خبر های جدید

کشف نامه جدیدی از مالکولم ایکس

کشف نامه جدیدی از مالکولم ایکس

نامه جدیدی منسوب به مالکولم ایکس- فعال مسلمان و ضدنژادپرستی آمریکا- کشف شده است. محققان میگویند مالکولم ایکس این نامه را در سال ۱۹۶۴ نوشته و در آن از نژادپرستی با عنوان سلول سرطانی که در حال بلعیدن همه آمریکا می باشد، نام برده است. این نامه تاریخی و مهم که در شش صفحه توسط این فعال مسلمان و آزادیخواه آمریکایی نوشته شده توسط دلالان آثار مکتوب تاریخی در شرکت Moments in Time در لس آنجلس خریداری شده و در حراجی این شهر به مبلغ ۲۵/۱ میلیون دلار به فروش رفته است. مدیر این شرکت می گوید این نامه مهم را از یک مجموعه دار در محله قدیمی و سیاه پوست نشین برانکس در نیویورک به دست آورده است.

این نامه حاوی مطالب مهمی از یک برهه تاریخی زندگی مالکولم ایکس است؛ زمانی که او در سال ۱۹۶۴ به سفرمعنوی حج رفته است. او یک سال بعد در نیویورک ترور و کشته می شود.
مالکولم در ابتدای نامه از سفرش به حج بعنوان مهمترین لحظه زندگی یک مسلمان یاد می کند. او در این نامه به یک راه حل عجیب برای از میان بردن مشکل تاریخی نژادپرستی در آمریکا اشاره می کند. مالکولم در این نامه گرویدن مردم آمریکا به دین اسلام و پذیرش یگانگی خداوند را اصلی ترین راه نجاتشان از چنبره رنگ ها و نژادها و تفاوت میان آنها دانسته است. او در نهایت احترام آمریکایی ها به اسلام و توجه به آموزه های این دین را راه حل حداقلی برای از بین بردن سلول های سرطانی نژادپرستی در ایالات متحده می داند.

اهمیت این سطور از نامه مالکولم وقتی درک می شود که بدانیم آمریکای آن سالها به شدت درگیر تبعیض نژادی بوده است. گفتنی است مالکولم ایکس فعال سیاه‌پوست و مسلمان حقوق انسانی و مدافع حقوق آفریقایی آمریکایی‌ها است نام اصلی وی مالکوم لیتل بود که در سفرحج نام حاج مالک الشباز را برای خود انتخاب نمود. در ۲۱ فوریه ۱۹۶۵ هنگامی که او در یکی از سالن‌های اجتماعات منهتن نیویورک سخنرانی می‌کرد سه مرد مسلح، او را از فاصله کم هدف ۱۵ گلوله قرار دادند و مالکوم ۳۹ ساله بلافاصله کشته شد. آمریکا عوامل گروه امت اسلام را مسوول ترور وی اعلام کرد وسه نفر را به این خاطر به مرگ محکوم نمود.

منبع: آناتولی
ترجمه: شفقنا

کشف نامه جدیدی از مالکولم ایکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا