خبر های جدید

طرح چهار ماده‌ای ایران درباره یمن

طرح چهار ماده‌ای ایران درباره یمن

غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد پیش از ظهر امروز (جمعه) در غیاب بان کی مون دبیرکل سازمان ملل با یان الیاسون قائم مقام دیدار و ضمن گفت وگو در خصوص بحران جاری در یمن، نامه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان را تحویل وی کرد.

متن نامه وزیر امور خارجه کشورمان به دبیرکل سازمان ملل به شرح ذیل است:

جناب آقای بان کی مون

دبیرکل سازمان ملل متحد

عالیجناب

مایلم توجه جنابعالی را به وضعیت شدیدا هشدار دهنده در یمن که در نتیجه حملات هوایی تحریک آمیز نظامی خارجی اخیر، رو به وخامت گذاشته جلب کنم. این عملیات آشکارا ابتدایی ترین اصول حقوق بین الملل را نقض کرده و اهداف و اصول منشور ملل متحد به ویژه الزام به خودداری از به کارگیری زور و یا تهدید به استفاده از زور را نادیده گرفته است.

نیروی های نظامی خارجی بیشتر زیر ساخت های غیرنظامی یمن را مورد هدف قرار داده و با تخریب بیمارستان ها، مدارس، جاده ها، کارخانه های تولید مواد غذایی و نیروگاه های برق شهروندان یمنی را از دسترسی به نیازهای اولیه خود محروم ساخته اند. این حملات غیرنظامیان را مورد هدف قرار داده، مناطق مسکونی از جمله اردوگاه های آوارگان را ویران کرده و منجر به کشته و زخمی شدن شهروندان بی گناه به ویژه زنان و کودکان شده است.

این وضعیت بحرانی رو به تشدید است و بحران انسانی در یمن به ابعاد فاجعه آمیزی نزدیک می شود. این شرایط ممکن است به بدتر شدن شرایط تنش آلود در این منطقه که در حال حاضر با یکی از خشن ترین اشکال افراطی گری و هجمه چند لایه و شوم تروریست های مورد حمایت نیروهای خارجی، درگیر است، بینجامد. با تداوم عملیات هوایی خارجی این گروه های تروریستی هستند که موقعیت راهبردی خود را مستحکم کرده و از شرایط موجود بیشترین بهره را می برند.

در چنین شرایطی وظیفه فوری جامعه بین الملل مداخله موثر برای پایان دادن به این حملات هوایی بیهوده، برقراری آتش بس و تضمین ارسال کمک های انساندوستانه و پزشکی برای مردم یمن و کمک به بازگشت صلح و ثبات در این کشور از طریق گفت وگو و آشتی ملی بدون هیچ پیش شرطی است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که این منازعه راه حل نظامی ندارد و تنها راه برقراری صلح و ثبات، ایجاد شرایطی است که همه احزاب یمنی، بدون مداخله خارجی بتوانند دولت وحدت ملی و فراگیر خود را تشکیل دهند. برای رسیدن به این هدف، جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که لازم است کلیه تلاش ها، به ویژه اقدامات سازمان ملل، در چارچوب مفاد منشور ملل متحد و اصول اساسی حقوق انساندوستانه بین المللی و برای رسیدن به اهداف ذیل صورت پذیرد:

۱- برقراری آتش بس و توقف سریع کلیه حملات نظامی خارجی

۲- ارسال فوری و بدون وقفه کمک های انساندوستانه (و پزشکی) برای مردم یمن

۳- از سرگیری گفتگوی ملی یمنی و تحت هدایت مردم یمن و با مشارکت نمایندگان تمام احزاب سیاسی و گروه های اجتماعی این کشور

۴- تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی یمن

اینجانب امیدوارم که جنابعالی سریعا با استفاده از  اختیارات خود و مشورت با طرف های درگیر نسبت به تسهیل و تشویق لازم برای خاتمه دادن به بمباران های بی هدف و همچنین آغاز گفت وگوهای حقیقی به منظور یافتن راه حل سیاسی این بحران فاجعه بار اقدام کنید.

دولت جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با جنابعالی برای رسیدن به این هدف می باشد.

منبع: دیپلوماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا