مقالات

امام حسن البنا روح تازه ای در کالبد مسئله فل

امام حسن البنا روح تازه ای در کالبد مسئله
فلسطین دمید

 رهبران و اندیشمندان و پژوهشگران در جریان
همایشی که به مناسبت شصتمین سالروز شهادت امام حسن البنا (رحمه الله علیه) برگزار
شده بود، تاکید کردند: یگانه گزینه نجات بخش امت عربی از وضعیت رقت بار کنونی شان و
دمیدن روح مبارزه و مقاومت در کالبد منطقه و جهان در پیاده کردن تجربه امام شهید
حسن البنا است؛ ابرمردی که نسل هایی را بر اساس یکتا پرستی و استقامت و صلابت
تربیت کرد و تحویل جامعه بشریت داد.

 

این مسئله در جریان همایش روز پنجشنبه گذشته
که به همت “مرکز مطالعات و پژوهش های فلسطین” و با موضوعیت امام شهید
حسن البنا به مناسبت شصتمین سالروز ترورش با حضور جمعی از علما، رهبران جریان های
اسلامگرا و ملی گرا، اندیشمندان، صاحب نظران و پژوهشگران برگزار شده بود، عنوان
شد.

 

شرکت کنندگان در این مراسم به بررسی سیره
زندگی و ابعاد شخصیتی این امام مجاهد و تاثیر اندیشه های وی بر روند فعالیت های
جنبش اسلامی و جنبش های رهایی بخش پس از خود و همچنین مواضع وی پرداختند و تاکید
کردند که ایشان تمامی ابعاد اسلام را به خوبی درک و جنبشی را پی ریزی کرد که
همچنان اعضایش در همان مسیری که مرحوم در آن گام گذاشته بود حرکت می کنند و افکار
و اندیشه های آن بزرگوار را در بطن زندگیشان پیاده می کنند.

 

بنیانگذار نهضت

 

“محمد شمعه” از بنیانگذاران جنبش
مقاومت اسلامی “حماس” و یکی از رهبران جماعت اخوان المسلمین در فلسطین
از امام حسن البنا به عنوان بنیانگذار نهضت اسلامی در قرن بیستم یاد و تاکید کرد
که نیمه دوم قرن چهاردهم هجری و نیمه نخست قرن بیستم میلادی دوره توطئه چینی
دشمنان علیه اسلام بود و قبل از ظهور وی خلافت اسلامی ساقط شده و معاهده ننگین
“سایس پیکو” امضا شده بود؛ معاهده ای که شیرازه ارتباط جهان عرب را از
هم گسست و همچنین قبل از ظهور وی اعلامیه ننگین بالفور صادر شد که طی آن به
یهودیان حق تاسیس میهنی ملی داده شد.

 

وی ضمن اشاره به بخشی از زندگی این مجاهد
فرزانه گفت که ایشان فارغ التحصیل دار العلوم بود و در مدرسه اسماعیلیه کار می کرد
و از وجود محله ای بیگانه نشین که امکانات و ثروت های مصر را به تاراج می بردند و
مقدرات امور قبضه کرده بودند به خشم آمد.

 

شمعه خاطر نشان ساخت که امام حسن البنا می
دید که این محله بیگانه نشین از هر نوع امکانات رفاهی برخوردار است، لذا عقیده
داشت که برخورداری از چنین امکاناتی حق مسلمانان است. ایشان علت عقب ماندگی
مسلمانان در رویگردانی شان از دینشان می دانست.

 

این رهبر مبارز خاطر نشان ساخت که شیوه
تبلیغ امام حسن البنا با شیوه تبلیغ علما کاملا متفاوت بود؛ به نحوی که امام البنا
از تجمع مردم در باشگاه ها و قهوه خانه ها برای تبلیغ و دعوت استفاده کرد و شیوه
سخنوری ایشان قلب ها را مجذوب کرد؛ به این ترتیب شهره آفاق و انفس گردید تا این که
۶ نفر پیش او آمدند و از او خواستند که دین مبین اسلام را بر ایشان تشریح کند و
اینگونه بود که هسته های اولیه جماعت اخوان المسلمین در سال ۱۹۲۸ میلادی در
اسماعیلیه مصر شکل گرفت.

 

این رهبر اسلامگرا یاد آور شد که تنها فرق
دعوتگری و تبلیغ امام البنا با دیگر رهبران اسلامگرای این است تاثیر افکار و
اندیشه های امام حسن البنا تا به امروز مشهود و در سراسر جهان بسط یافته است؛ به
گونه ای که جماعت اخوان المسلمین به بزرگ ترین جریان اسلامگرا در جهان مبدل گشته
اس. ایشان در همه زمینه ها حضور و فعالیت داشت؛ به گونه ای با دشمن انگلیسی به
مبارزه برخاست و مردم داخل را با مبانی و آموزه های اسلام آشنا کرد و در مقابل
بدعت گذاری هایی که زاییده شبیخون فرهنگی تمدن غرب بود، ایستاد.

 

وی یاد آور شد که شیوه تبلیغ و دعوتگری امام
شهید شکل جامعی از اسلام را عرضه می کرد و تربیت وی همه ابعاد وجودی انسان اعم از
عقیدتی، اخلاقی، روحی و روانی را در بر می گرفت. ایشان تشکیلات چند مرحله ای را
بنیان نهاد و برنامه ریزی هایش کاملا علمی و حساب شده بود؛ به گونه ای که جماعت
اخوان المسلمین یک جریان فرد محور نیست، زیرا می بینیم که این جماعت به رغم گذشت
سالیان سال از ترور امام البنا همچنان با قوت و اقتدار راهش را ادامه می دهد.

 

امام حسن البنا بنیانگذار طرح مبارزه با
پروژه استعمارگری

 

دکتر عطا الله ابوالسبح وزیر سابق فرهنگ
تاکید کرد که سخن گفتن در مورد امام حسن البنا یعنی سخن گفتن در مورد فلسطین و دو
برنامه کاملا متفاوت از هم است؛ یکی برنامه قیام و بیدارگری اسلامی به پرچمداری
امام شهید حسن البنا و دیگری برنامه استعمارگری است که برخی از ملت های عربی در
دام آن گرفتار شده اند.

 

وی افزود:« ما در مورد یک نسل کاملا رشد
یافته سخن می رانیم که از تمامی کشورهای دنیا آمده اند و جانشان را برای نجات ملت
فلسطین در طبق اخلاص گذاشتند، امام حسن البنا آینه تمام نمای یک مسلمان است که به
تمامی ابعاد اسلام توجه داشت.»

 

وزیر سابق فرهنگ فلسطین تاکید کرد: گروهک
های صهیونیستی زمانی که منطقه مشخصی را به تصرف و اشغال خود در می آوردند شاگردان
مبارز و جان برکف حسن البنا برای بازپس گیری این منطقه به آنجا می شتافتند. این
امام همام جوانانی را تحویل جامعه فلسطین داد که در دست راستشان قرآن و در دست
چپشان اسحله بود؛ جوانانی که می گفتند با قرآن و اسلحه سرزمینمان را آزاد خواهیم
کرد.

 

ابوالسبح تاکید کرد که رهبران فاسد، فلسطین
را به دست دشمن صهیونیستی سپردند و فقط جوانی قرآنی و تربیت یافته در مکتب انسان
ساز امام حسن البنا آن را آزاد خواهند کرد.

 

دعوت به احیای اندیشه های امام حسن البنا

 

از سوی دیگر، دکتر یوسف رزقه وزیر سابق
اطلاع رسانی و مشاور فعلی اسماعیل هنیه نخست وزیر فلسطین طی نطقی پیشنهاد کرد که
کتاب هایی در مورد افکار و اندیشه های این رهبر مبارز به رشته تحریر درآید.

 

وی با عناوین برخی کتاب ها نظیر
“دکترین تربیت انسان”، “سرمایه گذاری از نگاه امام حسن
البنا”، “نگرش البنا به برنامه ریزی و ایجاد تشکیلات و فعالیت های
گروهی”، “نگرش البنا به مصاف با دشمنان اسلام” و “نظریه البنا
در ترتیب اولویت ها” را ذکر کرد.

 

از سوی دیگر، دکتر سالم سلامه از نمایندگان
مجلس قانونگذاری فلسطین گفت که امام حسن البنا انسان از قوه ادراک و ظرفیت و وسعت
دید و نگرش بسیار بالایی برخوردار بود و فقط با دشمنان اسلام مخالفت می کرد و
مسئله فلسطین همواره دغدغه عمده این رهبر فرزانه بود و باید امرا و روسا و سران
سرسپرده از این نکته درس عبرت بگیرند و باید بدانند که اگر مسئله فلسطین را به
ورطه فراموشی بسپارند به زباله دان تاریخ سپرده می شوند و در نزد مردم ارج و قربی
نخواهند داشت و هر کس پرچم رهایی و آزادگی و جهاد را به دست بگیرد خداوند متعال او
در دو دنیا عزت می بخشد.

 

از سوی دیگر، دکتر محمد هندی از رهبران جنبش
جهاد اسلامی و مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلسطین ضمن اشاره به گذشت ۶۰ سال از
شهادت امام حسن البنا افزود که پژوهشگران و نویسندگان همه ابعاد شخصیتی و زندگی
این رهبر را وارسی کرده اند.

 

هندی در ادامه به بررسی بخش های عمده زندگی
این رهبر مبارز و جان برکف؛ به ویژه تلاش های وی در زمینه مسئله فلسطین پرداخت.

 

این رهبر فلسطنیی خاطر نشان ساخت که اقدام
امام حسن البنا در پی ریزی جماعت اخوان المسلمین در سال ۱۹۲۸ در واقع پاسخی به
ساقط شدن خلافت اسلامی بود.

 

این مقام فلسطینی خاطر نشان ساخت که امام
حسن البنا فقط به انجام اصلاحات در مناطق تحت حاکمیت خلافت عثمانی بسنده نکرد،
همان طوری که سید جمال الدین افغانی و محمد عبده از پیشگامان بیدارگری این کار
انجام می دادند، بلکه مستقیما به تشکیل جنبشی اسلامی با هدف باز آفرینی نظام سیاسی
اسلامی ساقط شده پرداخت. این امر اوج اجتهاد امام حسن البنا به شمار می رود. ایشان
عمرش را مصروف نگارش کتاب نکرد، بل تنها هم و غمش باز آفرینی این نظام بود. سید
قطب اندیشمند اسلامی از وی به عنوان حسن البنا یاد کرد.

 

نقش آفرینی امام حسن البنا در مصاف با
اشغالگران

 

هندی تاکید کرد که از جمله ابعاد زندگی امام
حسن النبا که درخور توجه این است که وی به رغم بذل توجه اش به مسئله تربیتی به
صورت زود هنگام و از بدو شکل گیری رویارویی با رژیم اشغالگر انگلیس که به مصر
تاخته بود، برخاست و بخش اعظم فعالیت های جماعت اخوان المسلمین را بر مسئله ملی
مصر معطوف کرد و در زمینه طراحی عملیات های شهادت طلبانه و برپایی راهپیمایی برای
تحقق استقلال مصر به فعالیت برخاست و با این اقداماتش ثابت کرد که فقط با سلاح
مبارزه و مقاومت می توان به مصاف با اشغالگران برخاست.

 

این رهبر فلسطینی خاطر نشان ساخت که شهید
حسن البنا مسئله رهاسازی ملی را در سرلوحه برنامه های خود قرار داد و آن را به
مسئله اصلاحات داخلی ارجحیت بخشید.

 

هندی با یادآوری فرازی از بیانات شیوای امام
حسن البنا گفت که ایشان در جریان اشغال مصر به دست انگلیس گفته بود:« تا زمانی که
مصر از مداخله جویی های بیگانگان رهایی نیابد هرگز اجرای طرح های اصلاح طلبانه
سودمند واقع نخواهد شد.»

 

امام حسن البنا و مسئله فلسطین

 

هندی درباره نقش آفرینی امام حسن البنا در
زمینه مسئله فلسطین گفت که فلسطین جزء اولویت نخست امام حسن البنا بود و آن را
مسئله حیاتی امت اسلام قلمداد می کرد؛ به گونه ای که می گفت مسئله فلسطین کل مسئله
جهان اسلام است و فلسطین قلب سرزمین و میهنمان است و عزت و ذلت اسلام در گرو
فلسطین است و امام شهید به این حد اکتفا نکرد، بلکه تظاهرات گسترده ای را در
خیابان های قاهره ـ پایتخت مصر ـ در حمایت از مسئله فلسطین به راه انداخت؛ قاهره
ای که شعار فلسطین سرزمینی عربی و اسلامی است را سر داد. وی این حرکت ها را در
واکنش به اظهارات بی شرمانه “نحاس پاشا” نخست وزیر مصر انجام می داد،
زیرا زمانی که از پاشا در مورد انقلاب فلسطین در سال ۳۹ سوال شده بود گفته بود که
بنده نخست وزیر مصر هستم نه نخست وزیر فلسطین. امام حسن البنا نخستین کنفرانس عربی
را برای حمایت از فلسطین برگزار کرد.

 

هندی یاد آور شد که امام حسن البنا واقعیت و
ابعاد مناقشه فلسطینیان با “اسراییل” و همچنین ماهیت همپیمانی غرب و
رژیم صهیونیستی علیه امت اسلام را درک و اعلام کرد که انگلیس و یهود فقط زبان قیام
و خیزش و زور و مبارزه را می شناسند.

 

وی خاطر نشان ساخت که در سال ۱۹۴۷ امام حسن
البنا قطعنامه سازمان ملل متحد در زمینه تقسیم فلسطین را محکوم کرد و طی پیامی همه
امت اسلام و اعضای اخوان المسلمین را به انجام وظیفه مبارزاتی جهت پاسداری از
ماهیت اسلامی و عربی فلسطین فرا خواند.

 

امام البنا گفته بود که اعضای اخوان
المسلمین جان و مالشان را به منظور پاسداری از وجب به وجب فلسطین اسلامی در طبق
اخلاص خواهند گذاشت تا خداوند آن را به صاحبان اصلی اش بازگرداند. ایشان این اظهارات
در واکنش به تمامی کسانی که سعی داشتند به انحای مختلفی از تعهدات خود در قبال
مسئله فلسطین شانه خالی کنند عنوان کرده بود. به هر روی اسلامگرایان مصر در
۴/۱۲/۱۹۴۷ تظاهرات گسترده ای را از مسجد الازهر برگزار کردند، امام حسن البنا طی
نطقی شرکت کنندگان را به مقاومت تشویق کرد.

 

وی افزود:«در سال ۱۹۴۸ زمانی که رژیم
صهیونیستی اعلام موجودیت کرد، امام حسن البنا تصمیم به اعزام مجاهدان اخوان
المسلمین به فلسطین گرفت، حال آنکه می دانست که رژیم صهیونیستی شکل خواهد گرفت و
تداوم خواهد یافت و به دست این مبارزان نابود خواهد شد.»

 

سعید رمضان به نقل از امام البنا گفت که
ایشان شمار زیادی از مجاهدان اخوان المسلمین را به فلسطین اعزام کرد تا نشان دهد
که وظیفه دینی را به جا آورده است. این مجاهدان با این کارشان پایه های مبارزه با
دشمن صهیونیستی را ریختند.

 

هندی در پایان سخنانش گفت:« ما از سرزمین
غزه که چندی پیش شاهد تجاوزات خونین دشمن صهیونیستی بود و از سرزمین فلسطینی که از
۶۰ سال پیش آماج حملات متجاوزان صهیونیست قرار گرفته است به روح پرفتوح امام حسن
البنا و ارواح طیبه تمامی رهبران گرانقدر شهید که موضع گیری های شرافتمندانه ای
داشتند و پایه های مقاومت و مبارزه در فلسطین را بنا نهادند، درود و سلام نثار می
کنیم و فقط در سایه مقاومت و مبارزه می توانیم رژیم صهیونیستی را از سرزمین مقدس
فلسطین بیرون برانیم و وارد مسجد الاقصی شد و فلسطین عربی و اسلامی را احیا کنیم
همان چیزی که آرزوی دیرینه این رهبران عظیم الشان بوده است.

 

البناء مسئله فلسطین را احیا کرد

 

از سوی دیگر، دکتر عبدالعزیز الشقاقی
گرداننده این همایش گفت که امام حسن البنا بنای تبلیغی را پی ریزی کرد که در سراسر
جهان گسترش یافت و ایشان نخستین کسی بود که مسئله فلسطین را احیا کرد؛ مسئله ای که
مورد مغفول واقع شده بود. ایشان وارد نبردی شد که هزاران داوطلب را همراه خود
ساخت؛ به گونه ای که انگلیس و احزاب لائیک و منحرف مصر به مبارزه با این ابرمرد
برخاستند و ناجوانمردانه او را از دم تیغ گذراندند.   

 

این مقام فلسطینی یاد آور شد: گلوله ای که
امام حسن البنا را شهید کرد همان گلوله ای بود که شیخ احمد یاسین و دکتر فتحی
شقاقی و ابوعلی مصطفی و یاسر عرفات و مبارزان فلسطینی را شهید کرد.

 

وی خاطر نشان ساخت: البنا پایه گذار جنبشی
بود که آن را جماعت اخوان المسلمین نامید. ایشان حزبی یا تشکیلاتی را تاسیس نکرد.
ما پیام ها و بیانات شیوای ایشان را به خاطر داشتن مفاهیم و معانی عالی و
دستورالعمل های کارساز در زندگی از بر کرده ایم. ایشان هزاران رهبر مبارز و اسلام
گرا از خود به یادگار گذاشت که باید فرزندانمان را بر اساس افکار و اندیشه های ناب
اسلامی این رهبر تربیت کنیم.

 

این است راه درست پس آن را بپیمایید

 

 دکتر ناهض الریس وزیر دادگستری پیشین فلسطین گفت
که یگانه گزینه رهایی امت اسلام از وضعیت رقت بار کنونی در پیش گرفتن تجربه امام
حسن البنا است که نسل هایی را بر اساس یکتاپرستی و صبر و استقامت تربیت کرد. 

 

وی افزود که تمامی شواهد و قرائن نشان می
دهد که ایشان یگانه امید امت اسلام به شمار می رود اگر این امت بخواهد خود را از
سلطه و یوغ استعمارگران بی رحم و شفقت برهاند.

 

رئیس همچنین گفت:« تجربه البنا یک تجربه
بسیار ارزنده در جامعه ما به شمار می رود و اخوان مسلمین پس از فاجعه اشغال فلسطین
در این سرزمین مقدس حضور داشتند و تاثیر این جریان اسلام گرا بر جوانان نوار غزه
کاملا مشهود است حسن البنا یک الگوی تمام عیار در عرصه مبارزه و مقاومت و دعوتگری
به شمار می رود.»

غزه ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا