فقه معاصر

حکم استمناء (انزال منی بادست )

حکم استمناء (انزال
منی بادست )

 

گاهی غریزه درجوان به
جوش می آید،و او را وادار می نماید به وسیله دستش منی را(آب نطفه )از بدنش خارج
کند تا این جوش وهیجان فروکش کندواعصابش آرام شود.

اکثر علما این کار را
حرام میدانند و امام مالک دلیل حرامیت آن را آیه های  ۵-۷ سورء مؤمنون می دارند،که می فرماید:

{وَالَّذِینَ هُمْ
لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ
‏ إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ
غَیْرُ مَلُومِینَ ‏
‏ فَمَنِ
ابْتَغَى وَرَاء ذَلِکَ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْعَادُونَ ‏}

(مؤمنان کسانی هستنند و
عورت خود را حفظ می‌کنند . ‏
مگر از همسران یا کنیزان خود ، که در این صورت جای ملامت ایشان نیست . ‏ اشخاصی که غیر از این ( دو راه
زناشوئی ) را دنبال کنند ، متجاوز ( از حدود مشروع ) بشمار می‌آیند ( و زناکار می‌باشند
) . ‏)

نزدیکی ازهمسر وکنیز
گناهی ندارد،کسانی که ازاین حد مشروع تجاوز نمایندبه راستی ظالم ومتجاوز می
باشند،امام می  فرماید:(استمناء)جزءلذت
جویی از همسرو کنیز حلال نمی باشد،پس باید حرام باشد.

از امام احمد حنبل
روایت شده است:که منی(آب نطفه)فظله های بدن است که خارج نمودن آن جایز است،مانند
حجامت.امام ابن حزم نیز نظرامام احمد را تأیید نموده است.علمای فقه حنبلی دو شرط
را برای جواز(استمناء)قرار داده اند.اول :بیم ارتکاب زنا،دوم:عدم استطاعت
برازدواج.

امکان دارد،به هنگام
غریزه جنسی وبیم ارتکاب حرام مانند جوانی که درغربت درس می خواندویا کار می
کندواسباب وامکانات فساد برایش آماده است،وبیم آن دارد دچار زنا شود،د رچنین حالی
،نظرامام احمد راتأیید می نمایم واشکالی نیست که این جوان به (استمناء)متوسل شود
وآتش غریزه را خاموش نماید به شرط اینکه دراین امر اسراف نکند وآن را جزءعادت قرار
ندهد.

 

اما پیامبر به جوانانی
که قدرت ازدواج ندارند صبر و شکیبایی می آموزد و ایشان را ارشاد می نماید که خدارا
بر اعمال خود ناظربدانند وبرای آرام ساختن غریزه جنسی روزه بگیرند ومی فرماید :

 

” ای جماعت جوانان هر یک از شما که می تواند نفقه
وخرج زن راتأمین نماید باید ازدواج نمایدچون ازدواج بهتر چشم وناموس رامحفوظ میکند
وکسی که قدرت تأمین نفقه را ندارد،لازم است روزه بگیرد،چون روزه باعث ضعف غریزه
وحفظ شخص خواهد بود.”

 

——————————————–

منبع:حلال وحرام
دراسلام

مؤلف :یوسف قرضاوی

مترجم:حسن زاده

انتشارات : نشر احسان

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام علیکم

    دوست ارجمند اگر در سایت چرخی بزنید متوجه می شوید این سایت مملو از مطالب ارزشمند علمای جهان اسلام است

    و ما هیچ وقت خود را به عالمی یا چند عالم محدود نمی کنیم

    و دوست داریم از علوم همه اساتید بهره بگیریم

    موفق باشید

  2. با سلام

    دوست گرامی اینجا جای درج نظر است و خبر پیشنهادیتان را باید از قسمت ارسال مطلب می فرستادید . ضمنا اگر دقت می فرمودید قبل از پیشنهاد شما آن خبر درج شده بود . نکته دیگر اینکه ما در گذاشتن نظرات و یا حذف آنها آزادیم و این نشانه این نیست که فقط خودمان را قبول داریم و برای پی بردن به این امر کافیست در سایت چرخی بزنید .

    موفق باشید.

  3. لطف کنید تحمل نظر مخالف را نیز داشته باشید و آن را حذف نکنید
    و یا شاید شما خودتان را اصل می دانید و دیگران فرع شما هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا