سياسي اجتماعيمطالب جدیدمقالات

آیا کرونا عذابی الهی است یا امری طبیعی!؟

⁉️آیا کرونا عذابی الهی است یا امری طبیعی!؟

?در قرآن آمده است ما همه شما را با نیک و بد آزمایش می‌کنیم، پس همه ما در همه لحظات با همه آنچه داریم یا نداریم، با سلامتی و بیماری، خیر و شرّ، رفتار با دیگران و…
در معرض آزمون، یعنی در چالش در مسیر رشد و کمال خود هستیم.

? اما این که کرونا عذاب خداست یا امری طبیعی است، از این تصور ناشی می‌شود که میان آنها تفاوت قایل می‌شویم، کار طبیعت مطابق نظامات خدا و به فرمان اوست.

?معنای واقعی عذاب هم محرومیت از آن چیز یا چیزهایی است که به آن احتیاج داریم، مثل احتیاج گیاه به آب، خاک، هوا، نور و غیره که محرومیت از هرکدام برای آن گیاه عذاب است.

اما گیاهان مثل انسان اختیار ندارند و مطابق ژن‌های خود درست عمل می‌کنند.

انسان چون مختار است و می‌تواند خلاف نظامات الهی عمل کند، بازتاب ظلم و زور و زیاده طلبی و خلاف و خطا و خیانتش موجب عذاب او می‌شود، هم در دنیا و هم در آخرت.

?عملکرد انسان و جوامع انسانی در طبیعت اثر می‌گذارد و انسان تافته جدابافته‌ای از طبیعت نیست، پس ممکن است کرونا عذابی باشد که خود انسانها موجب آن شده اند، ولی چون خدا مسبب‌الاسباب است و همه تحولات عالم از او ناشی می‌شود، قرآن عذاب‌ها رابه خدا نسبت می‌دهد، وگرنه خدا هرگز کوچکترین ظلمی به بندگانش نمی‌کند و عامل هر عذابی خود انسان است.

➕ حالت دوم این است که آن را مثل سیل و زلزله و طوفان و طاعون امری از امور طبیعت بدانیم که از چشم ما شرّ است ولی با نگاهی فرابشری، امری طبیعی و خیر است، چرا که اگر بشر مسئله و مشکلی نداشت، هنر و همتی هم نمی‌کرد و درجا می‌زد همان‌طور که تنازع بقاء در طبیعت موجب رشد و کمال آنها می‌شود. چنان که دریدن گوسفند توسط گرگ، از چشم گوسفند شر است و از چشم گرگ عین خیر و برکت.

اگر گرگ را از جنگل‌ها حذف کنیم آهوان آن قدر زیاد می‌شوند که هر جوانه و حتی پوست درختان را می‌خورند و جنگل نابود می‌شود. اگر بشر دخالتی در طبیعت نکند تعادل میان گیاهان و حیوانات همچون میلیاردها سال گذشته بر قرار بوده و خواهد بود.

از نگاه مولوی:
عاشقم بر قهر و بر لطفش به جد / بوالعجب من عاشق این هر دو ضدّ

✍?عبدالعلی بازرگان

? @eslahe

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا