خبر های جدید

وضعیت کَردهای ترکیه در انتخابات شهرداری ها

وضعیت کَردهای ترکیه در انتخابات شهرداری ها

یکی از نامزدهای کُرد انتخابات ترکیه کشته شد

هنوز مشخص نیست که چه کسی نامزد اسلامگرای شهرداری «تیللوی سرت» را به قتل رسانده است.

دیروز در شهر تیللو در استان کردنشین سرت در جنوب شرقی ترکیه، افراد ناشناس به سوی «بهمن آیدین» و همراهان او تیراندازی کردند. در این حمله، بهمن آیدین نامزد اسلام گرای شهرداری تیللو و عضو حزب سعادت (پیروان نجم الدین اربکان) به قتل رسید و پنج تن از همراهان او مجروح شدند.

با احتساب این فعال سیاسی جوان، میزان کشته‌ها ی انتخابات شهرداریهای ترکیه از صبح روز انتخابات تا این ساعت به ۹ تن می‌رسد.

کردهای مخالف دولت، صاحب ۱۱۵ شهرداری ترکیه شدند

نامزدهای نزدیک به پ.ک.ک نتوانستند به یک پیروزی طلایی دست پیدا کنند.

 

انتخابات شهرداری‌های ترکیه با پیروزی درخشان حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، پیروزی نسبی حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچلی و همچنین پیروزی نسبی حزب صلح و دموکراسی به رهبری صلاح الدین دمیرتاش پایان رسید.

حزب صلح و دموکراسی پیشتر اعلام کرده بود که در انتخابات امسال تلاش می کند که ۱۵۰ شهرداری ترکیه را به دست بیاورد و پروین بولدان از نمایندگان کُرد و از اعضای ثابت هیئت ملاقات با اوجالان پیشتر به خبرنگاران گفته بود که کسب یک پیروزی متوسط و پایین تر از ۱۵۰ شهرداری رابه مثابه شکست تلقی می کند. ظهر امروز مشخص شد که حزب صلح و دموکراسی در انتخابات صاحب ۱۱ شهرداری مرکز استان، ۸۲شهرداری شهرستان و ۲۲ شهرداری دهستان یا شهرهای کوچک شده است.

حزب صلح و دموکراسی در انتخابات سال ۲۰۰۹ توانسته بود ۶۷ درصد از آرای دیاربکری‌ها را به دست بیاورد و در انتخابات کنونی این میزان به ۵۷ درصد رسید و علاوه بر این در استانهای کردنشین مهمی نظیر موش، بینگُل، شانلی اورفا، غازی عنتاب و چند استان دیگر، نامزدهای حزب عدالت و توسعه، نامزدهای نزدیک به پ.ک.ک را شکست دادند.

منبع :گفتمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا