خبر های جدیدسياسي اجتماعيمطالب جدید

ناگفته هایی در باره ملک سلمان پادشاه جدید عربستان و رابطه اش با آمریکا

ناگفته هایی در باره ملک سلمان پادشاه جدید عربستان و رابطه اش با آمریکا
تحلیلی پیرامون تفاوت های احتمالی ملک سلمان با ملک عبدالله و نگرانی های آمریکا در این رابطه

ملک سلمان : اگر در جماعت إخوان المسلمین یکصد شخصیت مانند حسن أیوب – از رهبران و سابقین این جنبش – وجود داشته باشند و اعضای آن نیز از روش آن ها پیروی نمایند بدون شک همه امت عربی به این جنبش خواهند پیوست !!

نویسنده : نصر العشماوی ترجمه : رسول رسولی کیا

عربستان سعودی در پرتگاهی از آتش زیر خاکستر به سر می برد ؛ این کشوردر زمان ملک عبدالله و ملک فهد کاملاً تحت سلطه آمریکا بود و چاه های نفتی این کشور اسلامی ! همواره به رودخانه های آمریکا که از منابع خدادادی کشورهای حاشیه خلیج فارس کسب نیرو می کند ریخته و سرازیر می شد ،ولی انقلاب های مردمی در کشورهای عربی موسوم به ” بهار عربی” این شرایط زبونانه این کشور را با چالش مواجه ساخت به گونه ای که قبضه و سلطه آمریکا بر وجود و هویت عربستان به شدت آسیب دید ؛ چرا که مردم که تاکنون و در استعمار کشورهای عربی توسط آمریکا از صحنه کنار گذاشته شده بودند به عنوان یکی از بازیگران اصلی به عرصه برگشته بودند ، شرایط جدیدی که چندان برای این ابرکشور جهانی خوشایند نبوده و نمی باشد!!

ناگفته هایی در باره ملک سلمان و ارتباطش با اخوان المسلمین

هر چند عده ای با یک عینک به سه پادشاه اخیر عربستان نگاه می کنند ولی به نظر من منصفانه نیست ملک سلمان را با دو پادشاه سابق و اسبق عربستان یکی دانست و هرسه را با یک عینک نگاه کرد ؛ هر چند تاریخ علنی و آشکار گویای این راستی نیست ، ولی ناگفته ها حاکی است که پادشاه جدید عربستان روابط حمیده ای با چند تن از رهبران قدیمی و سابقین جنبش اخوان المسلمین داشته است و بارها پای سخنرانی علمای دینی اخوانی آزاد شده از زندان های طاغوت جنایتکار عبدالناصر، که به این کشور آمده بودند می نشست ؛ از جمله علامه حسن أیوب و دانشمند وارسته و بزرگ سید سابق و.. می نشست ، و شنیده ها همچنین حاکی است که ملک سلمان خیلی از این دو عالم کبیر و بویژه علامه مجاهد راحل حسن أیوب متاثر بوده است و سلمان در توجیه این علاقه وافرش به این دو عالم ربانی گفته بود : این ها جزء رهبران سابق و پیشگامان اخوان المسلمین می باشند ؛ حتی قبل از امام غزالی و قرضاوی ….

همچنین درباره جایگاه عالم اخوانی مورد علاقه اش گفته بود : اگر در جماعه إخوان المسلمین یکصد شخصیت مانند حسن أیوب وجود داشته باشند و اعضای آن نیز از روش آن ها پیروی نمایند بدون شک همه امت عربی به این جنبش خواهند پیوست !!
ملک سلمان شخصاً به استقبال رهبران اخوان که به منظور انجام مناسک حج به عربستان می آمدند ، می رفته است و به گرمی از آنان پذیرایی می نمود .

دنباله روی ملک عبدالله از آمریکا و نگرانی های اوباما نسبت به پادشاه جدید

در گزارشی که قبلاً به استحضار رسید نوشته بودم که ملک سلمان چندان علاقه ای به سیسی – سرکرده کودتاگران در مصر – ندارد و روش تعامل او با ملک عبدالله متفاوت خواهد بود ؛ البته این تغییر رفتار قطعاً زیر نظر و رعایت آمریکا خواهد بود ؛ چرا که آمریکا می خواهد فرمانده کودتای نظامی در مصر را از راه دور به بازی بگیرد.
همچنین در آن گزارش گفتم انتصاب محمد بن نایف به عنوان ولی عهد در اثر دیکته های و صد در صد آمریکا بوده است ؛ چرا که این کشور در صدد بازسازی خانواده حاکم در عربستان است البته آنگونه که خود می خواهد و با مصالح و منافعش هم خوانی دارد!!
من شکی ندارم که خانواده حاکم در عربستان بر اجرای دیکته های آمریکا با همدیگر مسابقه داده تا نشان دهند که کدام یک از آنان بر اجرای طرح های آن در منطقه چابک تر و تواناتر است!
ضمناً در آن گزارش خاطرنشان کردم که موضع کنونی ملک سلمان در باره مصر و کودتای شکل گرفته در آن هرگز از روی نقشه قبلی وی نبوده – هرچند بدان علاقمند است – بلکه بیشتر به منظور لبیک گفتن به خواسته ها و طرح های جدید آمریکا می باشد ؛ به گونه ای که اگر اوباما به وی دستور دهد تا قرضی مشابه ملک عبدالله به کودتاگران مصر تقدیم کند و یا در راستای نجات اقتصاد مریض این کشور کودتا زده گام بردارد قطعاً چنین خواهد کرد…!!

آمریکا در صدد است تا همواره از عربستان مانند نصف عصایی بکار گیرد ، آقای اوباما در اقدامی بی سابقه و غیر متعارف در آمریکا جهت شرکت در مراسم به خاک سپاری ملک عبدالله – و تبریک به پادشاه جدید – راهی این کشور شد ، در گذشته هرچند ملک فهد خدمات بزرگی را به آمریکا نموده بود باز پس از فوتش رئیس جمهور وقت آمریکا جهت تسلیت و تبریک ملک عبدالله به این کشور سفر ننمود !!

ولی اوباما پس از درک شرایط ویژه منطقه و عربستان ضمن ناتمام گذاشتن سفرش به هند راهی عربستان شد که به نظر من اگر انقلاب مردم مصر و اعتراضاتشان علیه کودتا تاکنون در خیابان ها و شهرهای مصر دایر نبود هرگز آقای اوباما با این عجله به ملاقات ملک سلمان نمی شتافت ! و مطمئناً آقای اوباما به این دلیل شخصاً به عربستان سفر کرد تا از اجرای برنامه ها و طرح های کشورش در عربستان اطمینان حاصل نماید و همچنین از نزدیک در شکل گیری دیدگاهی همسو با تصمیم های آمریکا و اجرای هرچه نیکوتر آن ، برای پادشاه جدید عربستان نقش بازی نموده و نظارت نماید.
به گمان من وجود آقای محمد بن نایف به عنوان جانشین ولی عهد در کاخ پادشاهی بزرگترین تهدید آمریکا علیه شخص پادشاه و ولیّ عهدش می باشد ؛ اگر آمریکا احساس نماید که سلطه و قبضه اش بر نحوه حکمرانی عربستان کاهش یافته است بی شک اقدام به ارائه طرحی خواهد نمود که به موجب آن کاخ نشینان سعودی به جان هم خواهند افتاد و این کار باعث اعتراض های مردمی خواهد شد ؛ امری که به احتمال قوی رژیم حاکم را ساقط خواهد نمود و سیستم حکومتی این کشور از پادشاهی به جمهوری تغییر پیدا خواهد نمود که برخاسته از انتخابات و آراء مستقیم مردم خواهد بود !!
و در پایان جا دارد به این نکته توحه نمود که انقلاب مردمی مصر که امروزه به سخن جهانیان مبدل شده برای پیروزیش نیازمند کسی نیست جز الله تعالی – و تلاش شبانه روزی انقلابیون – ؛ چرا که تنها اوست مولای همکان و بهترین یاری رسان (هو نعم المولی ونعم النصیر)
http://www.elshaab.org/news/153072/التاریخ-السری-للملک-سلمان-وسر-هروله-أوباما-للسعودیه?ref=home-slider

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا