خبر های جدید

شروط عربستان در برقراری مجدد ارتباط با قطر

شروط عربستان در برقراری مجدد ارتباط با قطر

قطع ارتباط با«اخوان»، تعطیلی «الجزیره» و مراکز پژوهشی آمریکایی شرایط عربستان سعودی برای آشتی مجدّد با قطر است.
گزارشهای خبری حاکی از این است که عربستان سعودی کشور قطر را به تحریم زمینی و هوایی تهدید نموده است. مگر زمانی که آن کشور ، شرایط “ناممکن” عربستان را عملی ساخته که عبارتند از: ۱) قطع هرگونه ارتباط با جنبش اخوان المسلمین ۲) بستن شبکه‌ی خبری الجزیره ، ۳)اخراج دکتر یوسف قرضاوی از این کشور ۴) بستن دو مرکز بروکنگز و رائد.
وزیر امور خارجه‌ی قطر «خالد بن محمد العطیه» دیروز که در دانشکده‌ی پژوهشهای سیاسی در پاریس سخن می‌گفت در واکنش به تهدیدهای عریستان سعودی گفت : همه باید به این نکته‌ی ساده توجه نمایند که استقلال سیاست خارجی قطر غیر قابل مذاکره است.
نویسنده‌ی انگلیسی تبار«دیوید هیرست» در گزارشی که در سایت «هافنگتون پوست»انگلیسی منتشر شد از جنگ دیپلماسی میان عربستان سعودی و قطر به رهبری دو نسل تازه به دوران رسیده‌ی ملک عبدالله ۸۹ ساله و امیر تمیم بن حمد ۳۳ ساله خبر داد.
هیرست گفت : بحران کنونی بین این دو کشور آبستن تحریم زمینی و هوایی قطر از سوی عربستان است، البته اگر قطر ارتباطش را با «جنبش اخوان المسلمین» قطع و همچنین اقدام به بستن شبکه‌ی تلویزیونی “الجزیره” و دو مرکز پژوهشی و سیاسی ” بروکنگز” در دوحه و ” رائد” ننماید.
عربستان کشور قطر را متهم می‌کند به اینکه از طریق شبکه‌ی تلویزیونی الجزیره مردم را جهت شورش علیه حاکمان و ایجاد تغییرات در منطقه تحریک می‌نماید و البته قطر از طریق همین شبکه‌ی خبری توانست بهار عربی را در کشورهای تونس، مصر و لیبی هدایت نماید.
هیرست همچنین در باره‌ی تأثیرات درخواستها و شرطهای عربستان جهت آشتی با قطر نوشت : درخواست عربستان از قطر مبنی بر بستن دو مرکز “بروکنگز و رائد” مطمئناً باعث در منگنه قرار دادن اوباما خواهد شد که قرار است در پایان ماه جاری از ریاض دیدن نماید.
البته این نویسنده‌ی انگلیسی بر این باور است که قطر قبل از فراخواندن سفیران سه کشور عربستان، امارات و بحرین- و اعلام جنبش اخوان در کنار “القاعده و حزب‌الله سعودی و داعش و النصره” به عنوان تروریست نیز به صورت مخفیانه از طرف عربستان به تحریم تهدید شده بود.
وزیر خارجه قطر در واکنش به تهدیدها و فراخواندن سفرای این سه کشور  از کشورش گفت : سخنانی که بر زبان دوستانمان در عربستان سعودی، امارات و بحرین جاری شده ،هیچگونه ارتباطی با “امنیت داخلی کشور های عضو همکاری خلیج فارس” ندارد ؛ بلکه قبل از هر چیز برخاسته از اختلاف نظر پیرامون مسائل بین‌المللی است.
وزیر خارجه‌ی قطر افزود: هرچند ما بر اظهارنظرهای اخیر متأسفیم ؛ ولی ما نیز حق داریم نظرات ویژه و مواضع مستقل داشته باشیم .
همچنین بر این نکته تأکید کرد که یکی از پایه‌های سیاست خارجی قطر عبارت است از حمایت این کشور از حق ملتها در تعیین سرنوشت و تأیید و خواسته‌های عدالت و آزادیخواهانه‌ی مردم در منطقه، و بر همه لازم است در این باب موضع و حمایت قطر از کشورهای طرفدار دموکراسی که در پی بهار عربی شدت گرفت را درک نمایند.
خالد العطیه در پایان خاطرنشان کرد که کشورش این گزینه را انتخاب نمود که نسبت به حوادث منطقه‌ای در حاشیه تاریخ قرار نگیرد، بلکه نقش بزرگ و سترگی را نسبت به حوادث بین‌المللی از خود نشان دهد و جهت حل کشمکشهای موجود با برخی کشورها همکاری نماید و به اسکان آوارگان بپردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا