كردستان

هدیه ی حزب دمکرات کردستان به پیشوا قاضی محمد

قاضی محمدهدیه ی حزب دمکرات کردستان به پیشوا قاضی محمد

نویسنده: احمد محمد امین «رنجیار» و  بدرالدین صالح

بعد از تشکیل کابینه، حکومت کردستان در مهاباد شروع به کار کرد. ستاد حزب دمکرات کردستان مقرر کرد که هدیه ای ارزشمند به جناب قاضی محمد، ریس جمهوری حکومت کردستان، تقدیم نماید. چهاردهمین شماره نشریه ی « کوردستان»، چاپ مهاباد در تاریخ ۱۳/۲/۱۹۴۶ خبری تحت عنوان هدیه قرآن مجید به جناب پیشوا، چاپ کرد که عین خبر چنین است:

طبق قرار هیئت مرکزی حزب دمکرات کردستان ایران، تصویب شد که هدیه ای مخصوص که بتواند از نظر عقیده و باور و ابراز احساسات ملت کرد ارزشمند باشد به پیشوا قاضی محمد، ریس جمهوری کردستان تقدیم شود. بعد از بررسی های لازم، هیئت مرکزی حزب پیشنهاد کرد که بهترین هدیه برای این منظور یک جلد قران مجید اعلا به انضمام دو تخته جانماز به معظم له تقدیم گردد؛ آقای حیدری ضمن احترام فراوان کلام الله مجید و دو تخته جا نماز را روی میز محل کار پیشوا گذاشت و چنین گفت: « از خداوند متعال می خواهم این قرآن یار و مددکار دنیا و آخرت شما باشد». آنگاه پیشوا قاضی محمد با نهایت تعظیم و تکریم کلام الله مجید را برداشت و فرمودند:

 « امروز برای ملت کُرد چیزی از قرآن، عزیزتر و بزرگتر وجود ندارد هم اینک قرآن مجید را بوسیدم و پذیرفتم و دو تخته جا نماز را به حزب تقدیم می دارم». بعد پاشا آقای غنی خسروی چنین گفت: « قربان چیزی بزرگتر از قرآن سراغ نداشتیم که به پیشوا معظّم خود هدیه کنیم؛ ما همگی جان و مال خود را در راه شما فدا خواهیم نمود.»

_____________________

منبع: محاکمات و دفاعیات قاضی محمد مهاباد در دادگاه نظامی شاه / مؤلفان: احمد محمد امین «رنجیار»، بدرالدین صالح / مترجم: احمد محمدی /  انتشارات: آشنا/سنندج بهار۱۳۸۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا