خبر های جدید

آیا موضع رسمی و غیر رسمی آمریکا در قبال فدرالیسم در سوریه یکی است؟

شخصیت کُرد سوری با تسنیم تشریح کرد؛
آیا موضع رسمی و غیر رسمی آمریکا در قبال فدرالیسم در سوریه یکی است؟

یک شخصیت دانشگاهی کُرد سوری تاکید کرد بیشتر احزاب سوریه با فدرالیسم مخالف هستند و فقط آمریکا از آن حمایت می‌کند، زیرا این موضوع در راستای منافع رژیم صهیونیستی در تضعیف سوریه است.
«فرید سعدون» از شخصیت‌های دانشگاهی کُرد سوری درباره اعلام حکومت فدرالی از سوی کُردهای شمال سوریه گفت دولت سوریه و بیشتر گروه‌ها و احزاب و سازمان‌ها با فدرالیسم مخالف هستند،‌زیرا از این می‌ترسند که این مسئله به تجزیه سوریه منجر شود.

این کارشناس سوری که با خبرنگار تسنیم در دمشق گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت رویکرد آمریکا، حرکت به سمت ایجاد فدرالسیم در سوریه است،‌زیرا با خواسته‌های رژیم اسرائیل در تجزیه سوریه و تضعیف آن همخوانی و تناسب دارد.

وی درباره اعلام حکومت فدرالی در شمال سوریه از سوی کردها در جریان نشستی که در شهر  الحسکه برگزار کردند،افزود: باید این مسئله بسیار واضح و روشن باشد، آنها ایجاد حکومت فدرالی در سوریه را علنا اعلام نکردند،‌زیرا بیانیه پایانی این نشست تاکید می‌کند که آنها(کردها) برای ایجاد نظام فدرالی دموکراتیک در شمال سوریه تلاش خواهند کرد و بند دوم این بیانیه تاکیدی بر این مسئله است که آنها ایجاد نظام فدرالی در شمال سوریه را اعلام نکردند، بلکه برای ایجاد آن در مدت زمانی که از ۶ ماه تجاوز  نکند،‌ تلاش خواهند کرد به طوری که کمیته‌ سازمانی مامور فراهم کردن مقدمات این کار و مسائل حقوقی و سیاسی نظام فدرالی شده است.

سعدون ابراز عقیده کرد به نظر می‌رسد فدرالیسم به خواسته کردها تبدیل شده، زیرا آنها باور کافی ندارند که می‌توانند با دیگر طیف‌ها تحت نظام مرکزی فراگیر همزیستی داشته باشند،‌چه بسا به اعتقاد آنها در آینده حقوق ملی آنها را در سوریه تضمین نکند.

به همین سبب آنها اعتماد بیشتری به نظام فدرالی در سوریه دارند،‌ ولی تاکنون مشخص نشده است که نوع این نظام فدرالی که خواهان ایجاد آن هستند و چگونگی توافق با دیگر طیف‌های ملت سوریه در این زمینه چگونه است.

سعدون خاطر نشان کرد طبعا این درخواست یک‌طرفه یعنی تنها از سوی کردهاست و تاکنون نه دولت سوریه و نه بخش اعظمی از مخالفانی که نام خود را ائتلاف گذاشته‌اند، با فدرالسیم در سوریه موافق نیستند.حتی شریک آنها در شورای سوریه دموکراتیک یعنی آقای هیثم مناع هم با فدرالسیم در سوریه مخالف است، وی تاکید می‌کند که با رهبران سوریه درباره ایجاد نظام غیرمتمرکزی که به حقوق شهروندی و نه فدرالی اعتراف کند، توافق کرده است و به نظر می‌رسد مناع از توافق با کردها شانه خالی کرده است.

وی درباره شیوه تعامل دولت سوریه با فدرالیسم ابراز عقیده کرد اگر این مسئله به یک امر واقع تبدیل و واجرا و برای ایجاد آن به شکل جدی در شمال سوریه تلاش شود، منابع رسمی از طریق وزارت خارجه سوریه اعلام کردند با هر گونه راه حلی که بدون توافق با دولت سوریه باشد، مخالف هستند در نتیجه آنها تاکید کردند هرگز با چنین راهکارهایی که ممکن است بعدا اینگونه تفسیر شود که منجر به تجزیه سوریه می‌شود، موافقت نخواهند کرد.

سعدون افزود بیانیه وزارت خارجه نشان می‌دهد هر کس برای فدرالسیم در سوریه تلاش کند به حمایت از تروریسم متهم می‌شود، این موضع بسیار قاطع و جدی است و هر کس به چنین راه‌حل‌هایی به صورت یکجانبه بیندیشد، متهم به حمایت از تروریسم خواهد شد و این اظهارات تهدید پنهانی مبنی بر این است که در صورت ایجاد فدرالیسم با آنها برخورد نظامی صورت خواهد گرفت، در نتیجه باید گفت دولت سوریه فدرالیسم را نمی‌پذیرد.

تحلیلگر کُردی درباره  احتمال ایجاد شکاف میان طیف‌های مختلف ملت سوریه در آینده در صورت اجرای فدرالیسم به تسنیم گفت مشکل در آگاهی و فهم و درک فدرالیسم و حکومت غیر متمرکز از نظر  اداری و سیاسی است، قانون  اساسی سال ۲۰۱۲ بر تمرکززدایی اداری و توزیع اختیارات در استان‌ها تصریح می‌کند و این مسئله در گذشته تحت نام اداره محلی وجود داشت.

وی افزود مشکل این است که مردم نمی‌توانند این مسئله را هضم کنند که راه حل فدرالسیم توزیع اختیارات اداری میان مرکز و استان‌ها یا اقلیم‌هاست، بلکه ایده فدرالیسم این معنا را از نظر آنها می‌دهد که به مثابه تقسیم و تجزیه سوریه به اقلیم‌های جداگانه یا بخش‌های جدا از هم است. اگر این واژه برای مردم  تشریح و توضیح داده شود، شاید به شکل بهتری مورد پذیرش قرار گیرد، اکنون به طور کلی غالب گروه‌ها و احزاب سوریه با فدرالیسم مخالف هستند زیرا از این می‌ترسند که این مسئله بعدا به تجزیه سوریه منجر شود.

سعدون درباره موضع آمریکا که اعلام کرده است هیچ منطقه شبه مستقل یا دارای حکومت خودمختاری در سوریه را به رسمیت نخواهد شناخت با وجودی که بیشتر کمک‌هایی که کردها در شمال دریافت می‌کنند، از سوی آمریکاست، به تسنیم گفت آمریکا با این موضع نمی‌خواهد بعدا مسئولیت تجزیه سوریه را به عهده بگیرد، زیرا تاکنون هیچ اقدامی برای حفظ وحدت و تمامیت ارضی سوریه انجام نداده است، این کشور همچنان از برخی گروه‌ها علیه گروه‌های دیگر حمایت می‌کند و با برخی گروه‌ها به نفع گروه‌های دیگر می‌جنگد، آمریکا به طور غیر مستقیم در جنگ علیه سوریه مشارکت دارد، در نتیجه در راه‌حل‌هایی که از سوی برخی گروه‌ها تحت قیمومیت یا کمک‌های نظامی‌اش مطرح می‌شود، مشارکت دارد.

وی افزود من معتقدم که اظهارات مقامات وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهد که آنها مسئولیت مشارکت در تجزیه سوریه را از دوش خود بردارند، همچنین بر این باورم که آمریکایی‌ها با روس‌ها درباره راه حلی برای سوریه اتفاق نظر دارند که تضمین‌کننده نوعی حکومت خودمختاری یا منطقه‌ای در سوریه باشد به طوری که منطقه‌ای برای کردها، منطقه‌ای برای اهل سنت و مناطقی برای دیگر قشرها و طیف‌ها باشد.

سعدون تصریح کرد معتقدم آمریکا گرایش بیشتری به این مسئله(فدرالیسم) نسبت به دیگران دارد،‌زیرا با خواسته‌های اسرائیلی که خواستار تجزیه سوریه و تضعیف آن به عنوان یک کشور واحد است، همخوانی و انسجام دارد.

این شخصیت دانشگاهی کُردی درباره علت همزمانی مطرح شدن مسئله فدرالیسم با کاهش حضور نظامیان روسیه در خاک سوریه به تسنیم گفت معتقدم که کردها در اعلام مسئله فدرالیسم عجله به خرج دادند به ویژه پس از اظهارات ریابکوف از مقامات روسی که ایجاد فدرالسیم در سوریه را ممکن دانسته بود یا وقتی گفت شاید راه حل در سوریه راه حل فدرالیسم باشد و در  ادامه سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که راه حل را ملت سوریه تعیین می‌کنند، این سخنگو آنچه را ریابکوف درباره حل فدرالیسم برای سوریه گفته است، تکذیب نکرد و چه بسا همین مسئله، اساسی بود که کردها درباره فدرالیسم اعلام کردند.

سعدون خاطر نشان کرد درباره عقب نشینی نظامیان روسی معتقدم که این مسئله بر ضد منافع کردهاست، زیرا روسیه برای پیشروی نیروهای کردی پوشش هوایی ایجاد می‌کرد و در نتیجه آنها نوعی از پشتیبانی هوایی را پس از خروج نظامیان روسی از دست دادند و این مسئله آنها را به اعلام فدرالیسم آن هم با این عجله تشویق کرد.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا