زندگی نامهمطالب جدید

دانشمند عالیقدر پروفسور دکتر مصطفی ابراهیم زلمی

دانشمند عالیقدر پروفسور دکتر مصطفی ابراهیم زلمی

دانشمند عالیقدر پروفسور دکتر مصطفی ابراهیم زلمی در سال ۱۹۲۴ میلادی (۱۳۰۳ هجری) در روستای زلم جزو استان سلیمانیه در چند کیلومتری مرز جنوبی کردستان ایران به دنیا آمده است.

در سن ده سالگی تحصیل را شروع و بعد از ده سال کسب علوم دینی به نزد علمای متخصص در علوم دینی و ادبیات و فلسفه و منطق در شهرها و روستاهای عراق و ایران در سال ۱۹۴۴ م (۱۳۲۳ه) به دریافت مدرک افتاء و تدریس علوم اسلامی نایل گردیده است.

در سال ۱۹۶۵ م (۱۳۴۲ه) لیسانس حقوق و در سال ۱۹۶۹ م( ۱۳۴۶ه) فوق لیسانس رشته ی شریعت اسلامی را از دانشکده ی های مربوطه ی دانشگاه بغداد دریافت می دارد.

در سال ۱۹۷۱ م (۱۳۴۹ه) موفق به اخذ فوق لیسانس فقه مقارن در دانشگاه الازهر می شود و دکترای همین رشته را در سال ۱۹۷۵ م (۱۳۵۳ه) از همان دانشگاه با عالی ترین امتیاز کسب می نماید.

در سال ۲۰۰۵ م (۱۳۸۳ه) دکترای حقوق را با درجه ی ممتاز از دانشگاه بغداد دریافت می دارد. از سال ۱۹۷۶ به بعد در دانشگاه بغداد و سایر دانشگاههای معتبر عراق به تدریس و تحقیق مشغول بوده است.

سال ۱۹۸۷ میلادی رتبه ی استاد ممتاز و لقب پروفسوری از طرف دانشگاه بغداد به وی تقدیم می گردد.

پروفسور دکتر مصطفی ابراهیم زلمی دارای ۵۶ تألیف معتبر در فقه اصول و حقوق و … می باشد؛ او هم چنین شرح حال خود به نام «کاروانی ژیانم» را در دو جلد نوشته و به چاپ رسانده است، متأسفانه نتوانستم به این کتاب دسترسی پیدا کنم و به صورت شایسته ایشان را معرفی نمایم.

استاد زلمی بحمدالله هم اکنون در سن ۸۹ سالگی به سر می برد و کماکان به تحقیق و تألیف مشغول است، خداوند متعال اجر جزیل و پاداش جمیل را به ایشان عطا فرماید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا