خبر های جدید

روند مذاکرات صلح ترکیه برگرفته از تفکرات سعید نورسی است

روند مذاکرات صلح ترکیه برگرفته از تفکرات سعید نورسی است

نماینده دیاربکر در مجلس ترکیه اظهار داشت که مذاکرات صلح کنونی ترکیه ملهم از اندیشه های استاد سعید نورسی است.آلتان تان، نماینده اسلام گرای دیاربکر در مجلس ترکیه و عضو حزب دموکراتیک خلق ها در خصوص سعید نورسی از شخصیت های تاثیرگذار کرد ترکیه، گفت: سعید نورسی نه آنگونه که ما می شناسیم کرد ملی گرا بود و نه آن گونه که ترک ها معرفی کرده اند ترک ملی گرا بود. سعید نورسی از لحاظ فکری ملیتش به دو قسم تقسیم می شود. او مخالف هر گونه نژادپرستی و ناسیونالیسم افراطی و منفی بود. آن چیزی که وی به آن اعتقاد داشت میهن پرستی راستین بود. یعنی انسان ها سرزمین و ملت خود را دوست داشته باشند. از آن محافظت کنند و خیرخواه  آن باشند. این اقدامات از نظر سعید نورسی مشروع است.

وی در ادامه افزود: در ذهن سعید نورسی وحدت اسلام مطرح بود. پس از آن که اعضای اتحادیه کارگران از ترکیه فرار کردند وی در خصوص خودمختاری در ترکیه با حکومت عثمانی دیدارهایی داشت. تمام این اتفاقات و دیدارها را سال های طولانی ترک ها پنهان نگه داشتند. بنده نیز به مانند سعید نورسی فکر می کنم. سیستمی که تمام ملت های خاورمیانه بتوانند باهم در کنار هم زندگی کنند یک الگوی بسیار بدیع برای جهانیان خواهد بود. کردها نیز در داخل این سیستم قرار دارند.

آلتان تان تصریح کرد: روند مذاکرات که اکنون در حال پیگیری است از تفکر سعید نورسی نشأت می گیر. تلاش برای صلح در ترکیه و صلح در خاورمیانه از اعتقادات ایشان بوده است. به نظر سعید نورسی سیستمی که بتواند مسلمانان را به اتحاد برساند تنها راه حل صلح در خاورمیانه بود. این موضوع رسالتی بود که سعید نورسی آن را حس می کرد.

لازم به ذکر است، بدیع الزمان سعید نورسی در سال ۱۸۷۷میلادی در روستای نورس از توابع بتلیس مناطق کردنشین ترکیه به دنیا آمد. وی برای احیای اسلام در ترکیه تلاش فراوانی داشت. هم اکنون بخش عظیمی از مسلمانان در ترکیه تحت تأثیر افکار و اندیشه‌ های وی هستند. طرفداران اندیشه سعید نورسی در ترکیه امروز “نورچی” نامیده می شوند.

منبع: کردپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا