرب یا کشورهای دیگر رجوع می کنند که این اقدامی اشتباه است زیرا واقعیت این است که آنها نمی توانند مشکلات ما را حل کنند. ما در میان خود توافقاتی داخلی داریم برای مثال توافقنامه اربیل که اغلب رهبران عراقی آنها را امضاء کرده اند و آن توافق بر سر تقسیم پست های اصلی حکومت عراق است و این توافقنامه تنها به این مورد خلاصه نمی شود بلکه چندین ماده دیگر را نیز شامل می شود و تنها از این میان تنها مسئله تقسیم سه پست اصلی حکومتی اجرایی شده است.
منبع: کرد پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا