مقالات ارسالی

پیام مسعود بارزانی درباره اوضاع سیاسی عراق

رئیس اقلیم کردستان عراق در اولین موضع گیری رسمی خود درباره‌ رویدادهای عراق و کنترل مناطق گسترده‌ای از خاک این کشور توسط دولت اسلامی عراق و شام، ضمن مسئول دانستن دولت بغداد در این رویدادها، بر آمادگی اقلیم کردستان در مبارزه‌ با ترور به‌ همراه‌ شیعیان و سنی های تاکید کرد و همزمان همپیمانی کرد-شیعه‌ را عمیق تر و ریشه‌دارتر از آن دانست که‌ به‌ خاطر “چند مسئول” به‌ خطر بیفتد.
مسعود بارزانی در پیام خود آورده است: اخیراً در تماس مداوم با اکثر جریانهای ذیربط درباره رویدادهای اخیر عراق بوده‌ایم. بسیاری از افراد و جریان‌ها شاهد هستند که پیشتر درباره سیاست‌های تکروانه و انحصارطلبی‌های زمامداران در بغداد هشدار داده بودم که عراق در حال حرکت به سوی فروپاشی است. در حال حاضر نیز دولت بغداد مسئول مستقیم رویدادهای کنونی هستند.
بسیار تلاش کردیم تا راه‌حلی اساسی برای مشکلات بیابیم و پیشنهاد‌های بسیاری به دولت مرکزی بغداد ارائه کردیم، اما بی‌توجهی، پاسخ دولتمردان بغداد به حسن نیت‌ اقلیم کردستان عراق بود. بعد از سال ۲۰۰۳ اقلیم کردستان علیه جنگ طایفه‌ای و مذهبی ایستاد. ما به عاملی منفی در این رویارویی‌ها تبدیل نشدیم بلکه همیشه تا آنجایی که میسر بود سعی کردیم نقش مثبتی در این باره ایفاء کنیم. ما هنگامی که به شیعیان ظلم و ستم شد تا جایی که ممکن بود در کنارشان ایستادیم و همچنین بعد از سال ۲۰۰۳ بر  ضد به حاشیه راندن سنی‌ها قد علم کردیم. حمایت از مظلومین راه و روش کُردها بوده به بلندای تاریخ.
تلاش‌های آن دسته افرادی که دارند تاوان اشتباهات خود را پس می‌دهند و می‌خواهند این اشتباه‌ها را به کُردها نسبت بدهند، تهمتی بزرگ است.  هم اکنون نیز در حال ایجاد فاصله‌ای بزرگ میان کُردها و شیعیان هستند که بدون شک به ضرر دو طرف خاتمه می‌یابد و هیچ کدام از شکست‌ها را نیز جبران نمی‌کند. ما همپیمانی کُردها با شیعیان را بسیار عمیق‌تر و ارزنده‌تر از آنی می‌دانیم که چند مسئول بتوانند خدشه‌ای به آن وارد کنند.
هرگز موضع امام محسن الحکیم و شهید صدر را فراموش نمی‌کنیم و ما به برادران شیعه خود این اطمینان خاطر را می‌دهیم که همان‌هایی که باعث بروز چنین اوضاعی در عراق شده‌اند می‌خواهند شکست‌های خود را با اتهام‌هایی که به ما نسبت می دهند بپوشانند و چندین سال است که حقیقت را از مردم پنهان می‌کنند.
در حال حاضر نیز اوضاعی جدیدی به وجود آمده که برون رفت از آن مستلزم یافتن راه‌حلی ریشه‌ای برای مشکلات کنونی، آن هم زیر سایه تغییرات به وجود آمده است و باید سیستم حکمرانی و اوضاع سیاسی تغییر کند.
درباره رویارویی و مبارزه با ترور باید گفت که اقلیم کردستان عراق بیش از هر زمان دیگری آماده است تا از منافع و مطالبات شهروندان خود و دفاع از آنها در مقابل هرگونه تجاوز و تعدی بایستد. ما اقدامات تروریستی را از مطالبات روای بردران سنی خود جدا می‌دانیم.
ما به همراه برداران شیعه و سنی خود آماده‌ایم تا با تروریستان به مبارزه و رویارویی بپردازیم اما به هیچ عنوان تحت لوای جنگ با تروریسم درگیر جنگ طائفی نمی‌شویم. مشکلات کنونی تنها با جنگ حل نمی‌شوند، بلکه باید علل را ریشه‌یابی کرد و پروسه‌ی سیاسی به مسیر درست هدایت شود آن گاه نابودی تروریستان بسیار آسان‌تر خواهد بود.
مسعود بارزانی گفت: بار دیگر تکرار می‌کنم که ما مایه خیر هستیم و تنها از اقدامات خیرخواهانه حمایت می‌کنیم اما همگی باید بدانند که امروز با اوضاع و شرایطی جدید مواجه شده ایم که باید با واقع‌بینی با آن تعامل بشود.
مسعود بازرانی
رئیس اقلیم کردستان عراق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا