خبر های جدید

۷ گام مهم تا رسیدن به نتیجه مطلوب در روند مذاکرات صلح ترکیه

به دنبال صدور پیام عبدالله اوجالان ؛۷ گام مهم تا رسیدن به نتیجه مطلوب در روند مذاکرات صلح ترکیه
روسای فراکسیون HDP در مجلس ترکیه در مصاحبه ای به تشریح هفت گام مهم در روند مذاکرات صلح که باید از این به بعد برداشته شوند، پرداخته اند. “محرم ساری کایا”، خبرنگار خبرگزاری HaberTurk، با ادریس بالوکن و پروین بولدان، روسای فراکسیون حزب دموکراتیک خلق ها در مجلس ترکیه در خصوص نقشه راه روند مذاکرات، پس از صدور پیام تاریخی اوجالان مبنی بر  تشکیل کنفرانس خلع سلاح در بهار پیش رو، گفتگویی انجام داده است. در این گفتگو روسای فراکسیون ‌HDP، هفت گام مهم، پس از پیام تاریخی اوجالان را مشخص کرده اند.
۱) حزب دموکراتیک خلق ها به همراه حکومت ترکیه، هر یک تعداد مشخصی از افراد را برای هیئت ناظر معرفی خواهند کرد. این هیئت ناظر از ۱۴ و یا ۱۶ نفر تشکیل خواهد شد. برخی از افرادی که از حزب دموکراتیک خلق ها معرفی خواهند شد احتمالا در آخر هفته جاری به جزیره امرالی سفر خواهند کرد. بر اساس اخبار منتشر شده، حزب دموکراتیک خلق ها افراد خود برای این هیئت را نهایی کرده است و در کوتاه ترین زمان ممکن آنها را معرفی خواهد کرد.
۲) روند آزادی محکومان بیمار کنگره جوامع کرد، تسهیل خواهد شد. در این چارچوب حکومت، ۱۷۶ محکوم بیمار را آزاد کرده است. آزادی عده جدیدی نیز در دستورکار قرار گرفته است.
۳) زندانیان محبوس درزندان امرالی تغییر می کنند. محکومین جدید در این زندان به نحوی انتخاب خواهند شد که در روند مذاکرات نقش منشی عبدالله اوجالان را ایفا کنند.
۴) در کنفرانس خلع سلاح بهار پیش رو، زمان دقیق آتش بس دائمی مشخص شده و سلاح ها در آن تاریخ تحویل داده خواهند شد. در خصوص تحویل این سلاح ها، با نظارت طرفین روند مذاکرات، کمیته نظارت دیگری تشکیل خواهد شد و بر روند خلع سلاح پ.ک.ک، چگونگی این خلع سلاح و مرجع تحویل این سلاح ها، نظارت خواهد شد.
۵) حکومت برای عملی کردن ۱۰ ماده اشاره شده در بیانیه مذاکرات، اقدامات لازم را آغاز خواهد کرد. در این خصوص هیئت ناظر از نزدیک نظاره گر این اقدامات خواهد بود.
۶) زمانی که هیئت ناظر اقدامات صورت گرفته در چارچوب ۱۰ ماده مذکور را تایید کرد، کارهای لازم برای انتقال به مرحله دوم روند مذاکرات آغاز خواهد شد. در این مرحله است که طرح بازگشت به خانه نیروهای پ.ک.ک عملی شده و اقدامات اجتماعی برای پذیرش این طرح در جامعه آغاز خواهد شد.
۷) بعد از تایید اقدامات حکومتی از جانب عبدالله اوجالان، طرح آن در مجلس و اقدامات حقوقی تثبیت صلح آغاز خواهد شد. در این مرحله تغییر قانون اساسی از مسائل اصلی در روند مذاکرات است.

منبع: کردپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا