سياسي اجتماعيمطالب جدیدمقالات

شش بازنده انتخابات اخیر ترکیه و تنها برنده آن

شش بازنده انتخابات اخیر ترکیه و تنها برنده آن

نوینسده : إسماعیل یاشا / ترجمه : رسول رسولی کیا

نتایج غیر رسمی اعلام شده از انتخابات پارلمانی ترکیه که روز یکشنبه گذشته بر گزار شد همه را غافلگیر و شوکه کرد ؛ چرا که حزب عدالت و توسعه با کسب ۴۹.۰۵ آراء توانست پیروزی بزرگی را به دست آورد ؛ پیروزی شیرینی که با آن می تواند به تنهایی و بدون ائتلاف با دیگر احزاب ؛ دولت تشکیل داده و همچنان از اکثریت پارلمانی بر خوردار باشد.

بازنده اول
مراکز نظر سنجی قبل از برگزاری انتخابات زودهنگام از بالارفتن محبوبیت و مقبولیت حزب حاکم در ترکیه خبر داده بودند و پیش بینی هایشان حاکی از این بود که این حزب ۴۲ تا ۴۴ درصد آراء را به خود اختصاص خواهد داد ؛ ولی آرائی که این حزب در انتخابات اخیر بدست آورد خیلی بالاتر از این پیش بینی ها بود بنابراین می توان شرکت های نظر سنجی در ترکیه را نخستین بازندگان این انتخابات برشمرد.

بازنده دوم
بزرگ ترین بازنده انتخابات اخیر کسی و جریانی نیست جز حزب «حزب دموکراتیک مردم» چرا که این حزب توانسته بود در انتخابات چندماه گذشته ۸۰ نماینده و کرسی بدست آورد ولی در انتخابات زود هنگام تعداد کرسی هایش به ۴۰ عدد کاهش پیدا نمود و در پله ی چهارم قرار گرفت یعنی یک پله پایین تر از حرب دموکراتیک خلق ها که توانست ۵۹ کرسی از مجموع۵۵۰ کرسی پارلمان ترکیه را به چنگ آورد.
رئیس حزب دموکراتیک مردم آقای دولت باغچلی پس از انتخابات هفتم حزیران گذشته نه اینکه از ائتلاف با حزب عدالت و توسعه جهت تشکیل دولت خودداری نمود بلکه سیاه نمایی علیه آقای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور که منتخب مردم بود را در دستور کار خود قرار داد و یکی از رهبران این حزب بنام «توغرول تورکش» بدلیل اینکه مانند بیشتر اعضای حزب از ائتلاف با حزب عدالت و توسعه در تشکیل دولت حمایت و جانبداری می نمود را از حزبش بر کنار نمود ؛ امری که باعث شکاف در این حزب و از دست دادن موقعیتش شد .
آقای دولت باغچلی فرصتی طلایی را که برایش پیش آمده بود از چنگ داد آن گاه که سمت جانشینی نخست وزیری در دولت ائتلافی با عدالت و توسعه به او پیشنهاد شد ولی او این پیشنهاد را رد نموده و هزینه این ندانمکاری را که عبارت بود از از دست دادن یک دوم کرسی های پارلمان در انتخابات زودهنگام با جان خرید ؛ شکستی که اگر هر رهبر فرهیخته ای در جهان آن را برای حزب متبوعش به ارمغان آورده بود استعفا می داد ولی آقای باغچلی گمان می کند با اختیار نمودن سکوت و دور شدن از دید دوربین های خبر نگاران و عدم ابراز واکنتش و عکس العمل مقتضی می تواند این مرحله حساس از تاریخ حزبش را هم پشت سر بگذارد !!

بازنده سوم
حزب دمکراتیک خلق ها که با هزار زحمت و با رای آوارگان توانست وارد پارلمان شود ؛ این حزب نیز در انتخابات زود هنگام یکشنبه پیش تعداد کرسی های پارلمانیش از ۸۰ به ۵۹ کاهش پیدا نمود ِ مردم ترکیه به این حزب رای داده بودند و فرصت گران بهایی را در اختیار آن گذاشته بودند تا نقش اساسی را در به سرانجام رسانیدن پروژه آشتی ملی با کوردان و پایان دادن به درگیری های خونین که سال هاست این کشور از دست آن می نالد را ایفا کند ولی این حزب نتوانست از عهده این کار برآید پس رای دهندگان ترک و کورد پشت آن را خالی نموده و حتی در استان های کوردنشین آراء آن سیر نزولی طی نمود و مطمئنا ساکنان این استان ها اگر در سایه حکمرانی حزب عدالت و توسعه شاهد امنیت و آسایش باشند بیش از پیش از سیاست های این حزب تبری خواهند جست .

بازنده چهارم
جماعت وابسته به فتح الله گولن که وارد جنگی تمام عیار علیه شخص رئیس جمهور و حزب عدالت و توسعه شده نیز یکی از بزرگترین بازندگان این انتخابات قلمداد می شود ؛ چرا که رهبران این جریان همواره بر این نکته پافشاری می نمودند که دیگر حزب عدالت و توسعه قادر به کسب آن تعداد کرسی پارلمان نخواهد شد که به تنهایی قادر به تشکیل دولت باشد و ناگزیر خواهد بود جهت تشکیل دولت با یکی از احزاب سه گانه دیگر ائتلاف نماید امری که باعث خواهد شد این جریان برخی از نفوذش را به مراکز قدرت بازیابد! ولی پس از اعلام نتایج انتخابات امیدهای این جریان به یاس مبدل شد و متوجه شد که ایام آرامی در انتظارش نخواهد بود!

بازنده پنجم
خبرگزاری موسوم به «دوغان» که با قدرت هرچه تمام و از طریق رسانه های فروان سمعی و بصری که در اختیار داشت وارد جنگ علیه حزب عدالت و توسعه شده بود و از سوی دیگر هم به حمایت از حزب دموکراتیک خلق ها و سرکرده آن صلاح الدین دمیرتاش می پرداخت این خبرگزاری از تمام فرصت های کوچک و بزرگ جهت بدنام نمودن حزب حاکم در ترکیه استفاده و بهره جست تا جایی که حتی از سیاه نمایی و انتشار آمارها و اخبار دروغ در باره این حزب مضایقه نمی کرد ؛ ولی در منصرف نمودن رای دهندگان از رای دادن به حزب عدالت و توسعه بازماند .
با مشخص شدن سرانجام انخابات این خبرگزاری لحن خبرنگاری و پوشش نتایج حاصله را تغییر داد و مثل اینکه دیگر از یورش بر سیاست های حزب عدالت و توسعه خبری نیست!!

بازنده ششم :
«حزب سعادت» که در انتخابات ۵ ماه پیش توانسته بود ۲.۰۶ درصد از آراء را بدست آورد ولی در این انتخابات تنها توانست۰.۶۸ درصد را بدست آورد .
این حزب – اسلامی – هم در انتخابات گذشته فرصت ائتلاف با حزب عدالت و توسعه را داشت ولی فرصت سوزی نموده و سهمی بزرگتر از حجمش در دولت را خواستار شده بود پس این حزب را هم می توان یکی از بازندگان این انتخابات بر شمرد.

تنها برنده انتخابات
این ها بازندگان اصلی انتخابات یکشنبه گذشته ترکیه به شمار می آیند و اما تنها برنده این انتخابات عبارت است از کشور ترکیه که توانست با درایت و شعور سیاسی بالای مردمش این مرحله پر تنش را پشت سر گذاشته و وضعیت ابهام آلود و نامعلوم سیاسی و اقتصادی را نیز به نقطه رونی برساند تا از این به بعد اهتمام و جدیتش را بر پرونده های مهم تر معطوف نموده و چالش های دیگری را نیز سربلندانه پشت سر بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا