معماری
خانه ---> رمضان ---> فضايل روزه و اسرار آن و ويژگى‏هاى رمضان
ramadan

فضايل روزه و اسرار آن و ويژگى‏هاى رمضان

فضايل روزه و اسرار آن و ويژگى‏هاى رمضان

خواننده گرامى! فضايل عبادت و اسرار آن
ميدان گسترده‏اى است كه خردها در آن حيران و سردرگم مى‏شوند و وجدان در آن،
راه‏هاى مختلفى را مى‏پيمايد، اما به حقيقت آن پى نمى‏برد. بنابراين كسى كه
مى‏خواهد از درِ شناخت در اين زمينه وارد شود و آگاهى به دست بياورد، لازم است اين
شناخت را از طريق نصوص صحيح شريعت جستجو كند. من با اينكه در اين زمينه تهى دست
هستم و كالاى اندكى دارم، علاقه‏مند شدم تمامى توانم را در اين راه به كار گيريم و
به گونه‏اى خودم را با صاحبان اين تخصّص همانند كردم. پس سخن را در اين باب آغاز
مى‏كنم و خداوند هم يارى دهنده است:

به راستى فضايل روزه و اسرار آن تا حدى زياد
است كه قابل شمارش نيستند. برخى از آن‏ها عبارتند از
:

1- روزه ركن بزرگى از اركان دين اسلام است.
بناى اسلام بدون آن استوار و پايدار نمى‏شود و مادام كه آدمى به فرض بودن آن اقرار
نكند، ايمانش نيز ثابت نخواهد شد. پيامبر ص فرمود: «اسلام بر پنج پايه بنا شده
است: 1- گواهى دادن به اينكه معبودى بحق جز اللّه وجود ندارد و محمد بنده و
فرستاده اوست. 2- برپا داشتن نماز. 3- دادن زكات. 4- به‏جاى آوردن حج خانه خدا. 5-
گرفتن روزه ماه رمضان». (البخاري 8. مسلم 16).

2-
روزه گرفتن در ماه رمضان و قيام در شب‏هاى آن – به خصوص شب قدر – آن هم از روى
ايمان و طلب اجر و پاداش از خداوند، بدون شك بر صداقت ايمان و اخلاص عملِ شخص
دلالت مى‏كند. بدين سبب، به او مژده داده شده كه گناهان گذشته‏اش مورد بخشش خداوند
قرار مى‏گيرند. پيامبر ص فرمود: «كسى كه ماه رمضان را از روى ايمان و به اميد
دريافت اجر و پاداش از خداوند روزه بگيرد، تمامى گناهان گذشته‏اش بخشوده مى‏شوند».
(متفق عليه، البخاري 38. مسلم 760).

همچنين فرمود: «كسى كه در ماه رمضان از روى
ايمان و به اميد دريافت اجر و پاداش از خدا، قيام كند تمامى گناهان گذشته‏اش
بخشوده مى‏شوند». (متفق عليه، البخاري 37. مسلم 759).

همچنين‏فرمود: «كسى‏كه در شب قدر از روى
ايمان و به‏اميد دريافت اجر و پاداش از خدا قيام كند، تمامى‏گناهان گذشته‏اش
بخشوده مى‏شوند». (متفق عليه، البخاري 35. مسلم 760).

3- پاداش هيچ عمل و
عبادتى از عبادت‏هاى انسان با روزه برابرى نمى‏كند؛ چون در روزه، راز و رمز اخلاص
براى خدا نهفته است. به خاطر همين اجر و پاداش آن بر تمامى عبادت‏ها غلبه كرده و
برترى يافته است
.

پيامبر ص فرمود: «تمامى كارها و عبادات
انسان چندين برابر افزوده مى‏شوند. هر نيكى ده تا هفتصد برابر اجر دارد. خداوند
مى‏فرمايد: بجزروزه، زيرا روزه مخصوص من است و من پاداش آن را مى‏دهم، (چون بنده)
شهوت و طعامش را به خاطر (دستور) من ترك مى‏كند». (تخريج آن گذشت).

4- روزه وسيله نگهدارى از گناهان و سپر نفس
روزه‏دار در برابر پيروى از خواهشهاى نفسانى در دنيا و در برابر عذاب خدا در روز
رستاخيز است. روزه دژى مستحكم براى روزه‏دار در برابر دام فريب شيطان است. پيامبر
ص فرمود
: «الصّوم جنّة». روزه سپرى است. (تخريج
آن گذشت).

5- روزه به طور موقتى شهوت فرج را قطع مى‏كند و پاكدامنى و
پاكى به بار مى‏آورد. پيامبر ص در مقام سفارش به جوانان اسلام فرمود: «اى ‏گروه
جوانان، هر كدام از شما توانايى ازدواج را دارد، پس ازدواج كند. ازدواج، براى
چشم‏پوشى بهتر و كنترل كننده شهوت فرج است و كسى كه توانايى آن را ندارد، بر او لازم
است كه روزه بگيرد، چون شهوت را از بين مى‏برد». (متفق عليه، البخاري1905. مسلم
1400).

6- روزه، روح و روان
روزه‏دار را پاك مى‏كند و زبان و اعضاى بدنش را از سخنان دروغ يا به كار بردن
نيرنگ، باز مى‏دارد. پيامبر ص فرمود: «هرگاه يكى از شما روزه گرفت، بيهوده سخن
نگويد و كار جاهلانه انجام ندهد. پس اگر كسى او را دشنام داد يا با او كشمكش كرد و
درگير شد، بگويد: من روزه هستم». (متفق عليه، البخاري 1894. مسلم 1151).

همچنين ص فرمود: «كسى كه سخنان دروغ و عمل
كردن به آنها را ترك نكند، خداوند هيچ نيازى ندارد كه خوردنى و نوشيدنى‏اش را ترك
كند». (البخاري 1903).

7- روزه، به خاطر محقق شدن فضيلت صبر با آن، بر ساير
عبادت‏ها برترى دارد. پيامبر ص فرمود: «روزه نصف صبر است». (الترمذي 3519. ابن
ماجه 1745).

8- ريّان، درى از
درهاى بهشت است كه مخصوص داخل شدن روزه‏داران است.

پيامبر ص فرمود: «در بهشت درى است كه به آن
ريّان گفته مى‏شود. در روز رستاخيز فقط روزه‏داران از آن در داخل بهشت مى‏شوند و
كسى غير از آنان از آن در داخل نمى‏شود. (در رستاخيز) سؤال مى‏شود: روزه‏داران كجا
هستند؟ همه روزه‏داران واقعى برمى‏خيزند و از آن در داخل بهشت مى‏شوند و كسى غير
از آنان از آن در داخل نمى‏شود. هرگاه همه داخل شدند در بسته مى‏شود تا كسى ديگر
نتواند از آن داخل شود». (متفق عليه، البخاري 1896. مسلم 1152).

9- بوى دهان شخص
روزه‏دار در نزد خدا از بوى مشك خوش‏تر است. پيامبر ص فرمود
: «لخلوف فم
الصائم أطيب عند اللّه من ريح المسك»
. (تخريج آن
گذشت).

معناى «خَلُوف» يا به نقل از مسلم «خُلفة»
تغيير بوى دهان روزه‏دار است، به خصوص بعد از زوال خورشيد.

«بوى دهان شخص روزه‏دار در نزد خدا از بوى
مشك خوش‏تر است».

10- براى روزه‏دار دو خوشحالى هست.

پيامبر ص فرمود: «براى روزه‏دار دو خوشحالى
است كه با آنها خوشحال مى‏شود: 1- هرگاه افطار كند، با افطار كردنش خوشحال مى‏شود.
2- هرگاه پروردگارش را ملاقات كند، به خاطر داشتن عبادت روزه خوشحال مى‏شود».
(تخريج آن گذشت).

11- روزه‏دارى از
حالت‏هاى اختصاصى پذيرش دعاست و دعا در آن حالت پذيرفته مى‏شود.

خداوند متعال مى‏فرمايد:
ﮋ ﮘ     
                    
                            
             
ﮣﮤ        
       ﮩﮪ  
        
              
         
ﯕﯖ         
        
                 
              
         
         
               
        ﯮ ﯯ  
      
             
        ﯴﯵ            
        
   
. [البقره: ١٨٥- ١٨٦].

در عبارت آيه بينديش كه چگونه خداوند پذيرش
دعا را بعد از فريضه روزه بيان كرده است. پيامبر ص فرمود: «دعاى سه نفر رد
نمى‏شود: 1- دعاى روزه‏دار هنگام افطار كردن، 2- دعاى حاكم دادگر، 3-دعاى مظلوم».
(الترمذي 3598).

12- روزه، انسان مسلمان
را، براى اقتدا كردن به بخشندگى فراوان پيامبر ص در ماه رمضان، فرا مى‏خواند.
«پيامبر ص بخشنده‏ترين مردم بود، به خصوص در ماه رمضان وقتى كه جبريل او را ملاقات
مى‏كرد، بخشنده‏تر از هر زمانى بود». (متفق عليه، البخاري 1902. مسلم 2308).

13- از فضيلت‏هاى ديگر
روزه اين است كه در بهترين ماهها فرض شده است. فضايل ماه مبارك رمضان قابل شمارش
نيستند. اما شايد بيان برخى از فضايل ماه رمضان در اينجا مناسب باشد تا روح و
روان، با يادآورى آن به پرواز در آيد و اوج بگيرد و ياد و خاطره رمضان تجديد گردد.
رمضان ماه بهار قرآن است؛ چون آغاز نزول وحى در اين ماه بود كه در شب مبارك قدر،
قرآن به طور كلى از لوح محفوظ به بيت العزه در آسمان دنيا فرو فرستاده شد. سپس در
مدت بيست و سه سال، دوره نبوت، قرآن بخش بخش و تدريجى بر قلب پيامبر ص فرو فرستاده
شد  قول به سه بار نازل شدن قرآن از
ابن‏عباس به طور موقوف نقل شده است. (ابن كثير ص 1858). پوشيده نيست كه حديث موقوف
در اينجا حكم مرفوع را دارد.

آغاز اين بخش بخش نازل شدن هم در شب مبارك
قدر در ماه رمضان بود
. خداوند مى‏فرمايد: ﮋ ﮘ                
                      
                            
   ﮣﮤ  
. [البقره: 185].

مى‏فرمايد:
     
            ﭚﭛ  
           
  
. [الدخان: ٣]. «كه ما آن را در شبى پر بركت (شب قدر در
ماه رمضان) نازل كرديم; ما همواره انذاركننده (كافران و مشركان و ظالمان، با ارسال
پيامبران و كتب آسماني به سوى‏شان) بوده‏ايم».

مى‏فرمايد:
     
        
  
. [القدر: ١].

«ما آن (قرآن) را در شب قدر نازل كرديم».

رمضان ماهى است كه در آن روزه فرض شده است.

خداوند مى‏فرمايد:
     
       ﮩﮪ  
. [البقره: ١٨٥].  

پيامبر ص در جواب اعرابى‏اى كه درباره روزه
فرض از او سؤال كرد، فرمود: «روزه رمضان (بر تو فرض است)، مگر اينكه (با اشتياق
خودت) بيشتر از آن، روزه (سنت) بگيرى». (متفق عليه، البخاري 1891. مسلم 11).

رمضان شبى در خود گنجانده كه عبادت كردن در
آن از عبادت كردن در هزار ماه بهتر است. مى‏دانيم كه هزار ماه، بيشتر از هشتاد و
سه سال است (يعنى به اندازه عمر يك انسان). آن شب مبارك در يكى از شبهاى فرد دهه
آخر رمضان است
.

خداوند مى‏فرمايد:
               
         
  
. [القدر: 3].

«شب قدر بهتر از هزار ماه است».

پيامبر ص فرمود: «آن شب را در شبهاى فرد دهه
آخر رمضان جستجو كنيد». (متفق عليه، البخاري 813. مسلم 1167).

ماه رمضان ماهى است كه اهل نيكى و بخشش در
آن (به رحمت خدا) نزديك مى‏شوند و انسانهاى بد كار و شرور (از رحمت خدا) دور
مى‏شوند، درهاى جهنم بسته و درهاى بهشت باز مى‏شوند و بسيارى از بندگان خدا از آتش
جهنم آزاد مى‏شوند و اين كار (آزاد شدن) در همه شب‏هاى رمضان انجام مى‏گيرد.

پيامبر ص فرمود: «وقتى كه رمضان فرا مى‏رسد
در نخستين شب آن شياطين و جنيان سركش به غل و زنجير بسته مى‏شوند و درهاى جهنم
بسته مى‏شوند و هيچ درى از آن‏ها باز نمى‏ماند و درهاى بهشت باز مى‏شوند و هيچ درى
از آنها بسته نمى‏ماند، هاتفى ندا سر مى‏دهد كه ‏اى جوينده خير و نيكى به پيش! و
اى جوينده شر و بدى دست نگه‏دار! خداوند بندگان آزاد شده‏اى از آتش جهنم دارد و
اين كار در همه شب‏هاى رمضان انجام مى‏گيرد». (الترمذي 682).

بار
الها! ما را با شرف ديدن و دريافتن فضيلت اين ماه با عظمت گرامى بدار، از بركات آن
بر ما نازل بفرما و ما را از آن محروم مگردان، درهاى رحمتت را به روى ما بگشا و با
موفق گرداندن ما به روزه گرفتن در رمضان و قيام شب‏هاى آن از روى ايمان و اميد به
دريافت اجر و پاداش بر ما منت بنه و آن را با مغفرت و بخشش و رحمت خودت براى ما به
پايان برسان و با آزاد كردن گردن‏هاى ما از آتش جهنم در شب‏هاى مبارك رمضان بر ما
منت بنه. آمين.

——————————————————

منبع : عقیده / روزه سپر
پارسايان

ترجمه كتاب: (الصوم
جنة)

مؤلف:دكتر خالد بن
عبدالرحمن الجريسى

مترجم:إسحاق بن
عبدالله العوضي

چاپ اول 1387/1429هـ

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

تلگرام نوگرا »»» مطالب سایت + عکس + کلیپ + نوشته های کوتاه متنوع + با ما همراه باشید . eslahe@

قالب وردپرس